Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal oracle-databas utan lösenord


Nigge

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Företaget där jag jobbar har en gammal databas som ligger på en gammal server som tydligen håller på och går på knäna ordentligt...

Den står i norrköping och själv sitter jag i Sthlm, så jag har ingen möjlighet att personligen vara där och pilla på den...

 

Problemet är att de saknar allt vad lösenord och adminrättigheter heter...

Varken till datorn eller till databasen självt...

 

Dock har de program som pratar med databasen och innehållet är väldigt viktigt...(att ersätta innehållet skulle ta åtminstone ett år av arbetstid enligt de som använder informationen...)

 

Nu till frågan...

Finns det någonting man kan göra för att få ut denna information ur databasen och få in den i en friskare databas?...

 

Vad skulle ni göra i det här fallet?

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmet kommer åt databasen så tyder det på att programmet känner till ett användarnamn och lösenord för att komma åt databasen. Dock kanske endast med begränsade rättigheter. Men om man sneglar i källkoden till programmet eller i en konfigurationsfil så kanske man hittar användarnamn + lösenord.

 

Om källkod saknas och man misstänker att detaljerna är inkompilerade i programmet så får man antagligen dekompilera programmet, enkelt om det är .NET eller Java. Annars kanske man kan be en person som är duktig på att hantera nätverksteknik att sniffa nätverket och se om man kan fånga inloggningsuppgifterna när dom seglar förbi på nätet.

 

Har man väl fått tag i inloggningen så kanske man kan börja extrahera informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...