Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna bröllopsfilm format Video_TS till DVD-skiva


heyhey10

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Jag har stött på ett problem, något som jag trodde att jag skulle kunna fixa på egen hand men nej nej. Jag har en bröllopsfilm på min externa hårddisk, som är uppdelad i tre skivor. Bröllopsfilmen vill jag nu bränna ner på dvd-skivor.

 

Jag använder mig utav DVD+R 8x speed, 4,7 GB och försöker bränna i Nero. Testade bränna en skiva men det gick ju fel. Filerna jag har är i Video_TS och enligt bifogad bilaga kan ni se alla filer det rör sig om.

 

Min fråga: Hur ska jag lyckas bränna dessa filer till DVD-skivor och kunna spela upp på alla möjliga mediaspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon bilaga har tyvärr inte kommit med.

 

Det borde inte vara något problem att bränna. Öppna Nero Express, välj Video/bilder och sedan DVD/Video. Klicka på Lägg till och leta upp filerna och bränn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filerna ligger i en mappstruktur där VIDEO_TS och AUDIO _TS finns så är det bara är bränna dessa directories till en data-dvd.

Använd inte Nero, det strulat bara till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDBurnerXP är ett gratis brännarprogram som klarar det mesta inkl. Video-DVD

http://cdburnerxp.se/

 

Välj i menyn Video-DVD

post-73434-0-25851300-1350120208_thumb.png

 

Skriv ett namn på skivan, navigera till mappen där VIDEO_TS mappen finns och välj denna, sedan startar du bränningen.

post-73434-0-29396600-1350120421_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om du redan har en filstruktur för DVD, dvs VIDEO_TS så skall du bränna DATA-skiva. Filstrukturen behöver inte renderas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med CDBurnerXP skall man göra exakt som jag beskrivit, när man redan har filstrukturen klar.

 

Ex.

 

post-73434-0-35590600-1350123023_thumb.png

 

Och då är det denna mapp som man skall navigera till och välja i menyn:

post-73434-0-97907900-1350123034_thumb.png

 

Då ser det ut så här:

post-73434-0-90251100-1350123176_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tacksam för alla svar, men tänkte dubbelkolla och visa hur filen ser ut vilket inte kom med i mitt första inlägg. Har bifogat två bilder, den första visar alla filer som finns med i själva mappen jag vill bränna till DVD-skivan och den andra är en bild på DVD-skivan jag använder mig av.

 

 

Flyfisherman: läste igen ditt svar. Det verkar som vi har samma filstruktur? skall jag gå till väga så som du beskriver då?

Första gången jag bränner en DVD-skiva så ni får ursäkta mig om mina frågor är dumma.

post-127004-0-10488100-1350126756_thumb.jpg

post-127004-0-71809500-1350126883_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder CDBurnerXP programmet så gör som jag beskrev i mina tidigare inlägg.

Det är alltså ett annat program för enbart bränning av olika typer av skivor.

Där är det mappen VIDEO_TS som skall väljas och inte dom enskilda filerna för dessa kommer då med automatiskt.

 

Med Nero kan jag inte svara hur du bäst gör, men det ser ut som du har en 'Bränn' knapp i menyn, klicka på den så lär väl det fungera också.

 

Fast du verkar ha en DVD RW skiva, en skiva som går att radera och går att skriva om data på och denna typ av DVD är det inte säkert att den stöds av alla vanliga DVD-spelare.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder CDBurnerXP programmet så gör som jag beskrev i mina tidigare inlägg.

Det är alltså ett annat program för enbart bränning av olika typer av skivor.

Där är det mappen VIDEO_TS som skall väljas och inte dom enskilda filerna för dessa kommer då med automatiskt.

 

Med Nero kan jag inte svara hur du bäst gör, men det ser ut som du har en 'Bränn' knapp i menyn, klicka på den så lär väl det fungera också.

 

Fast du verkar ha en DVD RW skiva, en skiva som går att radera och går att skriva om data på och denna typ av DVD är det inte säkert att den stöds av alla vanliga DVD-spelare.

 

Mvh

 

Jag skall testa med programmet som du rekommenderar. Vad det gäller DVD-skivan så verkar det inte som det går att radera innehållet som finns, därav är det ingen RW skiva. Trodde också att det var en RW skiva till en början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att på den färdiga skivan skall finnas en mapp (katalog) som heter VIDEO_TS som innehåller alla tillhörande filer, alltså dessa filer skall inte finnas direkt i rootkatalogen på skivan, då kan den inte spelas upp på en DVD spelare.

 

Vad det gäller DVD-skivan så verkar det inte som det går att radera innehållet som finns, därav är det ingen RW skiva. Trodde också att det var en RW skiva till en början...

Finns det inget innehåll och DVD-RW skivan är oformaterad så går det inte att radera. Vad står det på själva skivan, på innercirkeln alldeles utanför hålet i mitten med liten text?

Ofta står det DVD R eller DVD RW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att på den färdiga skivan skall finnas en mapp (katalog) som heter VIDEO_TS som innehåller alla tillhörande filer, alltså dessa filer skall inte finnas direkt i rootkatalogen på skivan, då kan den inte spelas upp på en DVD spelare.

 

 

Finns det inget innehåll och DVD-RW skivan är oformaterad så går det inte att radera. Vad står det på själva skivan, på innercirkeln alldeles utanför hålet i mitten med liten text?

Ofta står det DVD R eller DVD RW

 

Nej det står ingenting faktiskt. Var och köpte nya skivor idag från elgiganten med märket verbatim, DVD-R, 4,7 GB. Börjar bli irriterad nu asså. Försökte bränna på nytt och nu dyker det upp något nytt (Se bifogad bild) =/. Verkar som att jag behöver skivor som är större än 7 GB

bränning.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du tar och tittar med Utforskaren på storleken (högerklicka och välj Egenskaper) på mappen VIDEO_TS så är väl den då c:a 6,8GB stor och en vanlig DVD-R SL (Single Layer) skiva rymmer 4,7GB (4,37GiB).

 

Då har du två val:

 

1. Antingen köper du en Dual Layer skiva (DVD-R DL) som rymmer 8,5GB (7.91 GiB) förutsatt att din brännare klarar av denna, men dessa skivor är också dyrare.

 

2. Du kan komprimera och rendera om filmen i något program så den ryms på en vanlig 4,7GB (4,37GiB) skiva, med viss kvalitetsförlust men det är nog försumbart.

Nero borde väl klara detta, men det var så många år sedan jag använde Nero så jag kommer inte ihåg.

 

Ps. Bra märke du köpt och det är också sådana Verbatim DVD-R jag också brukar köra med. Ofta bättre än andra märken och -R kan ha bättre stöd än +R på äldre DVD-spelare.

 

Förklaring till olika storlekar och GB och GiB finns i detta inlägg #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på elgiganten idag och byte skivorna jag köpt mot DVD+R DL 8 Gb, då de sa att DVD-R DL inte finns (inte alls!). Dock ska det funka med (+) så imon skall jag ge det ett försök. Jag återkommer imorgon med svar på hur det gått =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...