Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bärbar dator till 11-åring


trasselsudden

Rekommendera Poster

trasselsudden

Hej.

 

11-åringen sparar till en egen dator. Den ska bla användas till att chatta med kompisar, spela musik, film, visa och behandla bilder + kanske ev lite skolarbete?! Har ni några tips på vad som är lämpligt, tex märke, priskurs?Hon har ca 3000 att röra sig med + att vi kommer att skjuta till lite om det skulle behövas. Jag har ingen koll på vad hon behöver och vad som funkar. Så kom gärna med förslag, ni som har mer erfarenhet inom området!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar du vill ha råd ang. prestanda mm? Eftersom ingen svarat än tänkte jag bidra med några mer saker att fundera på.

 

En inbyggd webbkamera kan vara bra. Finns kanske i alla bärbara nu för tiden men...

Att fläktutblåset inte sitter där man har en extern mus är något jag brukar nämna i dessa sammanhang.

 

Sedan finns det ju märken, eller modeller, som räknas som "budgetalternativ".

Det finns ju anledningar till att vissa är billigare än andra.

11-åringen "behöver" kanske en tålig dator med minimalt underhåll.

 

Å andra sidan kan man kanske tänka att det är fördel med en "billig" dator om man misstänker att den kommer att fara illa.

 

Ska datorn användas för "filmkvällar" är det bra om den har HDMI.

 

Om jag skulle behöva köpa en ny dator "på marknaden" för samma ändamål skulle jag välja bort Lenovo, Acer, Packard Bell. Jag skulle även välja bort HP trots att de är så "stora". Supporten är inte lika stor..

Edit: se även //eforum.idg.se/topic/338245-hp-dv7-6000/

 

Fujitsu faller också bort pga. tidigare erfarenheter.

 

Jag har varit inblandad i ett köp av en ASUS och den tuffar på än utan bekymmer. Skulle därför kolla extra på just ASUS.

Samma sak med Toshiba. Väldigt begränsad erfarenhet även där men den som finns är inte negativ.

 

Jag skulle även kolla in MSI men där har jag ingen erfarenhet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kolla också in denna sajt, en bit ned så listas några alternativ som kan vara intressanta.

http://www.bäst-i-test.se/Barbar-dator

 

HP går bort för mig också pga. av en bekants dåliga erfarenheter. Han har 3 st. i familjen där alla 3 av olika modeller haft problem med kylning och när luftkanalerna sätter igen sig med damm så har dom inte varit lätta att rengöra (det är det knappt något märke som är), men även att att kyllösningen, hur kylaren är fäst på processor och grafikkretsar tydligen har varit medioker på dessa HP.

 

ASUS är kända för att ofta ha bra kyllösningar på sina.

Men å andra sidan, så behöver du kanske inte lägga ut några jättesummor på denna bärbara; det är väl inte så att den skall användas för tyngre arbeten eller dom mest extrema spelen och då behövs heller inte den värsta processorn och grafiken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en riktigt bra dator för det priset. Vet inte om den ligger inom prisramen, men processorn är bland det bästa som finns på laptop marknaden för närvarande. Grafiken är utmärkt för film och bilder. Pekplattan har en mängd olika funktioner. Scrolla, gå framåt eller bakåt, högerklicka eller vänsterklicka, förstora, förminska, m.m. Allt detta går att göra utan flytta på handen, beror på hur många fingrar man använder. Skulle hon vilja spela lite, så klarar den det också. Datorn kommer att räcka i många år för henne.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitel855-11c/170458.3003/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå till: http://www.inregodirekt.se så spar din 11 åring 2000 kr :-

Menar du med eller utan moms? Alla datorer på Inrego är begagnade.

 

All utrustning är begagnad och rekonditionerad om inget annat anges

Sedan läste jag det här om deras garanti.

Garanti

Allmänna garantivillkor.

Inrego lämnar 1 års garanti på all begagnad hårdvara om inget annat anges. (undantaget batterier i bärbara datorer, där vi garanterar minst 30 min batteritid och lämnar garanti i 3 månader). Det innebär att vi reparerar produkten inom garantitiden, om den mot förmodan går sönder. Kan vi inte åtgärda problemet, byter vi kostnadsfritt ut produkten mot en likvärdig eller bättre. Vid garantiärenden, kontakta vår Service & Supportavdelning och begär returnummer.

Får man en dator med 30 min. batteritid är den knappast bärbar längre och efter 3 mån blir det kanske dags att köpa ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inget begagnat, förutom att batterier tar stryk efter längre tids användning, så kan samma sak hända med hårddisken att den lägger av helt.:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora kruxet med billiga bärbara är att de dammar igen. Så längre livslängd än 3 år ska du inte räkna med. Sen är den oanvändbar pga överhettning. (Sett det själv både på en ACER och en HP)

Och oanvändbara utan nätanslutning pga batteriet är slut.

Det är absolut förbjudet använda en bärbar i sängen eller på mjukt underlag. Kan kosta mer än det smakar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article266082.ece

Kollar jag på prisjakt så hittar jag de här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s97172198

och skulle ta den här. I er prisnivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1271868

Helt unikt idag är att det medföljer återställningsskivor att använda vid Windowsstrul eller hårddiskhaveri i den här prisklassen.

Enligt ett av omdömena.

Har själv handlat utan problem från CDON

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och skulle ta den här. I er prisnivå.
Den, dvs Fujitsu Lifebook AH531, har min man sen försommaren och den funkar bra för surf, mejl, Office, YouTube och Play-kanaler.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan fylla på lite ang. mina erfarenheter av Fujitsu:

 

Privat två st Amilo där skruvarna skakar loss ideligen. Visst - lite Loc-Tite eller motsvarande gör säkert susen men varför ska det behövas? En av den höll precis så länge att garantin löpt ut. Är kanske inget unikt för Fujitsu men det är klen tröst för mig..

 

På jobbet är Fujitsu "företagsstandard" (om ingen har andra synpunkter blir det en sådan) och då är det ju "business-klass" som gäller. Här verkar det som att typ 4 av 5 fungerar helt okej men den 5:e problem med moderkort, blåskärmar osv. Är kanske inte heller signifikant för Fujitsu men lika klen tröst även det...

 

Och - glömde att Dell kan ju vara ett alternativ. Dock har jag lite "ojämn" erfarenhet från Dells support.

Byta moderkort på plats (garanti, företag) funkar snabbt och utan frågor men att en skärm saknar nätkabel kan de tycka man ska fixa själv när den saknas i ett köpt datorpaket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...