Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Nätverksskrivare i OpenSuse


Jan A

Rekommendera Poster

Jag försöker installera min Samsung clp-325 skrivare i OpenSuse. Den är kopplad via en printserver i nätverket. Har hittat linux-drivrutinen på samsungs hemsida och laddat ner den. När jag ska låta "printer configurations" installera drivrutinen så pekar jag på katalogen där drivrutinen har laddats ner. Den vill ha filer som slutar på .ppd.gz eller .ppd. Filen som jag har laddat ner slutar på .tar.gz. Är det fel drivrutin eller hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer med ändelsen .tar.gz är gzippade tar-arkiv. Du skall först packa upp drivrutinen. Kommandot är: tar -xzvf filnamn.tar.gz. När du packar upp den skapas en ny katalog med samma namn som filen. Peka sedan på den nya katalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har packat upp filerna. Men som sagt accepterar programmet bara .ppd eller .ppd.gz-filer. Någon sådan fil finns inte i arkivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ingår ppd-filer för Samsungs skrivare i arkivet. De ligger i katalogen cdroot/Linux/noarch/at_opt/share/ppd/cms/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, jag borde kollat bättre men jag trodde inte att filerna låg så långt ner i mappstrukturen. Ska prova igen och om det inte fungerar så kollar jag upp CUPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tyvärr inte det att fungera trots att jag nu installerat drivrutinen. Det är alltså en skrivare som ligger under en liten skrivarserver som har 192.168.0.13. Inställningarna i Windows är LPR, könamn lp1 port 515, där fungerar den utmärkt. Jag har tillåtit den ip-adressen i den interna zonen i brandväggen i Linux med en egen regel.

 

När jag försöker prova CUPS så kommer jag inte in med mitt root-användarnamn och lösenord. Jag har loggat in och ut ur Suse för att kolla att jag skriver rätt, men CUPS släpper inte in mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...