Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela internet mellan två datorer


Kardemumma

Rekommendera Poster

Hur gör man för att kunna dela på internet om man har två datorer? Det är inte så viktigt att kunna använda internet på båda datorerna samtidigt, men jag vill kunna byta över på ett enkelt sätt utan att behöva flytta kabeln varje gång. Jag behöver inte heller skicka information mellan datorerna. Jag har bredband med en nätverkskabel ansluten till en IP-telefoni dosa. Vill inte ha trådlöst just nu.

 

Jag är inte så insatt i detta, men ska man kanske använda en switch eller en router? Vad är det för skillnad och vad har de för funktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Router är bättre än en switch när man vill att flera datorer ska kunna använda internet. En gång i tiden försökte man få affärerna att använda ordet "internetdelare" i stället för det engelska router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICS kräver att datorn som är ansluten direkt till internet är påslagen när man vill surfa vid den andra datorn. När man har en router så är de två datorerna oberoende.

 

Kolla omdömen och recensioner på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Men i princip är det en sådan router du ska ha. Fast jag vet inte om en telefonidosa påverkar något för det har jag ingen erfarenhet av.

 

Det finns en del skadliga program som kan spridas mellan datorer som är anslutna till en router, men bara om man då ändrar datorernas brandväggar från publikt till privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...