Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olle M - delad tråd, Avast och Adobe


Olle M

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått ett problem efter att jag installerade Adobe x.

Mitt antivirusprogram AVAST klagar att de inte kan skanna ett antal filer som nu har vuxit till ca 100 st.

Vad jag förstår så tillhör filerna Adobe x, se bilden.

Känns inte bra att ett program själv kan bestämmer och hindrar virusskanning.

Trixet kan ju användas av något illasinnat program.

Är det någon som lagt märke till detta och hur skall man göra för att slippa detta otyg.

post-33703-0-08768400-1350228019_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa verkar ju ligga i temp katalogen och denna kan du rensa.

 

Start > Tillbehör > Systemverktyg > Diskrensning

 

Efter verktyget kalkylerat klart så bockar du i dom mappar du vill rensa inkl. Papperskorgen.

Bocka även i Temp-katalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte bra att ett program själv kan bestämmer och hindrar virusskanning.

Trixet kan ju användas av något illasinnat program.

När en fil är krypterad så är det omöjligt för ett annat program att dekryptera den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för de tipset!

Har tidigare varit inne i Temp katalogen men har inte säkert kunnat identifiera Adobe filerna.

Rensningen gjorde susen, de oönskade filerna försvann och Avast klagar inte längre.

Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

Jag menade inte att ett annat program skulle använda just dessa filer.

 

Utan jag funderar över om denna metod med lösenordskyddade filer som Adobe använder kan vara ett säkerhetshål som skulle kunna utnyttjas av oärliga programmerare?

 

T ex genom att skapar elak kod som delas upp i ett antal filer som lösenordsskyddas så att antivirusprogramet inte kommer att triggas av kodbitarna när dessa placeras i datorn.

 

Vidare vet vi att antivirusprogrammet inte kommer att skanna de lösenordsskyddade filerna.

 

Återstår bara att köra koden eller ser jag spöken nu.

Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina farhågor stämmer men för att det skadliga programmet ska kunna göra något så måste filerna dekrypteras/packas upp först och då får antivirusprogrammet sin chans. Hittills har jag inte sett något om att skadliga program skulle sätta lösenord på sina zip-filer. Om det blev vanligt skulle säkert antivirusprogrammen börja varna på ett tydligare sätt, det skedde när de skadliga programmen började packa sina filer med hjälp av ovanliga packningsprogram (som antivirusföretagen inte kände till), då började de ta bort filer bara för att filen var packad på ett ovanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...