Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IR-sensor för fjärrkontroll


soddex

Rekommendera Poster

Tjenare, nästan 5 år sedan jag var här ser jag och mycket har hänt sedan dess. Men ska inte tjata om det utan går vidare direkt på sak.

 

Jag söker en IR-sensor via USB, eller direktkopplad till moderkortet som jag kan koppla till en fjärrkontroll, gärna en universalkontroll som även är ansluten till tv, ljudsystem osv. Den viktigaste är power on/off, sedan spelar det andra inte så stor roll även om det skulle vara nice att koppla den till VLC.

 

Är det någon som vet vart man kan införskaffa det, hur tillförlitligt det är och om det är säkert för datorn? Skulle vara intressant att hitta något fint utan att behöva trixa med ett hemmabygge, är nämligen inte så duktig på lödning och småpill :unsure:

 

Anyway.. skysst att vara tillbaka, kanske rentav börjar läsa lite också när jag har tid över :thumbsup:

 

Ciao!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/145954-streacom_st-irrc_internal_ir-receiver_remote/

 

Det var den enda jag mottagare jag hittade. Angående att koppla den till multifjärr, det där är en så kallad Media Center fjärrkontroll. Den brukar fungera bra ihop med multifjärrer... fjärrar? Och till exempel Logitech Harmony kontrollerna har stöd för media center fjärr. Plus att det går att stänga av och slå på datorn med den. Åtminståne den dator jag hade där jag faktiskt använde min harmony fjärr till.

 

Hur man får den att fungera ihop med vlc är dock något jag inte provat på själv. Så jag har inget svar på den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...