Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisken, problem!


tuzlak

Rekommendera Poster

SNÄLLA NÅN FINNS DET HJÄLP FÖR DET HÄR ELLER ÄR DET KÖRT!

De på NetOnNet sa till mig vilken som helst hårddisk går bra! Har jag köpt fel hårddisk? Trodde de vet vad de rekomenderar!

Måste jag beställa skivor från HP för att det skall funka om det nu har ngt med mina skivor att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara något fel på disken. HP kanske dock kan ha något att man ska ha samma typ av disk som innan. Vilket operativsystem är det du tänker installera? Om det inte är viktigt att just den installationen som finns på skivorna används kan du ladda ner din Windows version och skriva in produktnyckeln. Annars får du väl kontakta HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 skall det vara och var laddar jag ner den som jag kan använda min produktnyckel. vad är skilnaden?

förresten jag lyckades välja systemåterställning istället för fabriks och när jag körde alla 6 st dvd fick jag följande:

"no bootable device-insert boot disk and press any key"

vad gör man nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 skall det vara och var laddar jag ner den som jag kan använda min produktnyckel. vad är skilnaden?

förresten jag lyckades välja systemåterställning istället för fabriks och när jag körde alla 6 st dvd fick jag följande:

"no bootable device-insert boot disk and press any key"

vad gör man nu?

 

Du har lyckats göra en systemåterställning, dvs läsa in alla DVDer i dator, men inte starta upp datorn igen efter det?

Ta ur DVDn ur spelaren och starta upp datorn, det borde räcka.

 

Eller?

 

Ja, Cecilia har gett dig bra länkar att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basicaly vad jag gjorde är:

 

 

1. Körde 6 DVD av återställningsskiva.

 

2. Bytte Gamla hårddisken med nya 500 GB-enhet.

 

3. Försökte köra återhämtning genom att välja "Fabrik återställning" och fick meddelande-

 

"hard disk driver on this computer is less than the originally supplied driver".

 

 

4. Valde "Systemåterställning" i stället som gavs som ett alternativ och det började köra och körde hela 6 DVD.

 

5. Efter det fick jag "no bootable device-insert boot disk and press any key".

 

Har jag gjort något fel? Vad saknas? Gjorde jag fel i att välja "Systemåterställning" i stället "Fabriks återställning" när jag inte kunde välja fabriks versionen pga det första meddelandet?

 

 

Jag är inte säker, men jag tror att min ursprungliga PC hade 640 GB-enhet och jag köpte 500 GB! De på NetOnNet har inte sagt något om detta att jag behöver iallafall samma storlek! Kan jag lösa fortfarande problem eller måste jag köpa ny 640 hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tips här:

 

http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Recovery/Replace-of-harddrive-problems/m-p/1958567#M16850

 

att jag skall gå hit och bränna ISO. Kan det var värt testa? Är det lösning på mitt problem?

 

http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

 

men hur vet jag vilken version jag väljer? Jag kan inte starta datorn nu och kola detta! Kan jag kola på annat sätt vilken är rätt ISO för mig? Det ända jag vet är att jag hade Windows 7 x64, men mins inte om det var Home, Proffesional....osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tips här:

 

http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Recovery/Replace-of-harddrive-problems/m-p/1958567#M16850

 

att jag skall gå hit och bränna ISO. Kan det var värt testa? Är det lösning på mitt problem?

 

http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

 

men hur vet jag vilken version jag väljer? Jag kan inte starta datorn nu och kola detta! Kan jag kola på annat sätt vilken är rätt ISO för mig? Det ända jag vet är att jag hade Windows 7 x64, men mins inte om det var Home, Proffesional....osv...

Du ser väl på klisterlappen vilken version du hade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har som ni märker massor med frågor och funderingar....när jag läser lite olika forum och mitt problem så som jag förstår så behöver dator boota Windows 7 från boot DVD eller nåt men vad i helvete ligger på dem 6 st skivor som jag använde under recovery!!! Var inte det hela med det menningen att man skall kunna "boota" OS Windows 7 från dessa. Om jag behöver beställa ny eller bränna ISO vad har jag för användning av dem 6 DVD skivorna jag körde under recovery manager? Om det inte är Windows 7 vad är det på dem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser väl på klisterlappen vilken version du hade?

 

skall kola när jag kommer hem idag...inte tänkte på det, jag vet att det finns produkt nyckel iaf :)

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har som ni märker massor med frågor och funderingar....när jag läser lite olika forum och mitt problem så som jag förstår så behöver dator boota Windows 7 från boot DVD eller nåt men vad i helvete ligger på dem 6 st skivor som jag använde under recovery!!! Var inte det hela med det menningen att man skall kunna "boota" OS Windows 7 från dessa. Om jag behöver beställa ny eller bränna ISO vad har jag för användning av dem 6 DVD skivorna jag körde under recovery manager? Om det inte är Windows 7 vad är det på dem då?

 

Blir ju lite korspost med den andra tråden men.. (mod. kanske kan slå ihop dem om det behövs)

Jag vet inte exakt vad de 6 skivorna innehåller, är det en kloning av ditt system så som det såg ut när du skapade skivorna så måste nya hårddisken vara lika stor eller större.

 

Om skivorna "bara" innehåller filer för att installera operativet på nytt ska det inte spela någon roll hur stor disk du har.

 

Vilka olika val, och efterföljande val, finns när du startar på första skivan?

 

De 7 skivor som tydligen finns att ladda ner är också "bara" operativsystemet för att kunna installera på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

5. Efter det fick jag "no bootable device-insert boot disk and press any key".

 

 

Vilken enhet försökte du starta upp ifrån? DVDn som du återställt ifrån eller hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken enhet försökte du starta upp ifrån? DVDn som du återställt ifrån eller hårddisken?

Hur vet man det? Har för mig att jag komm in där jag kan välja genom att trycka på nån knapp mins inte det kanske var ctrl+alt+del. Tror det stod cd or dvd room. Vad skall det vara? Hard drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa in i Bios prio-ordning för enheterna, normalt sett kan du även nå en snabbmeny vid start där du anger vilken enhet du ska starta ifrån.

 

I detta fallet räcker det nog dock med att se till att DVD-spelaren är tom, ingen skiva i, då bör datorn försöka starta från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

quote name='Monshi' timestamp='1350982402' post='1591492']

Du kan ställa in i Bios prio-ordning för enheterna, normalt sett kan du även nå en snabbmeny vid start där du anger vilken enhet du ska starta ifrån.

 

I detta fallet räcker det nog dock med att se till att DVD-spelaren är tom, ingen skiva i, då bör datorn försöka starta från hårddisken.

 

jag hade ingen skiva i. vid uppstart så komm upp direkt denna:

post-56496-0-94172200-1350986259_thumb.jpg

 

hur kommer jag åt snabbmeny igen för att kola prio-ordning, vilken F-knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Försökte köra återhämtning genom att välja "Fabrik återställning" och fick meddelande-

 

"hard disk driver on this computer is less than the originally supplied driver".

Hur startade du detta? Startade du datorn från första DVD-skivan eller på något annat sätt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

hur kommer jag åt snabbmeny igen för att kola prio-ordning, vilken F-knapp?

Testa... det står oftast i samband med Boot. Esc, F10 eller Del tar dig vanligen in i BIOS.

men som sagt, om ingen DVD finns i datorn ska den normalt starta upp från hårddisk men kanske att ordningen ändrats iochmed bytet av disk.

 

Det kan iofs även tänkas att något gått fel vid återställningen, kanske starta upp den från första återställningsskivan igen och se vilka val du har där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur startade du detta? Startade du datorn från första DVD-skivan eller på något annat sätt?

 

Från första DVD skivan...följde instruktioner från HP support video.....hittar inte länken nu....@!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är jag hemma igen.

Tog lite bilder och förklarar här.

Efter att jag byte hårddisken följde jag anvisningar.

Startade PC och satte in första DVD av 6!

Fick fram det här:

post-56496-0-39393800-1351013633_thumb.jpg

 

post-56496-0-28163400-1351013693_thumb.jpg

 

Här skulle jag välja kanske fabriksåterställning men det gick inte, fick detta:

 

post-56496-0-91897000-1351013771_thumb.jpg

 

därför valde jag det andra alternativet, Systemåtrställning och körde igenom alla 6 DVD.

 

Efter att jag startade om PC så komm detta:

 

post-56496-0-58914500-1351013933_thumb.jpg

 

jag satte in första DVD och får upp samma som bild 1. se bild 1. Fabriksåterställning gick inte att köra och det andra systemåterställning har jag redan kört. Varför får jag samma igen. Vad händer om jag väljer systemåterställning igen?

 

Till slut här kommer lite bilder från BIOS. jag testade ändra ordning men det hjälpte inte.

 

post-56496-0-66425600-1351014224_thumb.jpg

 

post-56496-0-09750500-1351014246_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att flytta upp disken i bootordningen men det borde inte påverka då datorn hoppar över DVDn om den är tom.

 

Med andra ord tyck något vis återställningen inte blivit som det ska, det tycks saknas en bootloader, själva startsektorn på disken.

 

Testa och kör Microsoft Systemåterställning, kanske den kan "reparera" det som saknas?

 

Jag måste medge att jag är lite konfunderad, det borde helt enkelt fungera det du gjort.

Kanske det bara saknas just en bootloader. Du kan då testa att installera en, tror det kan finnas någon som passar på Ultimate Boot CD

http://www.ultimatebootcd.com/

men som sagt, det borde inte behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag kör på systemåterställning igen tror du jag kommer skapa igen samma uppställning 6 DVD skivor?

Skall jag plocka bort den nya hårddisken och sätta ditt den igen? Vill helst inte göra det! Jag testar ISO fil av Windows 7 x64 Home Premium som jag hade efter rekommendationer från HP support forum, men varför skulle jag behöva det, var det inte det som finns på mina 6 DVD återställnings skivor tror ni???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nej, dina sex DVD-skivor kan inte återskapas, de är en kopia, ska vara en kopia av återställningspartitionen på gamla disken.

 

Och nej, du ska inte plocka bort nya disken.

 

Om du kör ISO-filen, installerar den, då får du en helt ren dator utan allt det extra som HP lagt in. Om du har en giltig nyckel att mata in kan den skivan fungera. Kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nej, dina sex DVD-skivor kan inte återskapas, de är en kopia, ska vara en kopia av återställningspartitionen på gamla disken.

 

Och nej, du ska inte plocka bort nya disken.

 

Om du kör ISO-filen, installerar den, då får du en helt ren dator utan allt det extra som HP lagt in. Om du har en giltig nyckel att mata in kan den skivan fungera. Kan.

 

Jag har produkt nyckel och allt det där, enligt HP forum måste jag bara aktivera den via sk Phone Metod....

Är lite fundersam över det du skrev: "då får du en helt ren dator utan allt det extra som HP lagt in"...vad exakt menar du??? Är det sånt som jag måste/kan hämta själv via deras hemsida såsom uppdateringar eller...vad är det där extra, kan jag leva utan det eller måste jag ha det...tänker du mest på HP smart media eller vad det nu hette...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt extra är exempelvis en del drivrutiner, en del program (vanligen bara skräp som videomjukvara, något spel och liknande) samt deras integrerade helpdesk. Och annat smått och gott. Det är ju trots allt sex DVD om 4,5 GB var. det är en hel del som ryms där.

 

En del kan du säkert ladda ned från HPs hemsida om du vill ha det.

 

Huvudsaken är kanske att du får igång din datorn. Aktivera via telefon, ja det brukar fungera bra. Bara att ringa till MS och mata in nyckeln så får man tillbaka en aktiveringskod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...