Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köplistan- Kan ni kolla om allt är rätt kompitabela?!


diljin

Rekommendera Poster

01-ASUS Z9PE-D8 WS, 2xSocket-2011 Går det att ha bara EN proseccor på det här moderkortet?

 

02-ntel® Xeon® Processor E5-1650 eller den här Intel® Xeon® Processor E5-2620 ??

 

03- Corsair AX 850W PSU

 

04- CorsairDominator DDR3 1600MHz 32GB

 

05- ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5

 

06- Intel® SSD 520 Series 60GB 2.5"

 

Är de här delarna rätta till varandra alltså kompitabela?

Datorn vill jag ha för (framför allt) 3d, video, bild program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ok.jag svarar på en del här och det är grafikkortet främst då.

 

05- ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Ja det skall fungera.

 

Och jag lägger till en sak om just AMDs grafikkort, som jag anser - inte nödvändigtvis får medhåll av dom som spelar enbart, men baserat på fakta.

 

Dessa AMD grafikkort ur 7000 serierna kom ut i år och bygger på AMDs senaste arkitektur med 28 nanometers teknik och har bla. en smart lösning för att spara ström när bildskärmen står i idle mode etc.

 

Jag personligen är mer åt AMDs kort, får kanske ibland något sämre prestanda i vissa spel än motsvarande modell från nVidia, men i gengäld har dom bättre stöd för GPU acceleration av andra applikationer tex, video rendering etc. än just spel och det beror på GPU-arkitekturen och det är väl sannolikt orsaken att dom inte alltid slår nVidias grafikkort på alla spel. Jag gör ju en del annat än spelar och vissa krävande program har stöd för att utnyttja GPU och då avlastas CPU som kan utnyttjas för annat samtidigt. Men det är inga som helst problem med något spel heller med AMD.

nVidias grafikkort är inte kända för att kunna för att kunna utnyttja Open CL speciellt bra.

 

AnandTech - AMD Radeon HD 7970 GHz Edition Review: Battling For The Performance Crown

Del 14/19 Compute Performance

Citat:

Shifting gears, as always our final set of performance benchmarks is a look at compute performance. As we saw with the launch of the GTX 680, Kepler (GK104) just doesn’t do very well here, thanks in part to NVIDIA stripping out a fair bit of compute hardware and memory bandwidth on GK104 in order to focus on gaming performance. OpenCL performance is particularly bad with NVIDIA almost completely ignoring it, but even DirectCompute performance often swings AMD’s way. This isn’t to say that GK104 doesn’t have its moments, but when it comes to compute it’s typically AMD’s time to shine.

Tom's Hardware - Seven GeForce GTX 670 Cards, Benchmarked And Reviewed

Del 15/16 Power Consumption

Citat:

Keep in mind, though, that the GeForce GTX 600-series cards are severely handicapped in compute-oriented tasks compared AMD's boards based on its GCN architecture.

If compute-oriented applications are of increasing importance to you, then AMD's Radeon-based cards are your first and only choice at this point. This has taken a back seat for Nvidia on the desktop, and as it tries to protect its Quadro and Tesla portfolios, AMD enjoys a significant advantage.

 

En annan sak med AMD 7000 serien är att strömförbrukningen går ned nästan till noll i idle mode, när bildskärmen släcks ned.

Och vid två kort i CrossFireX, så om man inte spelar så att det andra grafikkortet används och då står i Idle mode, så drar det nästan ingen ström.

Detta kan i vissa fall sättas ur spel om man själv överklockar dessa kort.

 

Jag skulle vilja lägga till att jag själv nyligen köpt detta kort:

ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

 

I ditt fall om du går på ASUS ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5 så finns en uppgraderad variant som jag rekommenderar istället:

HD7950-DC2T-3GD5-V2

Prisjakt: http://www.prisjakt....t.php?p=1318540

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

01-ASUS Z9PE-D8 WS, 2xSocket-2011 Går det att ha bara EN proseccor på det här moderkortet?

 

02-ntel® Xeon® Processor E5-1650 eller den här Intel® Xeon® Processor E5-2620 ??

 

03- Corsair AX 850W PSU

 

04- CorsairDominator DDR3 1600MHz 32GB

 

05- ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5

 

06- Intel® SSD 520 Series 60GB 2.5"

 

Är de här delarna rätta till varandra alltså kompitabela?

Datorn vill jag ha för (framför allt) 3d, video, bild program.

Det verkar som det är OK. Däremot skulle jag föreslå en Intel i7 3930K med ett passande moderkort, om du har tänkt dig att använda en processor. Du kan jämföra själv här.

 

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak med AMD 7000 serien är att strömförbrukningen går ned nästan till noll i idle mode, när bildskärmen släcks ned.

Och vid två kort i CrossFireX, så om man inte spelar så att det andra grafikkortet används och då står i Idle mode, så drar det nästan ingen ström.

Detta kan i vissa fall sättas ur spel om man själv överklockar dessa kort.

 

Jag skulle vilja lägga till att jag själv nyligen köpt detta kort:

ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

 

I ditt fall om du går på ASUS ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5 så finns en uppgraderad variant som jag rekommenderar istället:

HD7950-DC2T-3GD5-V2

Prisjakt: http://www.prisjakt....t.php?p=1318540

 

Mvh

 

Den uppgraderade varianten som rekommenderar är ju den som jag har på min köplista, eller? Kan du rekommendera ett kort som är bra för program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt version V2, missade det i hastigheten.:blush:

 

Egentligen är väl frågan vad du främst skall använda datorn till?

 

Utöver denna typ av grafikkort, så finns ju speciella AMD grafikkort för CAD och beräkningar om det är detta område som intressantast mest, så ta en titt på AMDs sida:

AMD Workstation Graphics

 

Till höger på sidan så kan du få hjälp med att välja rätt typ av grafikkort Professional Graphics Help Me Choose, genom att göra tre val.

 

Dyrare är dom nog, men är utformade för speciell GPU Processing

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det serverkort? Är det ett moderkort eller?

Det är ett moderkort ämnat för servrar. Det klarar bl.a. EEC minnen (Error Correcting) som används i system där fel inte kan tillåtas. Det går givetvis användas i en vanlig dator också, om chassit har plats för ett så stort kort. E-ATX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för all hjälp! Nu har jag köpt alla delar (förutom chassin). Jag byt ASUS-grafikkortet till Sapphire-grafikkort (jag tyckte den var bättre.. Vad tycker ni?). Jag ville behålla moder kortet, eftersom man har möjlighet att lägga till en pressrosor till sen(vilket jag kommer göra det i framtiden).

 

 

01-ASUS Z9PE-D8 WS, 2xSocket-2011 (Vilken chassin kommer funka för formfaktor SSI-EEB?)

 

02- Intel® Xeon® Processor E5-2620

 

03- Corsair AX 850W PSU

 

04- CorsairDominator DDR3 1600MHz 32GB

 

05- Det blev detta kort till slut Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB GDDR5

 

06- Intel® SSD 520 Series 60GB 2.5"

07- Silverstone Precision PS01B (Svart) (Vilken chassin kommer funka för formfaktor SSI-EEB?)

08- Intel STS100C

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

06- Intel® SSD 520 Series 60GB 2.5"

 

Du har valt alldeles för liten SSD om du har tänkt dig att installera Windows och vissa program.

Eller skall du använda den som SSD caching?

Den har dessutom högt pris kontra storlek.

 

Prisjakt:

Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB

Intel 520 Series 2.5" SSD 180GB

Eller

Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB

 

Lägg till en hårddisk också som du använder för lagring av bilder, filmer, musik etc.

Dessutom så kan du välja att installera vissa program på den, när SSD börjar närma sig 80% - mer än så skall du undika att fylla en SSD med, det leder till försämrad prestanda i förlängningen.

 

Har du använt Corsairs memory finder, så att du får minnen som Corsair garanterar kompatibilitet med moderkortet?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SSD för OS och andra program, men då får jag byta mot en 120 gb. Jag har hemma både externa hårddiskar och de vanliga mekaniska hårddiskar.

Jag frågade komplett-support ang alla delar om att de är kompatibla och då svarade dem att de är rätta för utom den här processorn (ntel® Xeon® Processor E5-1650). Jag har inte satt ihop delarna än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, minnena listas för det moderkortet på Corsairs sida,

Corsairs part nr. CMP32GX3M4X1600C10 (som jag tog från Kompletts sida) finns med om du listar minnena här sidan 4/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair har tyvärr gjort om sidan med resultatet av memory finder till nåt mycket sämre än det var innan.

Då var alla minnen på en sida och med länk så man kunde klicka ett ett specifikt minne för att läsa detaljer. Nu känns det mest rörigt och lätt att missa viktig info.

 

Lycka till med din nya och fina maskin.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske ni tycker att jag är tjatig, eller :unsure:?! Jag ville säga att nu allt är installerat på moderkortet, men jag har inte startat än, eftersom med moderkortet finns det en bok/manuell som har en del om konfigurationer såsom BIOS, RAID osv.. Så jag undrar om allt sådant är ett måste eller det är alternativa saker eller ska jag bara starta och försöka installera OS? Jag borde kanske göra en ny tråd för det här steget eller?:rolleyes::blush:

Tack för all hjälp :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur har det gått eller väntar du på svar innan du kan fortsätta?

RAID behöver du inte fundera på om du inte skall ha en sådan specialkonfiguration med tex. 2 st. exakt likadana hårddiskar.

 

 

  • Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.
    Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.
    Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

  • Koppla in allting enligt instruktioner och bilder i manualen och dubbelkollat alla kontakter, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortet kontakt för Firewire (1394)

  • Det kan vara en stor fördel att ha endast en disk inkopplad under Windows installationen.

1. Starta datorn och första gången tar det lite tid innan ny hårdvara detekterats och ställts in i BIOS.

Tryck direkt på Del för att komma in i BIOS Setup.

 

2. Tryck F5 för att göra en Load Optimized Default Settings

 

3. Kontrollera att disk, DVD brännare etc. syns i BIOS och tryck F10 för att spara ändringarna.

Möjligen kontrollera att om du har flera diskar att systemdisken med Windows står före i Boot prioritet än övriga diskar.

 

 

Ungefär så här brukar jag göra vid Windows 7 installation; se denna tråd inlägg #3

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack Flyfisherman. Jag har inte börjat än för jag ville samla en del info och fråga sådant som jag inte vet.

 

Nu har det kommit ett problem. Chassin funkar inte för moderkortet. Det finns fem platser för moderkorts skruvar i chassin, fast moderkortet har 10st skruvhål. Ska jag köra på den ändå och ha chassin liggande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det där verkar mystiskt.

Jag kollar på Silverstone hemsidan (för på prisjakt går det inte att lita på att tekniska specifikationerna stämmer) och där listas bara uATX samt ATX moderkortsstorlekar (formfaktor).

Jag kan alltså inte se EATX formfaktor, men kanske bara jag som är trött...

http://www.silversto...63&area=en#tab2

 

På ASUS sida så står det formfaktor EEB

http://www.asus.com/...#specifications

 

Måtten 12 inch x 13 inch ( 30.5 cm x 33 cm )

post-73434-0-18128500-1351868542_thumb.png

 

Det betyder att du måste ha ett chassi som hanterar EEB formfaktor och ärligt talat är det första gången jag stöter på denna beteckning.

 

EATX formfaktor har dessa mått EATX (extended ATX) 12 in (305 mm) 13 in (330 mm) och det är samma storlek som ASUS EEB.

 

Men sen är det där med dom 10 monteringshålen som ju helst alla skall användas.

Ena sidan av hålmönstret matchar standard ATX men sen blir det tuffare.

 

Tror nästan någon annan måste kliva in och klargöra vad som gäller och är bäst.

Mvh :unsure:

 

[Edit] EEB formfaktor, är det en typ av serverchassin som behövs till detta?

Här hittade jag en annan med liknande frågeställning: http://www.sweclocke...ips-pa-losning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EEB formfaktor, är det en typ av serverchassin som behövs till detta?
Det är ju ett server-moderkort för Xeon-processor, registrerade RAM-minnen och mängder med hårddiskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tackar så mycket för all hjälp. :thumbsup:

Jag har fortfarande inte satt ihop datorn än. Jag väntar på ett nytt chassi. Den första kommer jag sälja på blocket. För om jag hade skickat den tillbaka till CDON så kostar ungefär lika mycket som jag köpte den.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja trist sånt där, men se det från den ljusa sidan; du är nu en erfarenhet rikare.:)

 

Ja detta skall klara det moderkortet, enligt manualen så har det stöd för många typer av formfaktor inkl. till ditt moderkort vad jag kunnat se.

Om jag nu lyckades hitta rätt manual: http://www.nzxt.com/...820_Manua2l.pdf

 

post-73434-0-16852400-1352374319_thumb.png

 

Var noga och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel eller skruv på chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

 

Kolla gärna in NordicHardwares Datorbyggarskolan

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vill säga att nu dator är byggd nu(We did it :thumbsup:) Tack för all hjälp :rolleyes:

 

Jag ska berätta en del saker som var lite svåra för mig.

 

- I Chassit saknade 2 skruvhål, men det har funkat väldigt bra för när man sätter in grafikkortet och fästa den i chassit då blir moderkortet ännu mer stabilt på chassit. Kablar till fläktar passade inte i moderkortet förutom två av dem som finns på sidan. De kan jag koppla till moderkortet.

 

- Det var väldigt många kablar. Det var svårt att förstå vad man ska använda de till så jag var tvungen och kolla på alla manualer plus sökte jag en del på nätet. Det fanns många olika SATA connectors, så jag har kopplat ssd, hdd och dvd-rom på samma området. Det har funkat bra.

 

- När jag startade datorn då gick inte installera OS(Som fanns i USB-minne). Jag fick detta meddelandet ACPI_BIOS_ERROR. Det var problem med BIOS. Man var tvungen att uppdatera BIOS med ett usb-minne (formatera den med FAT 32/16) och hämta uppdateringar från asus webbsida.

 

- Efter uppdateringen då gick jätte bra att installera OS, men på SSD tog Win 8 nästan 44GB. Jag tyckte att det var för mycket för bara Win 8.

Så jag sökte på nätet vad man kan göra åt detta. Jag hittade en del bra sidor.

Först gick jag efter denna artikeln

Andra var ett program som heter SpaceSniffer här kunde man se vilka filer var störst i Lokal Disk C. Och jag gjorde som de här två sidor(webb 1 och 2). De är ganska likt och båda funkade för mig.

Nu är SSD från 44GB till 14GB. Datorn funkar väldigt bra nu. Den är mycket snabbare än den gamla datorn :D

 

Tack för hjälpen :rolleyes::thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...