Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formel beräkna avkastning ink avgift


jansor

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill ha två formler som räknar ut avkastning över tid samt med ett avdrag för avgifter.

 

1.Sparar 2000 per månad i 24 månader 3 % avkastning och avgiften för fonden är -1 % =SLUTVÄRDE(3%/12-1%;24;-2000;0) Rätt?

 

2 Jag har ett kapital som jag ska spara i 10 år avkastningen är 3 % och avgiften -1 % hur ser den formeln ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vill ha två formler som räknar ut avkastning över tid samt med ett avdrag för avgifter.

 

1.Sparar 2000 per månad i 24 månader 3 % avkastning och avgiften för fonden är -1 % =SLUTVÄRDE(3%/12-1%;24;-2000;0) Rätt?

 

2 Jag har ett kapital som jag ska spara i 10 år avkastningen är 3 % och avgiften -1 % hur ser den formeln ut?

 

=SLUTVÄRDE(3%-1%;10;;-A5) om du skriver ditt kapital i A5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga att den är fel. Du räknar med 1% avgift varje månad och det kan väl inte stämma?

Något i den här stilen borde stämma bättre:

=SLUTVÄRDE((3%-1%)/12;24;-2000;0)

 

Blir nog några kronor fel eftersom avgiften i verkligheten lär dras årligen.

Du fyller ju på kontot hela tiden, så om avgiften baseras på behållningen den sista december så är den mycket större än om man drar 1/12 procent varje månad (eftersom saldot är större i slutet av året).

Om avgiften istället baseras på det genomsnittligt saldo under året så hamnar formeln närmare sanningen.

Hmmm, vi kan även anta att avgiften utgår vid varje fondtransaktion, och då blir formel nästan exakt rätt, bortsett från att uttagsavgiften fattas.

allt går att krångla till om man vill ;)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...