Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp - fått virus AGB.exe*32


Yrzlan

Rekommendera Poster

Har två datorer hemma, och i förrgår lånade jag min sambos laptop för att bl.a. kika på Blocket. Mitt i alltihopa så kommer en fil upp i skärmen, stod någonting med "Win 7" och så nåt mer. Den började "scanna" och naturligtvis hittade den massor med infekterade filer, bl a trojaner och worms. Det första jag reagerade över var att bilden var så pixlig, den såg inte äkta ut...sen när det bara rasslade fram infekterade filer så förstod jag att det inte stämde. Sidan som dök upp, där kunde man naturligtvis gå in och klicka för att man ville köpa antiviurs för en massa dollar. Jag stängde ner datorn omgående. Jag är inte bra på datorer och har tummen mitt i handen. Sonen som är bra gick in och tittade men kunde inte få bort det. Han googlade och sa att det finns sidor om viruset på nätet, men de verkar inte seriösa.... Som jag förstår så ligger viruset och bevakar bl a lösenord. Vi har virusprobram och brandvägg som vi uppdaterar, men det hjälpte inte. Det sägs att om man scannar med virusprogram så ska inte viruprogrammet känna av det här skiten som vi fått in i datorn.....Snälla, är det någon som kan förklara på ett bra sätt om vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att om man scannar med virusprogram så ska inte viruprogrammet känna av det här skiten som vi fått in i datorn.....
Det varierar, ibland går det och ibland inte.

 

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge med nätverk i menyn).

 

Följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går.

 

Om det är något du inte förstår är det bara att fråga så försöker jag förklara i mer detalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla virus skydd har en databas där de har virus definitioner. Varje dag kommer det tusentals virus men anti virus företagen hinner inte ta alla. Vissa virus kan bli hittade av olika företag.

 

 

Viruset som du har blivit infekterad kallas för Rouge. Det virus försöker lura dig att din dator är infekterad med vissa virus (som inte existerar utan hittar på) och försöker tvinga dig att betala för att du ska få antingen full version av programmet eller att den ska ta bort alla dem. Ps bra att du reagerade att det inte stämde. Följ Cecilias råd så ska hon hjälpa dig med att ta bort det.

 

Bilden här ned är ett exempel på Rouges

post-121990-0-15118000-1349733486_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...