Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisken, problem!


tuzlak

Rekommendera Poster

Ok Monshi, tack för din support!

Kan du hjälpa mig förstå?

Jag fick reda på att skilnaden mellan "System recovery" och "Factory reset" är det att "System recovery" återställer bara operativsystemet dvs C: men rör inte dina personliga filer medans "Factory reset" rensar hela hårddisken på all data.

Som sagt när jag inte kunde köra "Factory reset" pga byte till mindre hårddisk så valde jag "System recovery" och körde in alla 6 DVD.

Vad har hänt där? Var har all data från dessa 6 DVD gått in? I den nya hårddisken eller...? Och om det är så varför helt plötsligt fick all data från 6 DVD plats vid en "System recovery" men inte vid en "Factory reset"? Om det nu är så att "System recovery" återställer operativ systemet (Windows 7) varför kan jag inte starta utan den här ISO skivan med Windows 7 imgburn fil och starta ifrån den. Finns inte det i dem här 6 DVD jag skapade? Om det inte är Windows 7 på de vad är det då? Tack och ursäkta min okunnighet eller förvirringen kring detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...e=c01867418#N61

 

Länken ger besked om skillnaden emellan de tre återställningsalterntiv du har.Man kan konstatera att vid alternativet Systemrecovery återställning kan ske till en mindre partition än den ursprungliga.Eventuell tillkommen partition rörs ju ej.

 

Det bör påpekas att personliga filer endast sparas med alternativet systemrecovery och om de är placerade på en tillkommen partition.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser länken Larsas gett och

• System recovery

Kör man om man har kvar en origianldisk men inte kan/vill återställa från hårddisken av någon anledning. Då kan du från DVD återställa bara systemet. Antar att denna bara går att köra om disken ser ut som den ska, om partitioner som ska finnas finns.

 

• Factory reset

Återställer disken till att se ut som den gjorde när datorn var ny, med alla stödpartitioner.

 

• Minimize image recovery

En ren installation en Windows, inget extra. Den skulle jag kört.

 

Men det jag nu tycker att du ska göra, är att starta upp datorn från en ISO med Windows på. Där köra igång en felsökning av systemet, inte en installation. Låt oss hoppas att allt är korrekt installerat men att det är något galet vid startupen som en systemreparation kan fixa.

 

Eller formatera om disken och testa en ominstallation med sista alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under system recovery förklaringen det som jag gjorde står det så här:

"Med HP:s återställningsprogramvara kan du bara göra en återställningssäkerhetskopiering . De säkerhetskopierade filerna innehåller en fullständig kopia av det ursprungliga operativsystemet och de program som medföljer datorn."

Läs "ursprungliga operativsystemet"!

Så varför behöver jag en ISO fil avbild av win 7 för att boota ifrån om det "ursprungliga operativsystemet" är sparad på skivorna?

Om jag går och köper ny hårddisk med samma storlek jag hade innan skulle allt bli frid o fröjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall komma ihåg att jag byte hårddisken om det nu har betydellse i mitt fall.

All den här beskrivning gäller vid system recovery av befintligt hd. Jag körde sys rec med dvd skivor på en ny inbytt hd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så varför behöver jag en ISO fil avbild av win 7 för att boota ifrån om det "ursprungliga operativsystemet" är sparad på skivorna?

Om jag går och köper ny hårddisk med samma storlek jag hade innan skulle allt bli frid o fröjd?

 

Som sagt, det borde ha fungerat. Det är detta skivorna är tillför, när ursprungliga disken kraschat.

Ny disk ska inte spela någon roll, det ska fungera.

 

Men men, en sökning på nätet ger att det finns de som upplevt liknande problem.

Lösningen de ges är vanligen:

Ladda ned Win ISO, installera denna

eller kontakta HP och be dem skicka nya skivor.

 

mitt tips är dock, undersök vad som finns på disken, testa en reparation eller kanske köra en ominstallation igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går och köper ny hårddisk med samma storlek jag hade innan skulle allt bli frid o fröjd?

 

Det säkraste är att köpa en likadan hårddisk som den som satt i .Troligen satt det en variant av en 640 GB Western Digital Scorpio Blue 5400 rpm eller motsvarande .Den har du ersatt med en

 

Scorpio black 7200 rpm..

 

Men att det skulle fungera med en likadan disk som den ursprungliga förutsätter bl.a att dina säkerhetskopior på DVD är korrekta och det kan vi omöjligt veta!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säkraste är att köpa en likadan hårddisk som den som satt i .Troligen satt det en variant av en 640 GB Western Digital Scorpio Blue 5400 rpm eller motsvarande .Den har du ersatt med en

 

Scorpio black 7200 rpm..

 

Men att det skulle fungera med en likadan disk som den ursprungliga förutsätter bl.a att dina säkerhetskopior på DVD är korrekta och det kan vi omöjligt veta!

 

LARSAS

Nej Larsas, de egenskaper du pekar på bryr sig inte DVDerna om.

Kanske kanske de får problem om man köper en mindre disk än den som satt i ursprungligen men något annat läge då det blir problem kan jag inte se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Larsas, de egenskaper du pekar på bryr sig inte DVDerna om.

Kanske kanske de får problem om man köper en mindre disk än den som satt i ursprungligen men något annat läge då det blir problem kan jag inte se.

 

Jag frågade HP för något år sen och fick svaret att man ej kunde räkna med att vilken hårddisk som helst skulle fungera.Man rekommenderade att skaffa en likadan.I mitt fall är det hittils inget problem då den fortfarande finns att köpa.Ser inget problem att om TS ändå skall returnera skaffa en liknande den ursprungliga.

 

Att Factory recovery ej kunde startas beror väl ändå på att disken var för liten.Det framgår ju tydligt av texten som redovisats av trådskaparen?

 

Vill dock påpeka att förslaget från HPexperten, att ladda ner ISOfilen och installera Opet med den, är ett bra förslag.Dessutom får man ett kvitto på att datorn är just.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej här är länk till hemsidan med HP support där jag också håller dialog med dem. Jag får dock snabbare hjälp och svar här så ibland känns det lite bekvämare att skriva här också och få olika tips....förlåt att jag är "otrogen" :)

 

http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Recovery/Replace-of-harddrive-problems/td-p/1957005/page/2

 

så ni tror också att hans tips med ISO fil skulle kunna funka...efter alla uppdateringar får jag då samma dator som när jag köpte den? Och sen viktigast av allt, har jag någon nytta av dessa 6 DVD jag skapade via recovery manager i framtiden och denna ISO filen med Windows. Låt oss säga att ngn gång i framtiden vill jag återigen göra en system eller fabriks återställning....gäller det då samma procedur, samma ISO fil osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte avbildningsskivorna fungerar idag lär de inte heller fungera imorgon.

 

Installera från ISO-filen och se, du har som en ny dator och ja, du bör spara denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behöver svar fort som attan....

jag håller på med ISO skivan och bootar från den när jag fick detta....

 

post-56496-0-59523200-1351098085_thumb.jpg

 

post-56496-0-81598600-1351098085_thumb.jpg

 

När jag väljer "browse" får jag:

 

post-56496-0-34399000-1351098085_thumb.jpg

 

vad väljer jag? Det är dem första 2 medd som oroar mig...Det är i första bilden andra menningen som gör mig förvirrad....om jag tar bort DVD hur kommer installation att fortsätta...?Antar att det är CD Drive men vill kola...

 

olika innehåll i dem här...ser ut som under Lokal finns mina gamla filer...

 

post-56496-0-51885600-1351099759_thumb.jpg

 

post-56496-0-36258400-1351099768_thumb.jpg

 

post-56496-0-19490300-1351099776_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, vad är detta?

Drivrutin för DVDn? En sata drivare? Men den borde Windows ha redan på sin installationsskiva.

 

Jekla mycket strul med detta som ska vara så enkelt, jag är fascinerad. Att inget tycks fungera som det är tänkt.

men du kan leta här

http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html

mata in ditt produktnummer och se vad du finner.

 

Tittar på dina bilder, din återställning tidigare ser ju ut att ha lyckats, allt som ska finnas där finns där. Bara att datorn inte lyckas starta upp från hårddisken.

Testa som sagt att göra en reparation av installationen, inte en helt ny. Då borde du inte behöva några drivrutiner kan tyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, vad är detta?

Drivrutin för DVDn? En sata drivare? Men den borde Windows ha redan på sin installationsskiva.

 

Jekla mycket strul med detta som ska vara så enkelt, jag är fascinerad. Att inget tycks fungera som det är tänkt.

men du kan leta här

http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html

mata in ditt produktnummer och se vad du finner.

 

Tittar på dina bilder, din återställning tidigare ser ju ut att ha lyckats, allt som ska finnas där finns där. Bara att datorn inte lyckas starta upp från hårddisken.

Testa som sagt att göra en reparation av installationen, inte en helt ny. Då borde du inte behöva några drivrutiner kan tyckas.

 

hur startar jag en reparation istället?

och ja, allt verkar finnas på hårddisken men hur fasiken tvingar jag den starta från hårddisken...du har helt rätt...jag som inte annars är så kunnig i såna här grejer har börjat fatta lite men det här har tagit luften ur mig....måste jobba på dagarna och komma hemm till det här....med två små barn och fru som skriker efter hjälp, det är inte alls roligt...jag ger upp väldigt snart...lämnar in och betalar vad det kostar...har förlorat 5 kvällar kvalitativ tid med mina barn som jag aldrig får tillbaka... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparation. In med DVDn (med Win7 på) i datorn, starta upp från den...

 

äh, här finns en bra guide

http://pcsupport.abo...rtup-repair.htm

 

hoppas verkligen det löser det hela, hoppas verkligen.

Det är långskott men...

 

ett annat långskott är att göra samma fast med DVDerna du bränt.

Eller ladda hem Ultimate Boot CD och använda någon av de Boot-hanterare som finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparation. In med DVDn (med Win7 på) i datorn, starta upp från den...

 

äh, här finns en bra guide

http://pcsupport.abo...rtup-repair.htm

 

hoppas verkligen det löser det hela, hoppas verkligen.

Det är långskott men...

 

ett annat långskott är att göra samma fast med DVDerna du bränt.

Eller ladda hem Ultimate Boot CD och använda någon av de Boot-hanterare som finns där.

Hej Monshi,

 

Jag fick tips från HP-sida att göra det här...

 

"From what I can see, the installation disc hasn't burned correctly as it should not be asking for drivers at the start. You need to try burning the Windows 7 ISO you downloaded to another blank DVD - burn it at the slowest possible speed and make sure that the Image is burnt in the correct way using a utility such as ImgBurn.

 

When done, try the installation again."

 

Fast din länk låter lockande också, vad tycker du jag skall göra först? Jag tänker kanske testa det han skrev och skulle inte det funka kör jag på din länk och skulle inte det heller fungera....ja...antigen slänger jag datorn från min balkong och aldrig mer köper en HP eller slår ihjäl den med en hammare som ligger precis här bredvid mig och tittar på mig med fnittrande ögon som viskar till mitt huvud...."use me....use me...." :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, dina bilder från dina diskar ger det preliminära intrycket att Windows är installerat på disken.

 

En startreparation kan fungera och kostar inte mycket alls i tid. Kan fungera, inte säkert.

 

Jag förstår din frustration.

 

HP-supportens råd är sunt det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, inget fungerar...jag ger upp. Har varken tid eller nerver kvar. Vad än jag testar falerar bara!

Och för att göra en sak måste man göra en annan och för att göra den andra så måste man blanda in tredje. Tar aldrig slut! Har läst tiotals tutorials och video men inget blir rätt.

För att få fixa mitt sista problem så måste jag använda usb flash med bootable windows 7 men då måste jag använda windows download usb tool och för att kunna göra det så funkar inte iso utan måste använda power iso för att göra mount. Men det är inte slut än, där emellan måste man använda wintoflash program för nåt jag inte ens mins...vad än jag försökte slutar med error eller något som saknas...

Jag går till butiken med den och försöker få hjälp där. Annars blir det lämna in på nån data service. Känns surt bara för de kommer fixa det på en kvart och ta typ 4-500 spänn. Känner nån här till nåt billigt ställe i Gbg område? Och tack alla ni som försökte hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns frustrerande att vi inte lyckas....

Vette tusan vad vi missar, något måste det vara.

 

Du kan alltid skippa Windows och slänga i en linux-dist men anar att det inte gör dig glad heller....

 

Windows DVDn du körde borde ha fungerat, den borde ha kunnat installera sig utan problem.

Likaså återställningskivorna, de installerar sig ju uppenbarligen men initierar inte disken korrekt vad tyck. Eller så är det någon inställning i BIOS som vi missar.

 

Installera Windows från USB, ja det är ju ett sätt att gå runt DVD-problematiken.

 

En sak har du kvar att testa, om du vill, det är att beställa återställningsskivor från HP. Det erbjuder de för en "självkostnad" om nåhra hundralappar

http://www.best2serve.com/page/rcd_landing?jumpid=hpr_r1002_sesv_%C3%A5terst%C3%A4llningsskivor

Precis som ovan, de borde fungera...

 

fast nu kanske du är i läget att du är villig att betala någon 500 kr bara för att få igång datorn? Säkert få igång den?

Bra ställe i Gbg? Tyvärr, inte min gebit men jag har handlat från Inet med bra resultat. Kanske de kan serva?

http://www.inet.se/vara-butiker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windowshjalp.se/?p=59

 

Jag vill tipsa om den här metoden att göra ett USB minne bootbart med Win 7 installation.Instruktionen är bra och jag vet dessutom att metoden fungerar för just den här distributionen.I stället för kopiering från skivan till USB minnet så kan man överväga mounta ISOfilen i exempelvis Magic Disc och sen kopiera från den virtuella spelaren till minnet.

 

Det är värdefullt att kringå beroendet DVD ,då en störning i spelaren mycket väl kan förklara strulet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Det vore intressant att få reda på hur det gick med installationen till slut.

 

LARSAS

 

Hej, jag skriver här hur det hade gåt....jag lämnade datorn till NetOnNet, sa att jag åberopar konsumentköpslagen, vet inte om jag får göra det men efter lite protester tog dem emot den. jag sa här får ni varsågoda, jag har ingen användning av den, den fungerar inte. De sa att de hör av sig när de tittar på det i mån av tid och beslutar hur dem skall göra...fick iaf lämna tillbaka hårddisken jag köpte och är lite rädd att dem kommer säga att dem inte kan göra något pga att jag grejede sjävl, öppnade datorn o byte hårdisken och därför inte kan spela på konsumentköpslagen...vet inte få se hur det går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

ursäkta sent svar, fick din min dator reparerad, hårdisk byt, ny fläkt och nåt mer kommer inte ihåg om det var moderkort eller nåt.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...