Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig bild vid uppspelning av film


Eki87

Rekommendera Poster

Hejsan allihopa, jag är ny här på forumet och behöver hjälp med en sak (förhoppningsvis kan jag hjälpa någon annan med något vid något annat tillfälle).

 

Det är så att jag nyss köpt en ny dator och bilden som visas när jag spelar upp film är klart sämre än vad den var i den gamla datorn. Allt under 720p är helt horribelt. Bilden som visas då är minst lika dålig som vid vanliga youtube-klipp och även 720p är väldigt kornigt. Jag har provat både WMP och VLC och det är ungefär lika illa på båda. Laddade även ner ett codec-paket till WMP eftersom jag oftast föredrar den framför VLC men ingen skillnad i bildkvalitet. Jag misstänker att det kan ha med någon form av bild- eller grafik inställningar men jag vet inte var de bör ligga på och grundinställningarna ska väl ändå fungera hysat. Datorn är en Aus Notebook N53T.

 

Hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag hittade ingen annan tråd med detta problem men om det finns så kan det ju länkas till den också så kanske jag kan prova något som står i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du anslutit den till tvn, använder du hdmi eller på något annat sätt.

 

Jag var kanske oklar men jag menar på datorn. Har inte kopplat in den i TV:n ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå hit för att ladda ned uppdaterade drivers

 

Återkom om det inte funkar att göra uppdateringarna

 

Jag vet inte vilken av dom jag ska ladda ner bara, känns inte som någon rubrik riktigt passar. Men kan felet verkligen vara där? Jag köpte datorn i måndags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer brukar levereras med första versionen av BIOS och drivrutiner, dvs man kan ofta behöva hämta uppdaterade versioner. Börja med chipset-drivrutinen och ta sedan de andra drivrutinerna oavsett vad de har för namn. Det gör inget att installera samma version som redan finns i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte att ladda ner drivrutiner, jag har däremot fått fler problem (de kom innan jag laddade ner drivrutiner och har fortsatt efteråt) bland annat att bilden började hänga sig och samtidigt spraka i högtalarna. Jag ringde till support och förklarade och de tyckte att jag skulle lämna tillbaka den. Så jag gör det imorgon. Tack för hjälpen ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...