Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny PSU behöver bra råd


DePhaz

Rekommendera Poster

OK då var det dags för en ny tråd. Visserligen dröjer det ett tag innan det blir aktuellt men jag startar den nu så hinner jag få en del råd under väntetiden.

 

Behöver hur som helst bra och vettiga råd om vilket nytt nätaggregat jag ska köpa till min windows Vista dator. Skriver just "vettiga" eftersom det här med nätaggregat är en av dessa områden där åsikterna inte kunde vara fler och hetsigare än de är. Det finns heller inget område där antalet oseriösa tillverkare är större. Tilläggas kan att även kända tillverkare haft problem med vissa serier, dessa serier är inte intressanta. Det jag behöver är råd om är en PSU som:

 

*Är av hög kvailtet.

*Är hållbar.

*Klarar av att leverera 500 eller 550 eller 600 Watt och göra det under lång tid.

*Som också levererar de spänningar de ska och gör det stadigt.

*Dessutom ska det vara prisvärt (om ekvationen går ihop).

 

Med andra ord ingen billig produkt med påstådd prestanda långt över den verkliga. Något som efter en tid går sönder och plockar med sig hårddiskar eller andra komponenter i fallet.

 

De delar jag har i datorn är:

 

Grafik: ASUS EAH 4670.

Mobo: Packard Bell original MCP78PvM-PM från 2008 (ca).

CPU: AMD Phenom 8450 2.10 GHz

HDD1: Systemdisk WD caviar Blue 500 GiB.

HDD2: Backupdisk WD caviar Green 1 TB.

Minnen: 3x 1 GiB (PC2 5300)

DVD: 1

Övrigt: Fläktar, kortläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair och be quiet gör bra nätaggregat som har fått bra kritik i tester. Jag har ett Corsair 520W som jag haft i flera år nu, 5 tror jag, till en betydligt kraftigare dator än du har. Aldrig haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett Corsair HX750 W modulärt Silver certified och mycket nöjd med detta.

Har väl haft detta i drygt ett år, då jag behövde ett nytt till mitt nybygge.

 

Men 500-550W eller däromkring torde vara tillräckligt för det du visat på, även om du skall ansluta nån fler disk och andra prylar i framtiden.

 

Jag kan nämna att på min gamla dator som jag då gav till brorsans grabb, hade ett PSU på 500W och i det Antec P183 chassit, med alla extrafläktar, AMD HD5830 grafikkort, CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz, 3 hårddiskar och minneskortläsare, DVD-brännare - så räckte det och blev över. Den fungerar fortfarande efter 4-5 år.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Sådärja, då har jag kollat upp saker och ting. Det har tagit lite tid vilket jag beklagar. Har heller inte haft bråttom eftersom moderkortet varit på reparation.

 

I vart fall så kontrollerade jag de tips vilka Flyfisherman och Vetrpre bistått med och så att de nätaggregaten var mycket dyra. Hade tänkt mig något under tusen lappen. Visst, kvalitet kostar och jag vill inte vara otacksam men finns det något billigare aggregat som motsvarar mina krav så tager jag emot tips om dem. Förkastar dock inte de tips jag redan fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, då har jag kollat upp saker och ting. Det har tagit lite tid vilket jag beklagar. Har heller inte haft bråttom eftersom moderkortet varit på reparation.

 

I vart fall så kontrollerade jag de tips vilka Flyfisherman och Vetrpre bistått med och så att de nätaggregaten var mycket dyra. Hade tänkt mig något under tusen lappen. Visst, kvalitet kostar och jag vill inte vara otacksam men finns det något billigare aggregat som motsvarar mina krav så tager jag emot tips om dem. Förkastar dock inte de tips jag redan fått.

Jag vet inte var du har tittat.

Både Corsair och be quite har nätaggregat under 1000kr. Antec är också ett alternativ.

Titta på Inet.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Corsair TX 650W är jätte nöjd med denna,är tyst, sval, stabil, doc skulle den vara modulär vilket underlättar kabel buntningen...

Jag skulle köpa Corsair igen, om jag skulle behöva!

 

Tycker denna film säger ett och annat också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var spektakulärt. Tur att man inte varit med om något lika dramatiskt själv. Surfade in på Inet igen och letade efter 650 W Corsair. Hittade: http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bronze . Visserligen bara brons men i alla fall. Om det är en bra produkt får det bli ett sådant. Omdömena var i vart fall positiva men det får man kanske ta med en nypa salt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair får ju överlag fina omdömen, men jag skulle föreslå att du tittar på det här också. Det är modulärt och har fler kablar. Det är Seasonic som tillverkar Antec TruePower nätaggregat. De har väldigt gott rykte när det gäller nätaggregat.

 

http://www.inet.se/produkt/6900201/antec-truepower-new-series-650w-80-bronze

 

http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2010/02/22/600-700w-psu-review-round-up/7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...