Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA VS HDMI [?]


Benna

Rekommendera Poster

Hej, det är så att jag har 2 skärmar kopplade till datan bägge använder sig av VGA, jag har hört att HDMI gör kvaliten på filmer och video's mycket bättre tex ifall det är 1080p film så ser man stor skillnad.

 

Vill veta ifall detta stämmer då jag hört att antingen är det inget märkvärdigt och någon annan i en butik sa att det är bättre och alltså synligt bättre med HDMI.

 

Så borde jag köpa en HDMI sladd till min primära skärm? Och i så fall spelar det någon roll vad för sorts HDMI sladd det är ? Det är olika priset på flera olika sorters... så är det ok med en vanlig HDMI som skulle tex kosta 149?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI är en digital standard och kabeln kan även överföra ljud. Du kommer troligen ha mycket mer användning av en sån kabel än en kabel för den äldre analoga VGA standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI är en digital standard och kabeln kan även överföra ljud. Du kommer troligen ha mycket mer användning av en sån kabel än en kabel för den äldre analoga VGA standarden.

Betyder det att bilden blir bättre? Vad för HDMI kabel ska man köpa? Spelar det någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grafikkortet sker alla beräkningar digitalt. Dessa beräkningar omvandlas sedan till en analog signal i en digital analogomvandlare tex 11 blir 3 Volt

som skickas över i VGA kabeln.

Alternativet är att 11 skickas över till skärmen i HDMI kabeln och omvandlas i skärmen i en digital analogomvandlare till 3 Volt.

 

Ät kvaliten i grafikkortets digital analogomvandlare hög och den i skärmen dålig så kan jag tänka mig att VGA ger lika bra bildkvalité eller bättre än HDMI.

Är skärmens digital analogomvandlare av hög kvalite så ger HDMI bättre bild än VGA

(speciellt om grafikkortets digital analogomvandlare är av lägre kvalite/har sämre prestanda.)

Ta du och prova med HDMI kabel om du har HDMI

eller DVI utgång på grafikkortet. DVI utgång på grafikkortet blir enklast med DVI till HDMI kabel och har du inte en lång kabel 2mter eller kortare, inga problem.

Om inte grafikkortet strular.

Äldre grafikkort klarar inte mer än 1600x1200 max över DVI utgången.

Och dina skärmar har kanske 1920x1080?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att 11 skickas över till skärmen i HDMI kabeln och omvandlas i skärmen i en digital analogomvandlare till 3 Volt.
Observera att det är endast skärmar av CRT-typ (tjock-skärmar) som behöver en analog signal, vanliga skärmar omvandlar inte den digitala signalen i DVI/HDMI-kabeln utan använder den direkt för styrningen av bildutseendet. Fördelen med en DVI/HDMI-kabel är att man slipper att grafikkortet gör om den digitala signalen till analog signal följt av att skärmen gör om den analoga signalen till en digital signal igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Dessutom så kan man ju köpa kablar på öppet köp i stort sett var som helst så ta du och köp en 2-3 olika och gå hem och testa själv och få egen erfarenhet i saken .

Alltid bäst med synligt resultat istället för teoretiskt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! för denna!

 

I grafikkortet sker alla beräkningar digitalt. Dessa beräkningar omvandlas sedan till en analog signal i en digital analogomvandlare tex 11 blir 3 Volt

som skickas över i VGA kabeln.

Alternativet är att 11 skickas över till skärmen i HDMI kabeln och omvandlas i skärmen i en digital analogomvandlare till 3 Volt.

 

Ät kvaliten i grafikkortets digital analogomvandlare hög och den i skärmen dålig så kan jag tänka mig att VGA ger lika bra bildkvalité eller bättre än HDMI.

Är skärmens digital analogomvandlare av hög kvalite så ger HDMI bättre bild än VGA

(speciellt om grafikkortets digital analogomvandlare är av lägre kvalite/har sämre prestanda.)

Ta du och prova med HDMI kabel om du har HDMI

eller DVI utgång på grafikkortet. DVI utgång på grafikkortet blir enklast med DVI till HDMI kabel och har du inte en lång kabel 2mter eller kortare, inga problem.

Om inte grafikkortet strular.

Äldre grafikkort klarar inte mer än 1600x1200 max över DVI utgången.

Och dina skärmar har kanske 1920x1080?

Min primära är BenQ G2420HD (Analog) <- det står Analog inom parentes betyder det att den är kopplad via DVI ? Eller att det är en analog (dvi) skärm? :o Det står även på skärmen HDMI Senseeye+photo och har HDMI uttag.

 

 

Observera att det är endast skärmar av CRT-typ (tjock-skärmar) som behöver en analog signal, vanliga skärmar omvandlar inte den digitala signalen i DVI/HDMI-kabeln utan använder den direkt för styrningen av bildutseendet. Fördelen med en DVI/HDMI-kabel är att man slipper att grafikkortet gör om den digitala signalen till analog signal följt av att skärmen gör om den analoga signalen till en digital signal igen.

Förstår inte riktigt :(

EDIT; eller jo nu tror jag tack :)

 

Dessutom så kan man ju köpa kablar på öppet köp i stort sett var som helst så ta du och köp en 2-3 olika och gå hem och testa själv och få egen erfarenhet i saken .

Alltid bäst med synligt resultat istället för teoretiskt .

Yes, tror jag gör det!

Har köpt en;

HDMI 1.4 Kabel M/M 3m guldkontakter

1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 3m

Får den i veckan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min primära är BenQ G2420HD (Analog) <- det står Analog inom parentes betyder det att den är kopplad via DVI ? Eller att det är en analog (dvi) skärm? :o Det står även på skärmen HDMI Senseeye+photo och har HDMI uttag.
Om du menar att ordet "analog" visas på bildskärmen när du startar den så visar det att bildskärmen får en analog signal in, vanligen från VGA-kontakten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att ordet "analog" visas på bildskärmen när du startar den så visar det att bildskärmen får en analog signal in, vanligen från VGA-kontakten.

yes :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering; googla på min skärm så stod det att det är en;

HDMI-version

1.3

 

Betyder det att jag måste ha en viss speciell HDMI sladd?

eftersom det jag köpte var ->

HDMI 1.4 Kabel M/M 3m guldkontakter

1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 3m

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte är några problem. Dessa skall vara bakåt kompatibla.

http://sv.wikipedia....media_Interface

 

Mvh :thumbsup:

Hej, tack !

 

Nu har jag fått den men jag har fått lite problem, det är så att den funkar efter jag ändra lite inställningar (via min analoga skärminställningar då den inte fungera bara att koppla ihop var tvungen att aktivera HDMI via skärmen (analoga) .. men nu när jag aktiverat den så verkar det finnas 2 skärmar alltså den analoga (som ejag användr nu) och den digitala den degitala var jag inne på och gjorde den till primär skärm så att jag skulle ta bort den analoga anslutningen och använda mig av HDMI anslutningen... men när jag gjorde det så verkade det fortfarande finnas 2 skärmar(Och start/aktivitetsfältet och alla mina skrivbordsikoner var tydligen på den gömda (analoga) skärmens sida...) och jag försökte inaktivera den analoga då blev allt svart och jag tvungen att starta om för att den skulle starta upp med den analoga igen så att det blir som vanligt...

 

Förstår inte vad jag ska göra :/ jag postar lite bilder ifall ni kan hjälpa.

 

 

c87d746a3517542a52b644bc202eed10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I din andra tråd där jag tipsade om inställningarna, testa detta inlägg #2

 

Börja med att endast ha en bildskärm och sladd inkopplad (HDMI).

 

1. Ändra inställningarna enligt länken ovan, så att du tar bort 'Utöka dessa bildskärmar' i rullgardinslisten.

2. Stäng av datorn och koppla ur den andra sekundära skärmen.

3. Starta datorn och se till att detta fungerar korrekt först. Kontrollera inställningarna för skärmupplösning och annat.

Med en bildskärm med HDMI så är ju utökat skrivbord avstängt och allting skall visas på den primära skärmen.

 

4. Stäng av datorn och koppla in den andra bildskärmssladden i grafikkortets andra port.

5. Starta datorn.

6 Öppna Windows inställningar enligt länken ovan och ställ in 'Utöka dessa bildskärmar' i rullgardinslisten, samt att rätt bildskärm är den primära.

 

Hur fungerar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej jag jag har inte så som du har på din bild på den andra tråden, för mig ser det ut som jag visa i förra tråden, det står ingen om "utöka dessa bildskärmar" ...

 

EDIT: Hittade högerklicka på skrivbordet -> skärmupplösning.

Det jag visade var nvidia kontrollpanels sida, återkommer strax.

 

 

EDIT: Fungerar nu, tack :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...