Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ANSI ASCHII UTF-8, Notepadd++ - blir lite snurrig


micke83

Rekommendera Poster

Hej,

 

En sak jag har undrat över länge är varför det står under menyn i Notepad++ "Encode in ANSI", men det står ingenstans "Encode in ASCHII". För det är väl två olika saker? Eller är det inte det? Sedan undrar jag vad som är skillnaden mellan t.ex. (fortfarande under "Endocing"-menyn nu då) "Encode in UTF-8" och "Converto to UTF-8".

 

Sedan undrar jag en sak till, fortfarande i Notepad++, under "View" / "EOL-conversion" "End Of Line Conversion" gissar jag? Hursomhelst, där kan man ju välja UNIX, Windows och Mac. Finns det någon anledning att använda något annat än UNIX där egentligen? För jag menar det är ju bara på en byte, medan Windows är på två, mindre filstorlek, det är ju bra, eller? Det hör kanske ihop med teckentabellen med men teckenkodning för UNIX-radbrytning borde väl finnas i UTF-8? Jag menar här alltså även om man laddar upp det i Windows, miljö.

 

Förstår att de här frågorna är lite knepiga eller jobbiga att svara på men den som gör det ska verkligen ha tack för jag undrar verkligen detta och jag tror det finns fler som gör det. Anledningen att det är svårt att förstå (åtminstone för min del) är att jag är född 83. Så jag hade egentligen inte tid att vara med om allt det här bekymret som fanns på IT-företag om olika teckenkodningar hit och dit, men har ändå råkat ut för det ett par gånger. Nåja, det var en parentes, ska inte dra ut på det.

 

Lagt med en liten bild nere till höger var jag menar i programmet.

 

Ha det fint.

 

Mvh

 

nppencoding201210071436.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Antar att du menar ASCII (American Standard Code for Information Interchange)?

Det är ju en gammal (engelsk/amerikansk) teckenkodstabell som knappast är aktuell att använda och som ersatts/utvidgats med "ANSI-kodning" (som är förkortningen på standardiseringsorganet American National Standards Institute).

 

2. "Encode in UTF-8" innebär att dokumentet/filen skall använda sig av teckenkodningsformatet UTF-8 (UCS Transformation Format—8-bit, där UCS står för Universal Character Set).

"Converto to UTF-8" innebär helt enkelt att dokumentet/filen kodas om med UTF-8 formatet.

 

Jag, och många med mig, rekommenderar att man i webbutveckling alltid och genomgående (databas, skript, filformat, markup) använder sig av UTF-8.

 

3. Vilket radbrytningsformat som skall användas beror väl främst på målsystemet. Mha "EOL Conversion" under Edit-menyn kan du byta mellan olika format (Windows/UNIX/Mac) i det befintliga dokumentet. Vill du ändra standardformat så gör du det under Settings -> Preferences, fliken New Document/Default Directory med radioknapparna under New Document och Format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...