Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera XP med W7 på en hd


toodum

Rekommendera Poster

Hej, behöver tydlig hjälp med mitt problem. Jag har en laptop där W7 är installerat. Nu har jag köpt ett program som behöver xp för att kunna köras. Köpt xp prfessional 32-bit servcp3.

 

Hur installerar jag xp på befintlig disk där w7 ligger ? Jag vill behålla w7 för den anv jag alltid. XP,n skall endast användas till det speciella programmet.

 

Jag har en extern disk med USB, kan jag använda den på nåt sätt?

 

Hoppas på förståelig instruktion.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Windows 7 har du? Om du har Proffesional kan du köra program i "XP-mode".

 

 

 

 

Det sitter tyvärr w7 Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderas väl att man egentligen installerar det äldre operativsystem först (Windows XP) och därefter installerar det nyare operativsystemet (Windows7/8).

http://windows.micro...ystem-multiboot

 

Det rekommenderas inte att installera operativsystemet på en extern disk som du bootar ifrån, dessutom så blir det en seg historia att köra från en USB 2.0 disk.

 

Men kanske någon har något tips ang. att installera Windows XP efter att Windows 7 redan finns på datorn?

 

Däremot kan di istället installera och köra Windows XP virtuellt som gäst operativsystem (guest). Det blir då helt skilt från ditt vanliga operativsystem och den virtuella disken som skapas är också skild från värden (host) filsystem.

 

Jag har gjort så på min stationära dator med Windows 7 på och kör då Windows XP virtuellt. utan mankemang alls.

Detta kan man göra med gratis VMWare Plyer.

Se denna: Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Den guiden beskriver endast hur du hämtar och installerar VMware Player.

 

Först måste du kontrollera att kontrollera att hårdvarustödet för virtualisering är aktiverat på din dator, samt konfigurera upp VMware Player, så kasta ett öga på denna Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt

 

Och där Sektionerna:

2. Kontrollera datorns hårdvarustöd för virtualiserng

3. Aktivera hårdvarustödet i BIOS

Samt

5. Förbereda VMware Player för Windows 8 installation

 

Detta är för att köra Windows 8 virtuellt i VMware Player, men grundförfarandet är snarlikt, oavsett operativsystem.

 

Om du nu bestämmer dig för att göra detta vill säga.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS!

 

Ett förtydligande: Frågan gällde att installera xp på hd innehållande w7 home. Alltså två op på samma hd. Programmet jag köpt kan bara köras över xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS!

 

Ett förtydligande: Frågan gällde att installera xp på hd innehållande w7 home. Alltså två op på samma hd. Programmet jag köpt kan bara köras över xp.

Ja och det har jag svarat på.:rolleyes:

 

Jag citerar från Microsoft länken ovan:

 

Varning

Du måste först installera det äldsta operativsystemet och sedan installera det senare operativsystemet. Annars kan datorn sluta fungera (om du till exempel installerar Windows Vista på en dator som redan kör Windows 7). Detta kan hända eftersom tidigare versioner av Windows inte känner till de startfiler som används i senare versioner av Windows och inte kan skriva över dem.

 

Om nu ingen på forumet har ett annat alternativ till Dual boot?

 

Men att köra Windows XP virtuellt (eller vilket annat operativsystem som helst för den delen) som jag gör, fungerar likadant som om du skulle haft endast detta. Det går också utmärkt att installera program då på gästens operativsystem, alltså den virtuella maskinen och att dra filer mellan värdens (Windows 7) filsystem och den virtuella maskinen med Windows XP på, eller att kopiera till/från ansluten USB-disk eller USB-sticka.

 

Ja en viss prestandaförlust kan det bli, eftersom samma processor och internminne skall delas av både värdens och gästens operativsystem. Så tex. häftiga spel eller beräkningsintensiva applikationer som vissa CAD-program kan bli lidande.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra lägga ned min fråga. Jag fattar Nada av vad Ni svarar.

tack

Ja, om du inte förstår svaren som givits kan det bli svårt för dig att installera dubbla operativsystem..

 

Jag försöker mig på en sammanfattning, av tidigare svar:

Du har Windows 7.

Du vill även installera Windows XP på samma disk.

 

1.

Detta kan gå bra men kan också innebära stora problem.

Rådet är att först installera XP och därefter Windows 7.

Detta är ju inte vad du vill och kommer att innebära en hel del arbete.

 

2.

Som alternativ till ovanstående kan man installera XP "virtuellt" och därifrån köra dina program som kräver XP.

Man kan säga att man kör en dator i en annan dator.

Så gör jag i jobbet när jag också måste köra en applikation som kräver XP.

 

Du kan få vidare hjälp oavsett vilket du väljer.

Alternativ 2 kan inte "messa till det" så som alternativ 1 kan göra

 

Ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för försök.

 

jag är en gammal gube på 70. Använder endast dator för de saker jag måste göra. Inga kunskaper om de saker ni talar om. Trodde i min enfald att man lätt kunde instalera xp likväl som något annat program.

 

Får gå iväg till någon datakunnig för att få hjälp. Jg själv förstår inte vad jag ska göra. Har man inte kunskaper så är man ställd.

 

 

Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen köpt ett program som kräver xp så ska du nog köra det i kompatibilitetsläge i Windows 7 för Windows xp. Ibland så uttrycker sig Windows inte alltid så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen köpt ett program som kräver xp så ska du nog köra det i kompatibilitetsläge i Windows 7 för Windows xp. Ibland så uttrycker sig Windows inte alltid så bra.

Nu är det ju så att TS har Win 7 Home och då går inte detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Mode behövs ju inte för att välja att ett program ska köra i något kompatibilitetsläge, man kan ju välja allt från Windows 95 till 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Mode behövs ju inte för att välja att ett program ska köra i något kompatibilitetsläge, man kan ju välja allt från Windows 95 till 7.

Har du provat? Jag har i alla fall ett program, där jag får kompatibilitets varning på. Har testat att använda kompatibilitetsläget för att köra programmet. Det blir ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar mellan olika program om de fungerar att köra i ett inställt kompatibilitetsläge. Även om man ställer in att Windows 7 ska köra ett visst program i något kompatibilitetsläge så blir det ju inte den miljön som programmet upplever helt lika med det gamla operativsystemet. Många program fungerar ändå, men en del gör det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej, behöver tydlig hjälp med mitt problem. Jag har en laptop där W7 är installerat. Nu har jag köpt ett program som behöver xp för att kunna köras. Köpt xp prfessional 32-bit servcp3.

 

Hur installerar jag xp på befintlig disk där w7 ligger ? Jag vill behålla w7 för den anv jag alltid. XP,n skall endast användas till det speciella programmet.

 

Jag har en extern disk med USB, kan jag använda den på nåt sätt?

 

Hoppas på förståelig instruktion.

 

Tack

 

Du behöver inte installera Windows XP. Gör så här:

 

1. Installera programmet.

2. Högerklicka på ikonen och välj Egenskaper.

3. Klicka på fliken Kompatiblitet.

4. Kryssa i rutan "Kör detta program i kompatibitetsläge för" och välj sedan i rullgardinsmenyn "Windows XP (Service Pack 3)"

 

Detta kan funka om du har Windows 7. Windows Vista har jag inte använt så det är jag osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...