Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grub på andra disken


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har installerat Lubuntu på disk 2, den innehåller dessutom en NTFS partition. På disk 1 ligger vista. Vid installationen lades Grub också på disk 2 vilket innebär att jag måste välja att starta på den disken i bios om jag vill starta via grub. Nu vill jag ta bort Grub från disk 2 och ta bort linux-parttionerna. När jag startar med Vista-skivan och kör bootrec.exe från kommandotolken så verkar det bara påverka disk 1 och den är ju redan ok. Hur får jag bort grub från disk 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows klarar det inte. Från linux kör kommandona: sudo dd if= /dev/zero of=/dev/sdb bs=1 count=446sudo dd if= /dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=15 skip=1Första kommandot tömmer de första 446 byten i MBR. Det andra tömmer de 15 sektorer, som ligger efter MBR.Kontrollera att din disk 2 verkligen är /dev/sdb i linux. Gör får säkerhets skull backup av MBR med kommandot:sudo dd if=/dev/sdb of=/sökväg/filnamn bs=512 count=1Behöver du återställa partititationstabellen gör du det med kommandot:sudo dd if=/dev/sdb if=/sökväg/filnamn of=/dev/sdb bs=1 count=66 skip=446/sökväg/filnamn är sökväg och filnamn för backupen. Lägg backupen på en Windows partition eller minnessticka.Dessa kommandon tar endast bort grub.Grub finns i de 446 första byten på MBR och i 15 sektorer efter MBR. Dessa sektorer ingår inte i någon partition.

if= källa, of= mål bs= blockstorlek count= antal block skip= utelämna N block från källans början.

Sedan kan du ta bort eller formatera linuxpartitionerna i Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Dina kommandon fungerade utmärkt. Kanske lite för bra, nu kan inte Windows hitta NTFS-partitionen på disken. Hela disken anges som "inte initierad" och "inte allokerad". Jag har backup på det som fanns där så det är inget stort problem, men går det att få Windows att hitta den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, alltså det här är ju disk 2. Min vistainstallation ligger på första disken och fungerar alldeles utmärkt. Men när jag har startat Vista så är inte NTFS partitionen på disk 2 tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du backup av MBR? då kan du återställa partitationstabellen med det sista kommandot. Det finns även program som kan återställa partitionstabellen både för Windows och linux. T.ex. TestDisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...