Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Firefox engelsk version - var hittar jag svensk ordlista


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Har nyss installerat Linux Mint och där är det förinstallerat engelsk Firefox.

 

Men hur får man svensk ordlista i FF?

FF är ju på engelska och då är engelsk ordlista med, så långt är allt bra.

Men jag kan inte hitta Swedish i denna lista https://addons.mozil...language-tools/

 

På min andra Windows dator med svensk FF har jag både svensk, tysk och engelsk ordlista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte dragit igång någon Linux men här i Windows kan jag högerklicka i snabbsvarsrutan och välja Språk - Lägg till ordlista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst samma här, men då saknas svenska ordlistan...

För övrigt samma länk som ovan kommer upp då.

 

Får du upp svensk eller Swedish på din? I såfall posta gärna länken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här kan hjälpa. Jag har inte provat själv eftersom jag har svenska. I listan för tillgängliga språk finns i alla fall svenska med.

 

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/language-pack-install-helpe/?src=cb-dl-recentlyadded

 

Installera tillägget. Öppna Tillägg, klicka på Mer och Go download site. Välj sv-SE.xpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag installerat efter vertpres tips, men får det inte att fungera riktigt.

Svenska är installerat enligt det addon Helper Panel.

 

FF engelska ordlista är den enda som är förvald i högerklicksmenyn och jag hittar inte var jag ändrar?

Bockar jag bort spell checker där så får jag i alla fall inte svenks enligt tillägget ovan.

 

Men enligt Cecilias länk skall det tydligen gå att hämta det andra paltet, fast var detta skall läggas på en Linux FF...?

 

[Edit] Tillägget borttaget pga, annan lösning.Se inlägget #16 längre ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en_US.aff i /usr/share/hunspell, men jag vet inte om det är det som Firefox använder.

 

Sedan finns det språkpaket i xpi-format i /usr/lib/firefox-addons/extensions och tillägg finns även i "anv.konto"/.mozilla/extensions (.mozilla är dold).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju installerat Mint "skarpt" på tre datorer och 5-6 virtuella och på alla har jag, tror jag, sett till att få Svenskt FF. Fritt ur minnet har jag nog gjort på olika sätt och när jag kollade vertpre's länk så påminns jag om att det var så jag gjorde nu senast, på LMDE.

Nedanstående från forumet på Linuxmint.se

och det fungerade på v12 & v13

 

 

 

cd /usr/lib/firefox

sudo rm -r extensions

sudo ln -s ../firefox-addons/extensions extensions

Man stänger sedan fönstret, startar Firefox och aktiverar tillägget

Svenska (SE) Language Pack

 

 

Edit: Men nu ser jag, på denna med LMDE att FF är på svenska men har inte svensk ordlista...

Stämmer med #9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men om du installerade svensk FF så följde det väl med en svenskordlista direkt där och då borde det väl bara gå att installera på vanligt sätt engelsk ordlista enligt högerklicksmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte manuellt installerat Firefox. Ser att det är v14 och inte den senaste v16. Men v14 är kanske den senaste för Debian?

Jag kan hämta hem v16 och köra den från den plats där den packas upp. Men så vill jag inte ha det. Edtit: Bara att kopiera hela den nerladdade mappen Firefox till opt (Sammanfoga/Ersätt allt, bokmärken blir kvar)

Nej ingen svenska vid högerklick på denna. Däremot funkar detta fint i Mint 11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Laddade hem Svensk Linux version härifrån.

För säkerhetsskull skapade jag en säkerhetsbackup av alla bokmärken etc. exakt som jag har dessa upplagda i form av .json filformat.

Ej HTML

post-73434-0-88398200-1350898583_thumb.png

Mycket enkelt att göra restore av json-filen inifrån Bokmärkesmenyn om behovet skulle infinna sig, men till skillnad från att importera via HTML så ersätts allting vid restore av json. Värt att tänka på.

 

Sedan kollade jag in dessa:

Mozilla - Install Firefox on Linux

Ubuntu - FirefoxNewVersion/MozillaBuilds

 

Hmm...återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Jag gjorde på ett annat sätt och använde Cecilias länk vilket var mycket enkelt.

 

1. Hämta hem språkpaketen som är gjorda för OpenOffice/LibreOffice och innehåller både svensk samt svensk-finska.

http://extensions.se...project/dict-sv

 

2a. Filändelsen är i .oxt formatet.

En extra bonus är att man kan dubbelklicka på den filen så startar LibreOffice och då får man valet att installera svensk ordlista för stavningskontroll även där, om man inte redan har detta.

 

2b. Byt namn på filen från xxx.oxt till xxx.zip => ooo_swedish_dict_2.10.zip

 

3. Jag skapade för enkelhetens skull en ny temporär mapp sv under ~/Hämtningar

 

4. Dubbelklicka på zip filen > välj mappen dictionaries > markera och packa upp filerna sv_SE.aff och sv_SE.dic till den nya mappen sv

Det görs enklast genom att markera dessa två filer och dra ut dom till mappen sv

 

5. Stäng Firefox

 

6. Öppna ett terminalfönster och navigera med cd till mappen sv

Exempel, men har man Downloads istället så skriv rätt sökväg.

cd Hämtningar/sv

För att se mappnamnen och filerna används

ls -l

Resultatet visar dom två nyss uppackade filerna och att man är i rätt mapp - viktigt!

ts@latitude ~/Hämtningar/sv $ ls -l

total 2008

-rw-r--r-- 1 ts ts 18066 jul 26 00:42 sv_SE.aff

-rw-r--r-- 1 ts ts 2033135 okt 19 12:28 sv_SE.dic

 

7. Ge detta kommando för att flytta dom båda filerna till /usr/share/hunspell

 sudo mv * /usr/share/hunspell

8. Kolla att det nu bör finnas åtminstone 4 filer för två ordlistor; engelska och svenska i mappen /usr/share/hunspell

I terminalfönstret

ls -l /usr/share/hunspell 

Resultat

-rw-r--r-- 1 root root 11352 dec 8 2011 en_US.aff

-rw-r--r-- 1 root root 696462 dec 8 2011 en_US.dic

-rw-r--r-- 1 ts ts 18066 jul 26 00:42 sv_SE.aff

-rw-r--r-- 1 ts ts 2033135 okt 19 12:28 sv_SE.dic

 

9. Starta Firefox och då är det bara att byta till svenska i högerklicksmenyn och se till att Spellchecker/kontrollera stavning är aktiverat.

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som jag gjorde för att få Firefox på svenska, alltså själva programmet och dess menyspråk.

 

1. Stäng Firefox

 

2. Starta Pakethanteraren Synaptic skriv in lösenordet för super user.

 

3. KLicka på Sök och skriv in firefox

 

4. Skrolla ned i listan till du ser firefox-locale-sv

post-73434-0-30952800-1350907145_thumb.png

 

5. Markera denna för installation.

 

6. Längst upp i menyn så klicka på Verkställ.

 

7. När detta språkpaketet är installerat så har man nu FF helt på svenska.

 

Men i detta språkpaketet så kommer inte svenskordlista med, utan denna installeras som jag beskrev i inlägget ovan, men säkert fungerar Mikael63s tips också ovanför detta..

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle vi försöka sammanfatta detta, kolla vad som s.a.s. är den officiella varianten att lägga in Svenskt FF? Och fixa en guide?

 

Saker via Pakethanteraren är ju inte fel. Kanske FF finns i Programhanteraren (har inte kollat) vilket kanske är "ännu rättare"?

 

Jag använde alltså, nu senast, FF i Linux, sökte Firefox, laddade ner föreslagen version vilket var v16 för Linux.

Packade upp. Flyttade mappen. Klart!

Inget terminalknackande.. och ingen ytterligare handpåläggning behövdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man laddar ner FF separat, kommer då uppdateringarna till denna via Programuppdateringar i Linux (MintUpdate) automatiskt?

Det var detta jag var osäker på och därför jag valde denna lösning eftersom FF kommer från Programportalen eller förrådet från början.:unsure:

Eller är det ingen skillnad?

 

Jag kan kolla senare med en Linux Mint jag har virtuellt på Playern, ifall det går att göra hela svepet via Programhanteraren, men har för mig att jag kollade detta tidigare. Men men, kan kolla om FF svensk finns som sagt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har Mikael63 och jag tillsammans kommit underfund med vad som orsakat detta språkstrul.

Vi har har på varsitt håll testat en hel del inställningar och olika paketinstallationer etc. på Linux Mint virtuellt i VMware och efter mycket om och men så har vi väl i stort sett kommit fram till följande.

 

Till att börja med så installerade jag Linux Mint 13 Mate och valde under installationens början; svenska som språk.

Det trodde jag räckte, för jag har ju i princip haft svenska i Mint, men tydligen inte helt 100%.

 

Det man fick göra på dom virtuella Mint-maskinerna och även Mint-Laptopen i efterhand:

Öppna Mint Menyn längst ned till vänster och skriv i sökfältet språkstöd > klicka på Språkstöd > en kontroll utförs då av tillgängliga språkstöd => vilket ledde till detta: Språkstödet är inte fullständigt installerat

 

post-73434-0-55596000-1351005671_thumb.png

 

Klickade på 'Installera' och när installationen var klar får man klicka på 'Verkställ för hela systemet'

post-73434-0-41795900-1351005819_thumb.png

 

Efter ur och inloggning har man svenska i hela Mint och på paketen och i det här fallet svensk ordlista inte bara i Firefox men även i LibreOffice etc.

Nu hade jag i.o.f. redan fixat FF ordlistan tidigare i inlägg #16 men nu är också svenskt språkstöd komplett installerat för allting annat.

 

  • En parentes; att om man väljer att ha enbart engelska i Mint och det finns dom som föredrar detta, men ändå vill ha tillgång till svensk ordlista i Firefox och LibreOffice, se instruktionen i inlägg #16

Vad fantastiskt löjligt, till viss del irriterande också, eftersom man förväntar sig att detta skall skötas korrekt under installationen, vilket det tydligen inte alltid sker som testerna virtuellt visat på.dry.gif

 

Som jämförelse så har jag även Linux Ubuntu 12.04 Desktop (virtuellt) och där fungerade allting med språken redan från första början inkl. ordlistan på svenska i Firefox,

 

Nåja ett antal extra timmars arbete och numera något klokare(?) på hur det fungerar.

Vill särskilt passa på att tacka Mikael63 för outstanding support - som alltid.:)

 

Heja Mint :thumbsup:

 

Ps. Det kan finnas anledning att göra ytterligare några Linux Mint 13 Mate (- 32) testinstallationer virtuellt, nu när man vet vad man skall kontrollera, kanske finns nåt sätt detta skulle kunna fungera per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

I LMDE hittar jag inget som heter just "Språkstöd".

 

I Synaptic finns något som heter hunspell-sv-se

 

Installerar man det får man svensk ordlista i FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...