Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strunt utskrifter i Ubuntu 12


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Får väl starta en tråd här också eftersom jag inte fick några bra svar i det andra forumet.

 

Har just haft väldiga problem med min gamla skrivare (Epson Stylus 880). Skrivaren fungerar bra under Ubuntu men av någon anledning gör den nonsensutskrifter om jag väljer "snabbutskrift" i LibreOffice Writer. Kör jag Skriv ut från menyn och väljer aktuell sida skriver den ut rätt men vid snabbutskrift slösar den papper på något högst olösbart. Detta gäller både vid sparade och osparade dokument. Att tömma skrivarkön hjälper inte men en omstart kan göra det. Papper och bläck går åt till dessa mystiska utskrifter och om någon kan lista ut vad det beror på är jag tacksam. Har upptäckt att problemet också uppstår om jag väljer "Alla" istället för "Sida 1" utskriftsformat. Forskade lite mera och upptäckte att "snabbutskrift" självständigt byter mellan min skrivare (den enda jag har) och Generic Printer. Min skrivare ligger som standard skrivare och det är den enda som finns i systemet. Hur stänger jag av den okända skrivaren? Jag har bara EN skrivare och har någon fax eller liknande heller. Snälla, jag behöver verkligen hjälp med det här. Klarar inte av att bli konfronterad med detta fel jämnt och ständigt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem i Linux Mint 13 KDE 32-bit.

Testpapperet efter installation av drivare perfekt utskrivet.

Utskrift från Libre Office blir allt som oftast rappakalja en eller några rader längst upp på varje sida medan den tömmer pappersmagasinet.

Och ibland perfekta utskrifter.

skrivare Samsung CLP-325W.

Irreterande.

Har jag rätt drivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att "snabbutskrifter" använder inte den printer som är default utan en "generic printer". Prova att printa och välj den printer som är installerad.

Om Ubuntu inte har installerat en printer är det enklast att starta en webläsare och skriva localhost:631 och under CUPS for administartors lägga till den printer som du har. Alla drivrutiner installeras av CUPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker sammanfatta vad du skrev NoWin. Jag måste alltså hela tiden hålla stenkoll på vilken skrivare som används eftersom operativsystemet är dumt nog att hitta egna icke existerande skrivare. Eller? Testade ditt tips med localhost:631 men hittade inte min skrivare i listan. Systemet har ju också självständigt känt igen min skrivare så jag fattar inte varför det blir fel. Det är ju som nämnt också vanliga utskrifter via "Arkiv/Skriv ut" som drabbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera en skrivare och ange att det skall vara defaultskrivare så fungerar det, men INTE snabbutskrifter som är ett problem i LibreOffice. Den gula texten somdyker upp om du hållermusen över printerikonen för Print Directrly säger dessutomatt det är Generic Printer även om någon sådan inte finns installerad. Printa med File -> Print eller Ctrl+P istället.

 

Ubuntu är så smart att om en printer finns ansluten vid installation av operativsystemet så installeras den automatiskt OCH delas ut på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...