Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köplistan- Kan ni kolla om allt är rätt kompitabela?!


diljin

Rekommendera Poster

Hehe, det är bara roligt när tips och råd man försöker ge är uppskattat och till viss mån fungerar.:D

Vad kul att du nu äntligen fått igång härligheten och jag tycker du gjort det bra.

 

Se till att du har en fungerande och uppdaterad backup också.

Du kan snegla lite i denna tråd //eforum.idg.se/topic/338860-branna-en-aterstallningsskivanar-och-hur/

 

Ja du kan även kolla in denna tråd som handlar om en överfull SSD //eforum.idg.se/topic/334401-windows-7-ater-upp-min-harddisk-vad-gora/

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- I Chassit saknade 2 skruvhål, men det har funkat väldigt bra för när man sätter in grafikkortet och fästa den i chassit då blir moderkortet ännu mer stabilt på chassit. Kablar till fläktar passade inte i moderkortet förutom två av dem som finns på sidan. De kan jag koppla till moderkortet.

Vad är det för problem du har med fläktarna? Det finns ju en fläktkontroller, där man kan ansluta fläktarna. Moderkortet har dessutom 6 anslutningar för fläktar, vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för frågan :rolleyes:

Om du kollar på moderkortets manual kap2 sidan 32 och sen kolla på chassits manual sidan 13-14.

Tja, det gav ju inget. Vad jag menar är, att det finns ingen anledning att koppla fläktarna till moderkortet, när du har en fläktkontroll på chassit. Men det kanske är jag som har missförstått hur du har kopplat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror att fläktkontroll måste anslutas till moderkortet eller?

 

Kolla på bilden!

post-125396-0-63346500-1353412560_thumb.jpg

De kontakter(i min hand) har jag inte hitta ställ att koppla men en av de som jag har markerat med grönt har jag kopplat direkt till nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Får du inte ned 3-pins fläktkontakten i moderkortets 4-pins kontakt?

Den fjärde pinnen på moderkortet kontakt är för PWM (PulsWidth Modulering=fläktstyrning) och blir då inte använd.

 

Det som då sker, är att fläkten nog kommer att gå på högsta hastighet, såvida det inte finns en funktion i BIOS att reglera detta även utan PWM eller inifrån ett särskilt fläktkontrollprogram tex. ASUS AI Suite och i detta Fan Xpert om detta följde med på CD-skivan till moderkortet.

 

http://www.kjell.com...flaktar/kylning

3- och 4-pin-kontakterna är generellt kompatibla med varandra. Om en 3-pin-fläkt kopplas till en anslutning med fyra stift kommer varvtalsindikatorn fortfarande att fungera. De tre första stiften är likadant kopplade. Vid en omvänd koppling (en 4-pin-fläkt till en anslutning med tre stift) förloras funktionen för fläktkontrollering. Fläkten kommer då att rotera med sin maximala hastighet hela tiden.

 

Den fjärde ledaren i fläktanslutningen med fyra stift används för att reglera fläkt­hastigheten med en teknik som kallas PWM (Pulse Width Modulation). När temperatur­sensorerna känner av en värmeökning används PWM för att öka fläktens varvtal. Samma sak gäller givetvis även tvärtom; när temperaturen sjunker minskas rotationshastigheten. Det går att inaktivera moderkortets inblandning i regleringen av fläktens hastighet och istället använda en annan mjukvara för manuell styrning.

 

Med en resistor går det att sänka varvtalet på en fläkt. Det är användbart om datorn inte har möjlighet till aktiv styrning. Resistorn kopplas in mellan moderkortsanslutningen och fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som du håller i handen är till för att koppla in fläktarna. Inte CPU fläkten, den kopplar du till moderkortet. De andra fläktarna kopplar du till de kontakter du har i handen, inte till moderkortet. Den grönmarkerade kopplas till nätaggregatet, som du har gjort.

 

Sedan kan du reglera fläktarna från fläktkontrollen på chassit.

Fläktkontrollen behöver inte anslutas till moderkortet. Den tar ström direkt från nätaggregatet.

 

Personligen skulle jag även flytta en fläkt från sidan till fronten, för att få bättre luft genomströmning. Det går väl att få dit en 120mm fläkt där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De andra fläktarna kopplar du till de kontakter du har i handen, inte till moderkortet.

Ahh, missade att detta var strömkontakterna och inte fläktkontakterna.:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:Tack för hjälpen! Jag har kopplat in två fläktar med 3-pins i de 4-pins kontakter.:)

Jag misstänkte att de kontakter som jag har i handen kopplas inte i moderkortet.

Jag ska ha en fläkt till fram sidan också men jag tror att det är 200mm fläktar. Det står i manualen 140mm och 200mm.

Tack igen!:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...