Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sitta rätt vid datorn


Mikael63

Rekommendera Poster

Önskar tips på bra länkar ang. ergonomi vid skrivbordet.

Med bra menar jag av den typen som sjukgymnaster osv. ger ..

 

Hittar rätt mycket om hur man ska, och inte ska, sitta sitta på stolen.

 

Hittar också att man ska låta hela armen vila på skrivbordet. Det kan man ju göra med olika höjd på skrivbordet. Alltså att armen vilar ju ganska bra i de flesta lägen. Men vad är optimalt?

 

Sedan detta med höjd på skärmarna. Där har jag inte hittat något nu vid en snabb googling (på att sitta rätt) men där har jag hört olika råd.

 

Har suttit på samma arbetsplats i flera år nu, med höj&sänkbart bord (står ibland vid värk typ ryggskott) men det är först den senaste månaden jag känt värk i axlarna/ryggen, mellan skulderbladen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent ergonomiskt när man sitter vid datorn, så börjar man med att ställa in sin stol rätt; höjd (viktigt att tänka på hur benen befinner sig, annars blir det problem redan där), lutning, ryggstöd inkl. armstödens höjd.

 

På vissa skrivbordsstolar (vi hade Kinnarps och jag har även en sådan hemma) är det bättre att skruva loss och skifta höger och vänster armstöd, så man kan sitta närmare skrivbordskanten och därefter justerar man skrivbordets höjd så man har en bra nivå med armbågarna i 90 gr. eller behaglig vinkel på armstöden och så man utan problem kan sitta rakt och bekvämt utan att skrivbordsskivan är för hög eller låg när resten av armen vilar på denna. Ma.o. armstödet nästan i nivå eller något högre än bordsskivan. Man skall inte behöva lyfta och ha armen mot kanten av skivan. Då blir det även jobbigt att arbeta med musen eller skriva något med penna.

 

När man sedan sitter rätt; så bör höjden på ens ögon vara ungefär i nivå med 2/3 på den övre delen av bildskärmen för att minska belastningar och trötthet i musklerna.

 

Dom billigare skärmarna brukar tyvärr inte vara justerbara på höjden - vilket jag anser vara viktigt om man skall tillbringa många timmar i sträck framför datorn, men detta kan man kompensera med något under skärmfoten så den höjs (om det behövs). Vid hade datorskrivbord med särskild höjdjustering för bildskärmen.

Det är sämre att ha skärmen för lågt eller för högt så man måste luta huvudet för mycket.

 

Sedan kommer vi till tangentbordet; dom absolut flesta tangentbord är i grunden felkonstruerade med avseende på ergonomi.

Dom plaststöd som brukar gå att fälla upp sitter ju i bakkant och det betyder att tangentbordet lutar bakåt mot en om dessa fälls ut.

 

Helt fel - tangentbordet skall lutas framåt, pga. handlederna är inte byggda för att sitta i långa stunder med händerna vinklade uppåt. Dessa skall hellre vinklas framåt/nedåt. Så därför hade vi då på våra datorskrivbord en särskild skiva för tangentbordet som man kunde justera så lutningen av detta blev framåt istället. Bara prova skillnaden på dessa olika lutningar, vid fel lutning så orkar man inte lång stund vid tangentbordet innan handlederna blir trötta - belastning som inte är bra.

 

Det var vad vi fick lära oss på jobbet (Ericsson) för några år sedan, när företagshälsovården hade utbildning hur man ställer in sin arbetsplats på ett korrekt sätt; skrivbord, stol, bildskärm, tangentbord samt belysning etc.

 

Klar skillnad att sitta vid datorn sedan man anammat detta, vilket jag försöker att göra hemma också.

 

Dessutom så hade jag ett par kollegor med diskbråck som hade specialbord som gick att ställa in för ståhöjd under vissa tider när det inte funkade att sitta.

 

Ett tips är att försöka få dit någon ergonomisk kunnig från Företagshälsovården som går igenom detta och korrigerar varje enskild arbetsplats efter olika behov.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Stol:

Här har jag sedan lång tid tagit bort armstöden för att man ska komma tillräckligt nära.

Har tills nyligen haft tippmöjlighet men har nu spärrat ryggstödet.

Upptäckte att höjden ändrats med tiden (sjunkit).

 

Skärm:

Här har jag även hittat info att överkant ska vara i ögonhöjd.

Men mina skärmar går inte höja så mycket varför 2/3 verkar stämma. Tror inte att ännu högre skulle kännas bekvämt.

 

Tangentbord:

Har efter ditt inlägg fällt ner de, visserligen korta, stöden.

 

Mus:

Här har jag läst att man ska försöka arbeta med musen nära mitten och inte långt ut till höger (högerhänta).

För mig funkar inte detta så bra men jag ska försöka att tvinga mig till en ändring vid vissa applikationer.

Att hela underarmen ska vila är ok och jag har läst mig till 90 graders vinkel.

Här har jag nu testat att hålla armbågarna mot kroppen och liksom backa mot skrivbordet och justerat dess höjs så att själva armbågen är i samma höjd.

På 90-talet hade jag en Anirmouse. Mycket bekväm.

anir-mouse.jpg

 

Belysning:

Dagsljuslampa.

 

 

Ja, ståhöjd är bra vid ryggont eller om man har annat arbete än just tangentbord/mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Ok. Jag hittade några länkar som i stort stöder vad jag nyss beskrivitt.

Arbetsmiljöverket:

Bra arbetsställningar: http://www.av.se/tem...tallningar.aspx

Samt till vänster finns också exempel på hemmet: http://www.av.se/tem...miljoer/hemmet/

Dessutom; Kolla din arbetsplats Test: http://www.datorarbete.se/arbtest/

Belastningsbesvär: http://www.av.se/tem...ingsbesvar.aspx

 

Arbetsmiljö.gu.se http://www.arbetsmil..._checklista.pdf

Tangentbord

Standardtangentbord som vanligen levereras tillsammans med datorn uppfyller

vanligtvis baskraven, men är ofta onödigt långt. Ett kortare tangentbord, eventuellt

med separat numerisk del, ökar möjligheten att placera datormusen nära kroppen.

Tangentbordet bör vara tunt, max 3 cm från bordsytan till tangenternas ovansida på

mellersta raden, för att undvika uppåtvinklad handled.

 

Bidskärm

Placera bildskärmen så att arbetet kan utföras med nacken rak och blicken något

nedåtriktad.

 

Prevent.se - Arbetsliv

Så anpassar du datorarbetsplatsen http://www.prevent.s...rarbetsplatsen/

 

Smärtfri.se

Rätt arbetställning på kontoret förebygger och lindrar smärta http://www.smartfri....lindrar-smarta/

 

Karolinska institutet (KI)

Musarm och gamnacke - inte så roligt som det låter http://ki.se/content...vist_Yvonne.pdf

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testen hade andra råd ang. höjd på skärm...

 

Jag kör ju numera med tre skärmar där den tredje, eller rättare den första, skärmen är skärmen på den bärbara. Den använder jag inte i samma omfattning som de övriga (Outlook enbart) men det är ju helt klart en förändring mot tidigare år.. Kanske testa en tid utan den för att se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast jag anser efter vad jag lärt mig och själv kört efter under flera år, att nivån på ögonen skall vara på 2/3 av den övre delen av bildskärmen.

Detta ger då att det är lättare att sitta med rak nacke vilket är viktigast.

Alltså inte i överkant och absolut inte som på bilden, då det blir lätt hänt att man istället lutar nacken.

 

Här har jag ritat in med blått en ny bildskärm:

post-73434-0-80639900-1349966411_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju fråga sig om när Arbetsmiljöverket uppdaterade sin information enl. senaste forskning?

Ibland kan jag tycka i andra frågor som rör arbetsmiljön att verket inte hänger med riktigt.

 

Företagshälsovården kan ju gälla samma sak, beroende på vilket distrikt och vad personerna som sysslar med ergonomi tagit del av och anammat.

Men tills dess att motsatsen är bevisad, så kör jag efter dom råd ang. arbetsplatsens inställningar jag en gång fått från Företagshälsovården i Ösd. Och det har visat sig fungera mycket bättre för mig än innan.

 

Ta. tex. om man sitter med Cad/Cam och då är det mindre tangentbords- användning men mycket musanvändning och stirrande på bildskärmen, då är denna inställning optimal - enligt mig.

Men även om jag måste använda tangentbordet så känns det bättre med denna bildskärmsinställning.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som får problem pga musen blir hjälpta av att omväxlande använda höger och vänster hand till musen.

 

Här har jag läst att man ska försöka arbeta med musen nära mitten och inte långt ut till höger (högerhänta).
Jag har använt mus i många år utan större problem och jag har musen långt in på skrivbordet så att jag får upp hela underarmen på skrivbordet. Då är det ju nödvändigt att ha musen till höger om tangentbordet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...