Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Buffertbatteri i gammal laptop slut

K Olagus

Recommended Posts

Hej!

Har en mycket gammal laptop (Fujitsu-Siemens Amilo M) på endast 40 GB och 512 MB ramminne. XP Home. Seg som klister. Den har för länge sen pensionerats. Men så kom jag på ett bra användningsområde: som Spotifyspelare ihop med vår stereoanläggning. Det funkar finfint. När den väl kommer igång....

Mitt lilla problem (om det nu nödvändigtvis behöver vara ett problem) är att det s.k. buffertbatteriet är tömt. Det innebär att klockan inte visar rätt tid. Först trodde jag det bara berodde på att laptopen stått länge, så därför ställde jag om tiden från 1988 till 2012 osv. i BIOS och uppdaterade sen tiden i Windows. Det höll bara tills nästa gång jag startade laptopen. Samma visa igen. Läste manualen och förstod vad det handlade om. Det är ju inte så att den är värd att lämnas in för detta, men jag vill ändå höra om man skulle kunna fixa detta själv?

F.ö. undrar jag - om jag nu kan ställa denna fråga i den här tråden - vilken variant av Linux jag skulle kunna köra på en såpass enkel laptop om jag bara vill ha den som Spotifymaskin?

Beronde på vart i datorn batteriet sitter så är det kan det antingen enkelt eller svårt att byta det. Idag när jag bytte en hårddisk i en 18" bärbar så satt batteriet vid hårddiskarna och RAM-minnet, vilket är enkelt att komma åt, men troligtvis så sitter nog batteriet under tangentbordet vilket gör det svårt att byta. Om du har strömmen inkopplad när datorn är avstängd så ska ju det batteriet inte behövas.

När det gäller Linux skulle jag rekommendera dig att köra någon lätt version t.ex. Linux Mint: http://linuxmint.com/

Sedan finns ju inte Spotify till Linux, men genom att installer Wine i Linux så kan man ladda ner Spotify precis som på Windows och installera. Läs mer här: http://www.spotify.com/se/help/faq/wine/

Sedan finns ju inte Spotify till Linux

Johodå!

http://www.spotify.com/se/download/previews/

Spotify for Linux

This is a preview build of Spotify for Linux. As a preview release this version is still unsupported, but we're running it ourselves and will try to make sure it keeps pace with its Mac and Windows siblings.

So how do you get it? We've packaged it for Debian Squeeze/Ubuntu.

Debian

# 1. Add this line to your list of repositories by

# editing your /etc/apt/sources.list

deb http://repository.spotify.com stable non-free

# 2. If you want to verify the downloaded packages,

# you will need to add our public key

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 94558F59

# 3. Run apt-get update

sudo apt-get update

# 4. Install spotify!

sudo apt-get install spotify-client

Funkar bättre (bättre på en maskin) än Spotify i Wine

Och Ja! Mint!

Men så kom jag på ett bra användningsområde: som Spotifyspelare ihop med vår stereoanläggning.

Poäng för det tipset!

Edit: Vad heter den mer än Amilo M?

Torde finnas video liknande

för just din dator.

Hej hej!

Stort TACK för poäng!!!! Kul när man själv mest frågar och sällan kan ge andra hjälp.(Är en 60+ gammal "hippie" som är självlärd och råkar älska både datorer och musik från -60-70-tal, mest. Så Spotify är en guldgruva!)

Om du Mikael gillade min idé, glöm inte att sätta en "skiljetransformator" mellan apparaterna för förhindrande av skador i form av spänningsskillnader.http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/

Nå, min laptop är en Fujitsu Siemens Amilo M 7400. Alltså inte den på videon. Men jag skall lägga upp den på diskbänken i helgen när jag har tid och undersöka om det går att byta cmos, som det väl heter. Hoppas det går att få tag på. Frågan är väl bara om det spelar någon roll att tiden är fel? Jag har den inte på hela dygnet med strömkabel. Rätt noga med att stänga av allt mellan varven, dvs. när jag inte behöver mina apparater.

Ang. Linuxversion, så tar jag till mig informationen om att ladda ner Mint. Läste någonstans att man kan köra från usb-minne eller cd för att testa. Gäller det Mint också?

60-70-tal, mest. Så Spotify är en guldgruva!

Lite komiskt detta.. jag har inte Spotify själv men just i kväll testade även jag Spotify (lånade dotterns konto) och har i två timmar nu spelat 70-80-talsmusik!

Ang. Linuxversion, så tar jag till mig informationen om att ladda ner Mint. Läste någonstans att man kan köra från usb-minne eller cd för att testa. Gäller det Mint också?

Jadå!

Man kan dels köra en sk. LiveCD, fast på USB då, och man kan även installera Linux på ett annat USB-minne.

Och så kan man ju köra detta virtuellt helt utan risk att ställa till något i sin dator.

Du laddar ner en .iso fil. Den bränner du till en CD/DVD (kolla här om du undrar hur: http://cuptro.com/guider-tips/sa-har-anvander-du-iso-filer/) och sätter in den i datorn och startar om. Om bootprioriteringarna i BIOS är rätt iställda kommer nu Mint att starta där du kan välja att Installera det eller Testa. USB-minne går också men det vet jag inte exakt hur man gör.

Jag tycker det finns några fördelar med USB:

Man slipper "offra" en Cd/DVD på något man bara vill testa, i kanske 5 minuter.

Snabbheten. Det går fortare att fixa ett USB än att bränna (lite beroende på vilken brännarhastighet man kör) och tycker det går fortare att starta upp och köra Linux-disten.

YUMI är ett av nägra program som hjälper en med detta.

Vidare hjälp med det, eller liknande verktyg, kan fås om så önskas!

Jag tycker det finns några fördelar med USB:

Man slipper "offra" en Cd/DVD på något man bara vill testa, i kanske 5 minuter.

Snabbheten. Det går fortare att fixa ett USB än att bränna (lite beroende på vilken brännarhastighet man kör) och tycker det går fortare att starta upp och köra Linux-disten.

YUMI är ett av nägra program som hjälper en med detta.

Vidare hjälp med det, eller liknande verktyg, kan fås om så önskas!

Jag brukar bränna Linux till DVD. Om jag ska bränna t.ex. Ubuntu som jag kanske kommer använda många gånger bränner jag det till en DVD-R, men om jag bara ska testa någon ny bränner jag till en RW så jag kan radera det sen och inte behöver offra en skiva. Möjligt att USB går snabbare men man har kanske inte alltid ett ledigt att använda.

Hejåhå!

Har nu bränt MINT 13 på en dvd-rw och testkört en kort stund. Det blir lite att vänja sig vid, men det skall väl gå. Tyckte jag såg någonstans att operativet fanns på svenska, men jag kan ha misstagit mig. Snyggt och rent är det i alla fall och inte alltför långsamt från dvd-rw heller! Men då testkör jag det på en betydligt fräschare laptop med Windows 7. Vad jag inte har förstått av era inlägg, är hur man skall få ner Spotify till MINT 13. Hittar helt enkelt inga länkar. Eller är det jag som har fått hjärnsläpp?

Hejåhå!

Har nu bränt MINT 13 på en dvd-rw och testkört en kort stund. Det blir lite att vänja sig vid, men det skall väl gå. Tyckte jag såg någonstans att operativet fanns på svenska, men jag kan ha misstagit mig. Snyggt och rent är det i alla fall och inte alltför långsamt från dvd-rw heller! Men då testkör jag det på en betydligt fräschare laptop med Windows 7. Vad jag inte har förstått av era inlägg, är hur man skall få ner Spotify till MINT 13. Hittar helt enkelt inga länkar. Eller är det jag som har fått hjärnsläpp?

Det går att ändra språk i LiveDVD,n men om man klarar sig på engelska när man klickar runt kan man vänta med det tills man installerar.

Då väljer man Svenska som språk och så får man allt, med några undantag, på svenska. Ev. kan man manuellt behöva uppdatera språkpaketet i Firefox.

Spotify installerar man enl. inlägg ovan, men man måste ju veta hur..

Jag knåpar ihop en enkel förklaring lite senare.

Nu är det senare :)

Välj Meny

Välj Dator (Jag har ju installerat Svensk version)

Navigera via Filsystem till etc och därifrån till apt

Högerklicka på sources.list och välj Öppna som administratör

Ange admin lösenordet

Lägg till, sist i dokumentet detta:

deb http://repository.spotify.com stable non-free

Välj att spara och stäng fönstret.

Välj Meny

Välj Terminalfönster

Klistra in detta (högerklicka, Klistra in):

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 94558F59

Tryck Enter

Ange adminlösenordet

Tryck Enter

Sedan klistra in detta:

sudo apt-get update

Tryck Enter

Här rasslar det nu på en massa rader, låt detta arbeta klart.

Klistra in detta:

sudo apt-get install spotify-client

Tryck Enter

Låt det rassla klart...

Stäng terminalfönstret

Nu bör Spotify finnas under Meny - Ljud och video

Spotifys ikon med pingvinen Tux.

Tackar!

Då får jag lite att göra så småningom!

Nu till hårdvaran. Det verkar inte helt lätt att hitta cmos. Googlade och fann ett slags svar som jag trodde jag skulle kunna bli hjälpt av här:

http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=39936

Men när jag öppnade på det sätt som beskrevs, så fann jag inget cmos. I och för sig bröt jag inte upp tangentbordet också, det vågade jag inte. Kan det vara så att cmos sitter under det? Det är så plastigt att jag är rädd att allt går i bitar om jag bänder. Vågar man? Hittar inget på Google som motsvarar det innanmäte jag ser på min laptop. Kanske skulle cmosbyte göra skillnad, så jag är rätt angelägen. Men Spotify är ännu viktigare för mig just nu....

Bifogar en bild på det lilla som jag vågade öppna. Kanske inte säger er något. Inte mig i alla fall...

HA! Just nu spelar Spotify James Brown "It's a Man's Man's World"......Skriver den gamla självlärda damen på 60+ och som så himla gärna vill kunna allt!

post-62800-0-35318200-1350153561_thumb.jpg

Hej!

Grubblar över om man skall våga bända upp tangentbordet. Finns det några knep att ta till? Gissningsvis är det meningen att man skall kunna öppna tangentbordet för att komma åt innanmätet. Under laptopen finns bara batteriet - såpass gammal är laptopen. Tycker bara inte att det finns något särskilt "självklart" ställe att ta sig in vid tangentbordet. Förslag?

Din länk visar inte att man ska lossa några skruvar på undersidan men mitt tips är att kolla detta först!

En eller två skruvar rakt under tangentbordet. Kanske är dessa märkt med en liten pil eller något.

Lite svårt att veta hur man ska öppna tangentbordet eftersom det varierar hur man gör beroende vilket märke m.m. Jag tror i alla fall att det finns skruvar under som du ska ta loss innan du kan öppna.

Hej igen!

Vill bara berätta för alla er som engagerat sig i min laptops cmos att jag faktiskt lyckades byta det idag! MALLIG!!!!

Inte så enkelt, men den första inbrytningen mellan skärm och tangentbord stämde med beskrivningen. Sen fick man försiktigt bända tangentbordet och skjuta mot skärmen, vinkla det bakåt lite.

Sen klia sig i huvet....För var fanns cmos? Jo, det fanns på moderkortet, väl inkapslat i dubbla lager hård blå plast. Fastklistrat undertill med en liten rund "plupp". Men sen satt röd och svart kabel på små bleck faststansade på själva batteriet. Hur få loss dessa? En tunn hobbykniv fick duga, för blecken var verkligen både tunna och ganska mjuka. Men med lite tålamod fick vi loss dom med kablar och kontakten intakta. Så skulle blecken fast på nya batteriet. Silvertejp! Gick som smort. Bootade, ställde om datum och tid i BIOS, F10 och sen kom jag in i Windows i flygande fläng. Tänk vad ett litet batteri för 25 spänn på Clas Ohlson kan göra!

Sitter just och laddar ner ett större antal varianter av Ubuntu och Mint. Vet inte om dessa behövs nu på den aktuella laptopen. Men jag har fått 2 st. felfria, men "kasserade" laptopar från makens jobb. Tyvärr inte så kul att använda just nu med dom begränsningar gamla operativ (XP Pro) i jobbnätverk har. Så kanske kan jag dra nytta av några Linuxvarianter.Man kasserar fullständigt felfria datorer bara för att jobbet skall bta operativsystem! Tycker jag inte om.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...