Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

substr_count av "Enter"


dick_a

Rekommendera Poster

Jag hämtar text ur en databas och vill veta hur många manuella radbrytningar, eller "enter" som det finns i varje post. Det finns då en funktion som heter "substr_count" som jag kan få att räkna förekomster av textsträngar som t.ex "y"...

$tomrader = substr_count($text,"y");

...men hur anger jag ett "Enter"? "\n" fungerar inte, och jag har försökt med 13 som jag vill minnas är tecknets nummer. (Var inte Line Feed Carridge Return 2 tecken förr? 10, 13 eller så?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

\n borde fungera. Det är radbrytningar på unix/linux och till viss del Windows. \r\n är radbrytningar på Windows. Och \r är radbrytningar på mac. Dock är jag osäker på om mac nu förtiden använder \n.

 

Dock kan det bli knas om texten är till exempel url encoded då är det nog %0D%0A du ska leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"\n" har jag provat och det fungerar inte. Textmassan hämtas från en MySql-databas och alla inställningar där är utf-8. Någon url encoding eller något annat är inte gjort. I MyPhpAdmin är texten fullt läsbar utan konstiga tecken och radbrytningarna syns där bara som just radbrytningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...