Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Canon550

Bildredigering

Rekommendera Poster

Canon550

Hej!

Jag har tänkt bygga en ny PC för bildredigering vad har ni för tips?

Jag har läst i Adobe hemsida om olika grafikkorts problem med Photoshope.

Om ni föredrar mac så har jag skaffat mig en begagnad power5 men jag har svårt att hitta olika funktioner samt har

jag inte något program till detspecialt gratis versioner från början.

Jag har flera tusen bilder i Dia hälften är med hög kvalite. Jag har svart/vit bilder jag har en del i RAW mm.

Jag scannar de med Canon 8800F. Program har jag CS5, Xara Photo&grafik designer7 och Photostudio 5.5 original

samt en del grattis program.

Vad sägar ni om moderkort ASROCK X79 extreme4?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne
Postad (redigerade)
Vad sägar ni om moderkort ASROCK X79 extreme4?

jag googlar på

asrock z77 extreme4 newegg review

hittar en länk till newegg

och klickar på de gula prickarna (reviews) längst upp

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=13-157-293&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=-1&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Page=2#scrollFullInfo

och då kan jag se fördelningen

58% ***** (helnöjda)

16% * (helt missnöjda)

Jag vill ha

minst 70% helnöjda

mindre än 10% helt missnöjda

För då är det en (för mig) kvalitetsprodukt som troligen inte kommer ge mig problem i mitt hembygge

Nedan ett exempel på kvalitetsgrafikkort (jag vet du vill ha moderkort men har förgäves försökt hitta nått >70% ***** <10% * bland dagens moderkort

med z77 chip från Intel.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814130571

Och kvalitet för mig är att komponenten fungerar, liten chans att mitt nya datorbygge inte fungerar.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Canon550

Tackar för svaret " Beroende ".

Vad jag har förståt så nästan alla testar och bedömningar sker efter vad de passar till spel och överklockning.

Sällan ser jag någon skriver hur bra de är för bildredigering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hej,

Vilken version av Adobe Photoshop använder du eller kommer att använda?

I tex. Photoshop och Premiere (filmredigering) så är det 2 saker som det ställs mest krav på:

1. Processorn

2. Mycket minne och helst 8GB och för detta krävs ett 64-bitars operativsystem tex. Windows 7 -64

Med 4Gb minne och ett 32 bitars operativsystem så blir det nog c:a 3,3-3,5 GB tillgängligt minne för operativsystemet

Sedan är det naturligtvis bra om man har ett grafikkort som klarar minimum kraven och har Open GL 2.0 eftersom bl.a Adobe Photoshop kan använda hårdvaruacceleration och då utnyttjas grafikkortet för detta och kan därmed avlasta processorn.

Minimikraven för Adobe Photoshop CS6

http://labs.adobe.co...rackingid=JPZXZ

Citat:

Windows

• Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor
  • Microsoft® Windows® XP* with Service Pack 3; or Windows 7 with Service Pack 1
  • 1GB of RAM
  • 1GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation
  • 1024x768 (1280x800 recommended) resolution display with 16-bit color and 256MB (512MB recommended, required for Photoshop Extended) of VRAM
  • OpenGL 2.0 capable system
  • DVD-ROM drive

Fundera på antingen Intels chipset Z77 och med passande Intel CPU.

Z77 (1155 sockel) med stöd för CPU Sandy Bridge Intel Core i5 2500 och i7 2600/2700 eller Intel Ivy Bridge Core i5 3570 alt. Ivy Bridge Core i7 3770 samt 8GB ramminne

Själv vurmar jag för ASUS som jag anser är bland dom bättre moderkortstillverkarna (har bra erfarenheter), men också Gigabyte och Asrock med flera finns ju.

Processorer (CPU) för sockel 1155 och chipset Z68 eller Z77

Sandy Bridge

INTEL CORE i7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155 Prisjakt

INTEL CORE i7 2600K 3.4GHz 8MB S-1155 Prisjakt

INTEL CORE i5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 Prisjakt

INTEL CORE i5 2400 3.10GHZ 6MB S-1155 Prisjakt

Ivy Bridge

Intel Core i5-3570K 3.4 GHz 6M Cache S-1155 Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge i5 2500K

Ivy Bridge

Intel Core i7-3770K 3.5 GHz 8M Cache S-1155 Prisjakt

Denna kan man säga är efterföljaren till Sandy Bridge Core i7 2600K och är flaggskeppet i 1155-serien.

Sandy Bridge går ju att få till bra priser idag när Ivy Bridge nyligen lanserats och dessa ovan är mycket kraftfulla, egentligen inte mycket som skiljer på prestanda mot Ivy Bridge motsvarande - fast dessa är ju väldigt trevliga förstås.

Eller ett moderkort med chipset X79 (sockel 2011) ett dyrare alternativ bla. pga. dyrare och kraftfullare CPU, dyrare minnen (det har 4 minneskanaler jmfrt. med Z68/Z77 som har 2 minneskanaler och på X79 så bör minst 4 minnesstickor användas.

Intel CPU för X79 moderkort med sockel 2011så kan tex. denna vara lämplig:

Intel Core i7 3930K 3,2GHz Socket 2011 Prisjakt

Ja denna är ju billigare förstås: Intel Core i7 3820 3,6GHz Socket 2011Prisjakt

Det beror naturligtvis på din budget, men jag skulle nog funderat på att uppgradera moderkort, processor och minnen i första hand.

Det finns också färdiga uppgraderingspaket med just detta, där dessa delar är anpassade och kompatibla.

Komplett: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

Inet: https://www.inet.se/...graderingspaket

Fast då beror det på vilket chassi du har så moderkort och annat passar samt nätaggregat så detta ger ut tillräcklig strömstyrka och effekt.

Dessa val finns:

Tex.

1. Köpa en färdigbyggd dator från butik.

2. Välja ett paket med delar själv och låta butiken skruva ihop och testa.

3. Bygga själv.

4. Köpa en märkesdator.

Oavsett vad du väljer att gå på, så kan du naturligtvis få tips och hjälp på Eforum med att välja lämpliga delar som är kompatibla, inte minst gäller detta minnena. När det gäller uppgraderingspaketen, så är som sagt innehållet i dessa kompatibla med varandra.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...