Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU-hemmabygge


rogerk8

Rekommendera Poster

Hej!

 

Eftersom jag är så kass på datorer men ändå mycket intresserad (så länge inte det inte är windows-baserat) så tänkte jag småskryta med att jag håller på att designa en primitiv CPU i CPLD-teknologi.

 

Först skall anmärkas att en CPLD (Complex Programmable Logic Device) inte är den bästa. Den kan nämligen inte realisera ROM-funktioner.

 

Med inspiration från jobbet har jag dock börjat med att bygga CPU'n mha en CPLD även om en FPGA (Field Programmable Gate Array) hade varit bättre då den klarar just ROM-funktioner.

 

Jag har prövat mig fram och fått den diskreta "grind-designen" (ECS) att få plats i en Xilinx Coolrunner II XPLA3 med 512 så kallade macroceller.

 

Eftersom jag är en glad amatör har jag varit tvungen att vira konstruktionen. Jag virade i flera veckor och är nu framme vid att löda CPLD'n på ett speciellt labkort från schmartboard.com.

 

Min CPLD har hela 208 ben och det är inte mer än 0,5mm mellan benen så denna lödning gör man inte hur lätt som helst.

 

Eftersom jag är ganska skakig kommer jag ta hjälp av en av mina kollegor.

 

När detta är gjort behöver jag bara löda 208 trådar till prototypkortet.

 

När det är klart kommer jag försöka ladda ner mitt grindbaserade program till CPLD'n.

 

Jag har förresten löst i princip alla funktioner en primitiv CPU behöver (såsom heladderare, register och 3-statebuffrar) mha enbart grindar.

 

Tyvärr gick det inte att diskret bygga en SR-vippa i ECS, så jag blev nödgad att använda en befintlig och redan implementerad JK-vippa istället. Men förutom detta har jag designat allt mha simpla grindar.