Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Boota Mint 13 Mate ger error: Out of disk. grub rescue>


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Dator:

En gammal laptop Dell Latitude D-505

HDD: runt 150GB

O/S linuxmint-13-mate-dvd-32bit

 

Jag har testat att göra installationen från live DVD-skiva och då bara kört automatiskt och klickat på 'Install ikonen' och efter installationen är klar så skall man starta om datorn och efter att datorn bootat om kommer detta upp direkt:

error: Out of disk.
grub rescue> 

Ok. Då hittade jag detta som beskriver mitt problem i ett nötskal: https://help.ubuntu....UbuntuOnBigDisk

Och jag har ju en disk som är >100GB

 

Bra. då lastar jag hem Ubuntu-Secure-Remix och bootar, men ubuntu-secure-remix-12.04.1-32bits kan inte ens boota...

This kernel requires the following features not present on the CPU: pae
Unable to boot - Please use a kernel appropriate for your cpu                      				

 

Så hur löser man detta?

 

Hittade en lösning med hjälp av Mikael63 och det var att göra om alltihopa och skapa en liten förvald partition / på 40GB samt en swap på c:a 1,5GB och resten till /home

 

Tagit bara större delen av dan...:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe tack för det.:rolleyes:

 

Fanns ju ytterligare en tänkbar lösning; i första andra länken ovan så fanns även detta:

 

Step 3 - Create a separate boot partition

 

follow the following procedure: HOWTO create a separate /boot partition.

reboot the computer. You should now get access to Ubuntu.

Men då orkade jag inte hålla på nåt mer och nu funkar det ju bra ändå.

 

Annars jag kan bara konstatera, att om man har en gammal burk och för ny mjukvara så rimmar det ibland illa.

Men det mest märkvärdiga tycker jag väl ändå är; att det skall ta stopp för en sån sak som att hårddisken är större än 100GB?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig en kombination av hårddisken på 150GB och en BIOS som kanske inte kan hantera mer än kanske ca 120GBG bootpartition. Jag har själv 250GBG disk och hade inga problem installera Mint 13. (På en av diskens sju partitioner)

Vilket program användes för att partitionera hårddisken på Dellen?

Fanns det programmet på Mint 13 cdn som också användes för partitioneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionering gjordes via Mint installationsprogrammet och det var var partitionsstorleken som ställde till det för mig.

T.om. Ubuntu har en guide för InstallingUbuntuOnBigDisk så då måste det ju vara något som förekommer ofta?

 

Det som däremot var extra kul, var att efter jag gjorde om installationen från scratch och skapade första 40GB / partitionen och därefter en swap partition, så hade jag då kvar drygt 100GB som jag samtidigt gjorde en primär partition av och valde då i rullgardinsmenyn till /home samt bockade i formatera. Därefter klickade på Installera eller fortsätt. När allt var klart så hade jag då resterande utrymme /sda3 som /home vilket jag tyckte var väldigt bra.

 

[Edit] Javisst gammal BIOS etc. kan nog ställa till det, samt att min CPU inte klarar av nyare kernel av Ubuntu heller. Jag testade nämligen också med att installera Ubuntu 12.10 Desktop (32-bit) men icke sa nicke - samma felmeddelande som i första inlägget om att CPU inte stöder pae (vad det nu betyder). Skulle jag ha gått på Ubuntu har jag varit tvungen att köra med ver. 11 vad jag förstått?

 

[Edit2] OT. Det hela påminner om MS-DOS 3.3 där man inte kunde ha större partitioner än c:a 30MB även om man då hade en 'brutalt' stor HDD på 40 eller 60MB. Då fick man med fdisk göra två eller flera partitioner för att det skulle gå att installera och boota MS-DOS 3.3

Btw. Denna 30MB begränsning försvann med MS-DOS 4 och sedan 6 men kommer däremot inte ihåg dom nya taken. Länge sedan nu...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAE står för Physical Address Extension. PAE möjliggör att använda mer än 4 GiB RAM-minne med en 32 bits processor (max. 64 GiB). Av Windows 32-bits versioner är det endast serverversionerna som stöder PAE. Linux har stöd för PAE men då måste även processorn ha det. Vid användningen av 64 bit behövs inte PAE men stödet finns i 64 bits processorer för att 32 bits applikationer skall kunna utnyttja minnet över 4 GiB-gränsen.http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förklaringen fagerja.

Konstigt nog så fungerar Linux Ubuntu 12.04 på min gamla Netbook eee 901 med Atom processor.

Optimera diskarnas användning och prestanda i Ubuntu på Asus Netbook

 

Men har du någon förklaring till att en HDD partition på > 100GB inte fungerar?

Eller är det som jannejanne funderar på och även jag misstänker; att det är hela hårdvarusystemet som i grundenär för gammalt för att stödja detta?

Laptopen har också endast 1,5GB RAM. Fast min gamla Netbook vet jag inte om den är nyare, Dell laptopen har ju klart bättre prestanda.

 

Jag funderar på om jag skulle skapat en virtuell maskin å c:a 110GB med VMware Player och där försöka installera Linux Mint 13 Mate.

Bara för att se hur denna på min stationära dator med modernt Z68 moderkort och CPU Intel 2600K samt 8GB Ram beter sig.

Jag har i nuläget ett par andra Linux distributioner som jag kör virtuellt, men ingen som ens är i närheten av att kliva över 100GB.

Får bli nån dag senare i så fall....bara för intressets skull och denna tar jag då bort sedan.

 

I annat fall tycker jag det är rent skrattretande att en modern Linux distribution inte skulle klara av mer än max 100GB start partition utan stök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I annat fall tycker jag det är rent skrattretande att en modern Linux distribution inte skulle klara av mer än max 100GB start partition utan stök.

Klara av kan man ju tycka, men kanske är filosofin att det ska vara en "liten" systempartition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog BIOS, som inte klarar av att adressera mer än 128 GiB. För en linuxinstallation räcker 10 GB bra. Användardata (/home) skall helst ligga på en skild partition.Min / innehåller 1,6 GB och /usr 6 GB (nästan 2000 program, 162000 filer). Jag använder Mageia 2 64bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...