Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Wossy

Datorn stänger av sig då och då, hög temperatur

Rekommendera Poster

De senaste månaderna har min dator stängt av sig lite då och då, hur den gör det är lite olika. Ibland blir skärmen bara helt svart, ibland blir grafiken väldigt konstig (hackig), ibland hörs det konstiga ljud (störningar eller liknande), ibland går det att röra musen (väldigt sakta) men det går inte att klicka på något.

Jag vet inte vad felet är men jag gissar på att de har något att göra med värmen i datorn. Jag kollade temperaturen och den är hög, fläkten är väldigt aktiv och datorn låter mycket. Jag har sedan tidigare tagit bort sidväggen på chassiet eftersom med den på var tempteraturen hög och fläkten väldigt aktiv, då minskade temperaturen och fläktens aktivitet men nu verkar det inte hjälpa längre.

Jag undrar om problemet med att datorn stänger av sig då och då faktiskt är överhettning eller inte, datorn går trotsallt att start direkt efter och fungerar bra (men som sagt väldigt högljud) i 1-4 veckor innan den stänger av sig igen. Jag har aldrig använt en extra fläkt till datorn så om det skulle vara fallet skulle jag gärna höra lite köp och installationsråd och annat att tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är troligt att överhettning orsakar detta. Många system har en inbyggd skyddsfunktion, processorn klockar ned sig vid höga temperaturer och vid alldels för höra temperaturer stänger den av.

Ta och rengör datorn från damm som ansamlats mellan kylflänsar och annat.

Se denna guide: Ta bort damm i en stationär dator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är troligt att överhettning orsakar detta. Många system har en inbyggd skyddsfunktion, processorn klockar ned sig vid höga temperaturer och vid alldels för höra temperaturer stänger den av.

Ta och rengör datorn från damm som ansamlats mellan kylflänsar och annat.

Se denna guide: Ta bort damm i en stationär dator

Rengjorde datorn men den var inte särskilt dammig. Det verkar inte bli någon skillnad heller, temperaturen verakar vara detsamma också och för en stund sedan slocknade skärmen och jag blev tvungen att starta om datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rengjorde datorn men den var inte särskilt dammig. Det verkar inte bli någon skillnad heller, temperaturen verakar vara detsamma också och för en stund sedan slocknade skärmen och jag blev tvungen att starta om datorn.

hur varmt är din cpu? normalt för amd att pendla vid 50-tom 60 grader,

Redigerad av toorop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka temperaturer har du när datorn får arbeta?

Vilka temperaturer har du när datorn inte gör någonting, CPU i 'idle mode'?

Med HWmonitor programmet så kör detta i bakgrunden, sedan kör du ett tyngre program som är processorintensivt ett tag, låt också datorn stå på utan att du gör något. och därefter läser du av temperaturerna i dom båda fallen.

Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.

HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.

Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar, använd full redigerare eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bifoga filer'.

Osäker hur du bifogar fil? kolla in detta: http://eforum.idg.se...ost__p__1575011

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor. http://windows.micro...s/snipping-toolEgentligen borde du köra ett minnestest, det är alltid bra, för att säkerställa att dessa fungerar och är stabila:

Guide Minnestest

Men först temperaturavläsning, så det inte är något galet där, för då klockar CPUn ned sig och vid alldeles för höga temperaturer så stänger den ned, en skyddsfunktion.

Snurrar CPU och grafikkortsfläktar och annat?

Naturligtvis kan det vara något annat som spökar, men detta måste först klargöras..

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka temperaturer har du när datorn får arbeta?

Vilka temperaturer har du när datorn inte gör någonting, CPU i 'idle mode'?

Med HWmonitor programmet så kör detta i bakgrunden, sedan kör du ett tyngre program som är processorintensivt ett tag, låt också datorn stå på utan att du gör något. och därefter läser du av temperaturerna i dom båda fallen.

Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.

HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.

Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar, använd full redigerare eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bifoga filer'.

Osäker hur du bifogar fil? kolla in detta: http://eforum.idg.se...ost__p__1575011

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor. http://windows.micro...s/snipping-toolEgentligen borde du köra ett minnestest, det är alltid bra, för att säkerställa att dessa fungerar och är stabila:

Guide Minnestest

Men först temperaturavläsning, så det inte är något galet där, för då klockar CPUn ned sig och vid alldeles för höga temperaturer så stänger den ned, en skyddsfunktion.

Snurrar CPU och grafikkortsfläktar och annat?

Naturligtvis kan det vara något annat som spökar, men detta måste först klargöras..

Mvh

Den första (namnlös) är när jag inte gör någonting i fem minuter (firefox och skype är dock igång). Den andra är när jag spelar (vilket jag oftasts gör). Fläktarna verkar snurra på som vanlig.

post-72953-0-13095500-1350035973_thumb.png

post-72953-0-47129800-1350035978_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag skulle önska att min dator som jag surfar på nu också stänger av sej när den blir för varm. Men det gör den tyvärr inte. :-( Den kommer att gå sönder istället precis som min andra dator. Dataräddningsfirman som jag lämnade in min gamla dator till bytte ut moderkort och lite andra saker. Nu stänger den av sej när den blir för varm. Men nu sitter det istället två hårddiskar i den och programmet hdd health som är gratis funkar inte till datorer med två hårddiskar. Så det gäller att göra backup ofta.

När det gäller min nya dator jag vet hur man öppnar datorn och tar bort damm. Men jag vet hur varm processorn kan bli innan datorn går sönder. Det är en bra fläkt ialla fall. Men nu har jag ju nyss köpt datorn. Men denna dator använder jag bara att surfa på. Jag flyttar över och bränner filer på min andra dator som stänger av sej när den blir för varm.

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...