Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac eller PC för grafiskt arbete


DDB

Rekommendera Poster

Hej! Ska nu införskaffa i Adobes kompletta paket med Photoshop, InDesign och illustartor för arbete med grafisk design professionellt Jag undrar om man ska ha Mac eller om det går bra med PC, Vinner jag något på att ha Mac? Förlorar jag på att ha PC? Jag vet ju att Mac är störst på när det gäller grafisk design men jag tänkte att PC nu har blivit så bra att det inte spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en PC med samma prestanda som en Mac så kostar Mac:en mer, så jag skulle lätt välja PC. Så länge du inte har några anledningar till att du just vill ha en Mac t.ex. är van vid det eller så, tycker jag du ska köpa en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac brukar föredras då den representerar hur slutprodukten kommer se ut mycket bättre än pc. Till exempel med typsnitt så kommer mac offra läsbarheten på typsnitt till förmån för att visa alla små detaljer typografen har lagt in i snittet. Pc kommer däremot offra detaljrikedomen för att öka läsbarheten. Det gör att när du skriver ut ditt jobb så kommer antagligen skrivaren att bete sig på samma sätt som mac gör angående typsnitt till exempel.

 

Det är sådana saker som gör att mac oftast föredras av grafiker. Men Adobes paket finns trots allt till båda plattformarna och har exakt samma funktioner så du kommer kunna åstadkomma exakt samma saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en PC med samma prestanda som en Mac så kostar Mac:en mer, så jag skulle lätt välja PC. Så länge du inte har några anledningar till att du just vill ha en Mac t.ex. är van vid det eller så, tycker jag du ska köpa en PC.

 

Men med en Mac så kan du köra sämre hårdvara än med PC och ändå få samma prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med en Mac så kan du köra sämre hårdvara än med PC och ändå få samma prestanda.

Menar du det vanliga som folk säger att Windows är ett tungt OS så att OS X blir snabbare? Det stämmer ju inte riktigt, du får gärna utveckla lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med en Mac så kan du köra sämre hårdvara än med PC och ändå få samma prestanda.

Har du två (eller fler) länkar till prestanda jämförbara Mac respektive PC?

För att jag har alltid inbillat mig att för yrkesmässigt bruk är det Mac Pro som gäller

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro

för det är väl ingen som jobbar med en blank skärm yrkesmässigt pga reflexerna? Eller?

Och Mac Pro kostar ju rejält.

Även om jag vet att en som bytte från PC till Mac,

han köpte en begagnad Mac och det var ingen större utgift.

Eller det kanske räcker med en Mac Mini?

och 8GB RAM, liten extrautgift.

http://store.apple.com/se/configure/MC816S/A?=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr ansågs MAC vara det enda för t.ex. grafiker och liknande... Men i dag har Windows kört om MACen i dessa frågor..

 

I dag är det DU som väljer vilken prestanda etc. du skall få ut ur din Windowsdator..

Du väljer om du vill ha BRA prestanda, Bättre Prestanda eller OPTIMALPrestanda.. Allt beroende på hur du väljer att installera och hantera dinWindowsdator

 

I MAC finns endast motsvarande "Bra" prestanda, inget mer!

 

Jag hade iallafall valt det alternativ som ger mej flest utvecklingsmöjligheter.. och som kan växa när mina behov växer!

 

Dvs. Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...