Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NYA datorn fungerar inte med SSD-disk


norddal

Rekommendera Poster

Kan någon begripa varför inte min nya Toshiba laptop inte funkar när jag flyttar över min SSD disk från gamla datorn?

Bland annat så fungerar inte internet uppkopplingen och knappar på tangentbordet fungerar inte som ex ändring av ljusstyrka inte heller att ändra upplösning det funkar inte heller med min externa skärm, (inge av dessa problem med Toshibas original disk) allt detta fungerade med min gamla HP.

 

Tacksam för hjälp

 

Jan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken innehåller din Windowsinstallation (antar att det är Windows)från din gamla dator som bara har drivrutiner för den. Du måste köra en reparation av Windows eller en ominstallation för att få in datorn att fungera med den flyttade disken.

Om du kör Linux fungerar det direkt utan reparation eller ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey det saknas drivrutiner, ja det är windows 7 går det genom windows skivan att reparera utan att göra en helt nu installation, jag har mycket jag skulle vilja behålla program mm på denna SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan ju prova att ladda ned datorspecifika drivrutiner från Toshibas webbplats.

http://www.csd.toshi...sp?nav=download

 

Har du problem med att ladda hem från din laptop, så ta hem dessa från en annan dator och lägger över på USB-sticka.

Efter installationerna (det är nog flera olika drivrutiner) så skall du starta om datorn.

 

Därefter stänger du av datorn helt, startar datorn och kör Windows update och om den hittar nya drivrutiner eller andra programuppdateringar så startar du om datorn efteråt.

 

Sedan kontrollerar du om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag laddade ner drivrutiner till usb stickan, men när jag satt i SSD disken och skall installera så går det inte, Toshibas arcive extractor startar och jag klickar på start men ingen installation startar? därimot så går det bra att installera på original disken? vad kan detta bero på??

 

Kanske skall nämna vad det är för modell "Satellite L850-1FF Artikelnummer : PSKDLE-0EX01FN5"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att enda valet du har är att kopiera(klona) original disken till SSD:n eller installera Win 7 på nytt. Att använda en disk som har suttit i en HP, med HP's drivrutiner, i en Toshiba kommer aldrig att bli bra. Drivrutinerna för moderkortet är inte desamma. Skulle du lyckas installera nya drivrutiner och inte lyckas avinstallera de gamla, får du problem igen.

 

Spara det du inte vill förlora. Program är ju inte så viktigt. Det går att installera igen. Jag anser att det bästa är att klona disken. Då får du med allting. På hårddisken finns en återställnings partition. Sedan kan du ta bort de program du inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey Vertpre kanske det ändå är enklast att köra en kloning hur man nu skall göra detta? måste jag ha en extern disk som jag klonar till först, eller finns det sata kabel så man kan koppla SSD direkt till USB eller HDMI uttag i datorn?

Tips på programvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey Vertpre kanske det ändå är enklast att köra en kloning hur man nu skall göra detta? måste jag ha en extern disk som jag klonar till först, eller finns det sata kabel så man kan koppla SSD direkt till USB eller HDMI uttag i datorn?

Tips på programvara?

Det finns flera möjligheter. Här är några. Vad än väljer, så tänk att det är USB 3.0

http://www.inet.se/produkt/8903578/usb-3-0-till-sata-iii-adapter

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638601

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638595

 

Jag använder mig av EaseUs Todo Backup. Tror nog att det bästa är att göra en Disk/Partition backup, som du sedan återställer till SSD:n. Var noga med att du väljer alla partitionerna på original disken.

 

Klona kan ibland vara knepigt, om den nya disken är mindre än den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon begripa varför inte min nya Toshiba laptop inte funkar när jag flyttar över min SSD disk från gamla datorn?

Bland annat så fungerar inte internet uppkopplingen och knappar på tangentbordet fungerar inte som ex ändring av ljusstyrka inte heller att ändra upplösning det funkar inte heller med min externa skärm, (inge av dessa problem med Toshibas original disk) allt detta fungerade med min gamla HP.

 

 

 

Din disk innehåller en massa inställningar och framför allt drivrutiner som passar din gamla HP-dator men inte alls stämmer för din Toshibalaptop.

Över lag är det inte en särskilt bra idé att släpa med sig "allt gammalt skräp" (program du inte längre använder, gamla inställningar, eventuella virus/trojaner, ålderstigna drivrutioner, registry som innehåller ytterligare mängder skräp) vare sig i en vanlig uppgradering (dvs installera om windows ovanpå den befntliga installationen) eller ännu sämre - som du gjort - flytta en disk från en helt annan dator av annat fabrikat och modell.

 

Börja med att koppla in disken tillbaka i din gamla HP-dator för att göra backup på viktiga filer.

Gör först en backup eller kopiera manuellt alla dokument, bilder, filmer, musik o övriga filer du vill ha kvar till en flyttbar extra usb-hårddisk. Koppla sedan ur denna (efter att du förvissat dig om att allt blivit korrekt kopierat). Det finns flera bra internettjänster som låter dig spara en backup "i molnet" på internet om du inte har en flyttbar usb-disk.

Ett alternativ är att bränna alla viktiga filer till dvd-skiva då har du dessutom kvar din backup längre in i framtiden om något oförutsätt skulle inträffa.

 

Börja allra först med att ta reda på vilken BIOS-version din Toshibadator har just nu och se till att uppgradera om det inte råkar vara den senaste. Du hittar uppgraderingar och versionsinformation för just din datormodell. på Toshibas webbsajt . Ladda också ner drivrutiner framför allt nätverksdrivrutiner för trådlöst och trådbundet nätverk samt grafikdrivrutiner och musplatte-drivrutiner samt eventuella hårddiskdrivrutiner från Toshiba och lägg dessa på en usb-sticka eller cd/dvd-skiva så att du lätt kommer åt dessa omedelbart efter ominstallationen eller vid behov under pågående installation.

 

Anledningen är att det är väldigt knepigt att installera nätverksdrivrutiner från internet (om windows inte råkar ha stöd för just dit nätverkskort) om du inte har nätverksdrivrutinen tillgänglig någon annanstans än på nätet (som du ju inte kommer åt pga drivrutinen saknas).

 

Ladda gärna hem samtliga drivrutiner som passar till den version av Windows du installerar (om det finns flera versioner online så behöver du bara den senaste / högsta versionen av respektive drivrutin). Vid behov välj svensk version eller engelsk version av drivrutin och övriga tillbehörsprogram från tillverkaren.

 

 

Välj noga vilken Windows-version du skall installera. Har du mer än 3gb internminne är det lämpligt att använda 64-bitars-versionen.

Undvik Windows Vista, och välj hellre Windows 7, Windows 8 eller Windows XP, beroende på smak och plånbok och eventuell befintlig licens.

 

Sätt därefter åter tillbaka SSD-disken i den nya datorn.

 

Installera därefter om Windows på Toshiba-datorn "från scratch". dvs ta bort C-partitionen och allt som ligger där med hjälp av windows installationsprogram (dvs försök inte installera "ovanpå" den befintliga (felaktiga) installationen - då får du bara med dig en massa skräp och alla problem du hade med förra installationen kommer vara kvar). Så radera C-partitionen och skapa en ny partition och installera windows dit. Ha gärna nätverkssladden inkopplad direkt till din internetrouter under uppgraderingen så blir installationen förhoppningsvis automatiskt lite mer "up-to-date" redan från start (förutsätter att Windows installationsprogram känner igen ditt nätverkskort). Du kommer dock att få installera en hel del uppdateringar och starta om ett par gånger de första dygnen (eftersom vissa uppdateringar kräver att andra uppdateringar redan finns på plats så kan inte allting installeras med en gång).

 

Installera Antivirus-programvara samt vanliga nödvändiga program som Adobe Acrobat, 7-Zip, Flash player, Java, Silverlight, Shockwave player, VLC filmupppelning och kanske Winamp eller Itunes till ditt musikbibliotek. Lägg på Office-paketet om du äger detta. Har du inget köpt antivirusprogram kan du använda AVG Free från avg.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack smisk för en detaljerad redogörelse på nyinstallation, jag har laddat ner drivers till Toshiban på usb sticka, tyvärr så fungerar inte gamla dator men det borde gå att göra backup från nya datorn med SSD disken överflyttad.

Men behöver jag verkligen göra en helt ny installation? går det inte lika bra (snabbare) att göra som vertpre föreslog att klona Toshiba orginaldisken och föra över till SSD eller har det några nackdelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...