Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4GB ram, 3,75 går att använda?


OnrealY

Rekommendera Poster

Windows 32-bits versioner (utom server) kan inte adressera mer än 4 GiB minne. Av dessa är i ditt fall 1,25 GiB reserverade för grafik, BIOS och övrig hårdvaras I/O samt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 32-bits versioner (utom server) kan inte adressera mer än 4 GiB minne. Av dessa är i ditt fall 1,25 GiB reserverade för grafik, BIOS och övrig hårdvaras I/O samt OS.

 

Okej, men jag använder mig av 64bit, vad är problemet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också 64 bitars och får även jag ut 3,75 av 4 GB.

 

Nåväl, nu är det inget som stör mig.

 

Använder datorn mest för att surfa runt på olika sidor som den här samt till mina bilder och naturligtvis min blogg.

Spelar inga spel förrutom att lägga en "harpa" någon gång då och då vilket även det är väldigt sällan.

 

Använder ibland Windows live moviemaker för att sätta ihop lite filmsekvenser som jag tagit med min kompakt och även då så räcker mitt internminne till hur bra som helst.

 

Kollar en hel del på youtube samt kör spotify hela tiden jag sitter aktiv vid datorn så jag har musik att lyssna på.

 

Well och hur som helst så räcker det som jag får ut ut mitt Ram till de behov som jag har.

 

Gimp som jag har som bildbehandlingsprogram och använder dagligen öppnar på några få sekunder.

 

Jämfört med min gamla dator där jag hade XP som operativ och 512 MB Ram så är det en jäkla skillnad.

 

Nåväl, nu förstår jag att om man skall vara ute och spela WOW eller annat så måste man väl minst komma upp i 8 GB Ram.

 

Hälsningar,

 

Bertil

 

post-126546-0-47369400-1349708286_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det där är helt normalt. Det går bort en del för hårdvaran som fagerja påpekat.

 

post-73434-0-00890900-1349713544_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 32-bitars Windows 8 RP i VirtualBox är det 0 MB som är reserverat till hårdvaran.

I min 64-bitars Windows 7 är det 7,43 GB av de 8 GB som går att använda och av de 0,57 så går det mesta till den inbyggda grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicurezza, du måste väl nästan vara en som "spelar" mycket WOW och/eller många andra spel på internet?

 

16 RAM behöver man väl egentligen knappt för att redigera filmer hur stora filerna än är?

 

 

Nåväl, nu har jag bestämt mig för att upprgadera mitt RAM från 4 till 8.

 

Inte för att jag har minsta behov av det men mest för att hänga med i svängarna.

 

Bästaste hälsningar,

 

IE9-talibanen Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sicurezza, du måste väl nästan vara en som "spelar" mycket WOW och/eller många andra spel på internet?

 

16 RAM behöver man väl egentligen knappt för att redigera filmer hur stora filerna än är?

 

Nåväl, nu har jag bestämt mig för att upprgadera mitt RAM från 4 till 8.

..//..

Jag kan ibland känna att 8GB inte riktigt räcker till när jag redigerar HD-film i Adobe Premiere och har annat igång samtidigt som rör detta.

Har ofta haft minnesanvändning på mer än 6,5GB och då får Windows växlingsfil jobba desto mer med att skyffla data mellan disk och primärminnet.

 

Jag har en Gadget igång på en av skärmarna så jag direkt kan se CPU klocka, CPU last, CPU temp och minnesanvändning.

Ett exempel på minnesanvändning på 5,3GB under rendering av en vanlig film i Adobe:

post-73434-0-63940800-1349792441_thumb.png

 

Och det är inte många spel som kräver mer än 2GB tillgängligt minne, även om det kommit ut vissa nya som kan utnyttja mer minne.

 

Skall du uppgradera till mer minne, så se till att det blir minnen som stöds av moderkortet; helst av exakt samma fabrikat och art.nr med samma hastighet och timings. Minnen idag är ju så pass billiga så det är egentligen inte mycket att fundera på.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...