Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Limited or no connectivity"


Lasse H

Rekommendera Poster

I morse fick min laptop (gammal ZNOTE2114W) inte kontakt med nätverket via kabeln trots att det inte var några problem när jag stängde ner igår kväll. Trådlöst fungerar det dock til samma router. Inga indikationer om fel på hårdvaran, har bytt kabel men problemet kvarstår. Några idéer om var jag bör kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om routern.

Det var det första jag gjorde men det hjälpte inte. Kan det vara så att routern funkar trådlöst men inte via kabel? Datorn märker när jag kopplar ur kabeln så någon kommunikation finns det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju vara tvärtom normalt.

Har du testat med alla portar i routern?

Har du testat att fabriksåterställa routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att routern funkar trådlöst men inte via kabel? Datorn märker när jag kopplar ur kabeln så någon kommunikation finns det.

Har du möjlighet att testa med någon annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Ett grundtips avseende "gamla" laptops som börjar krångla är: koppla bort laddaren och ta ur batteriet, tryck på strömbrytaren några gånger. Anslut batteri och laddare, starta laptopen på nytt. Oftast hjälper detta, fråga mig inte varför. Har praktiserat detta själv många gånger med lyckat resultat.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett grundtips avseende "gamla" laptops som börjar krångla är: koppla bort laddaren och ta ur batteriet, tryck på strömbrytaren några gånger. Anslut batteri och laddare, starta laptopen på nytt. Oftast hjälper detta, fråga mig inte varför. Har praktiserat detta själv många gånger med lyckat resultat.

/// Jari

För HP laptop är det ett krav att batteriet är OK och på plats för att det inbyggda mobila bredbandsmodemet ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa med någon annan dator?

Ja, det fungerar bra med en annan dator så felet ligger uppenbarligen inte i routern utan i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett grundtips avseende "gamla" laptops som börjar krångla är: koppla bort laddaren och ta ur batteriet, tryck på strömbrytaren några gånger. Anslut batteri och laddare, starta laptopen på nytt. Oftast hjälper detta, fråga mig inte varför. Har praktiserat detta själv många gånger med lyckat resultat.

/// Jari

Testat utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänds lysdioden i routern när du ansluter nätverkskabeln till datorn?

Det brukar också finnas en lysdiod bredvid nätverkskontakten i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänds lysdioden i routern när du ansluter nätverkskabeln till datorn?

Det brukar också finnas en lysdiod bredvid nätverkskontakten i datorn.

Ja, routerns diod lyser. På datorn finns ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För HP laptop är det ett krav att batteriet är OK och på plats för att det inbyggda mobila bredbandsmodemet ska fungera.

Jag har nöjt mig med det trådlösa en tid men av en slump tittade jag på ditt inlägg igen insåg vid kontroll att batteriet inte satt i riktigt. Vet inte om det var orsaken från början men nu sitter det på plats och nätverket funerar via kabel igen. Tack! (En ny variant på "kolla att kontakten är i uttaget".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...