Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wii eftersläpar


JohanJ

Rekommendera Poster

Köpte en 47" led-tv förra veckan, men har kännt att konsolen inte reagerar lika snabbt som när jag hade gamla tjock-tvn. Kan det vara pga wii-konsolen ligger steget före tvn eftersom tvn måste omvandla den analoga signalen från konsolen till digitalt? Kör för närvarande på vanlig rca, ni vet gul, röd och vit.

Har beställt en komponentkabelsats med sammanlagt 5 kablar, 3 för bilden då. Blir ju bättre kvalité då, men det känns väl sannolikt att det blir likadant ändå. Eller vad tror ni??

 

 

 

Skrivet 2012-09-26 16:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, har ändrat till 16:9, men det är ju i princip det enda som går att ändra på. Får se om det blir någon skillnad med komponent, man hoppas ju på det men är ju något fundersam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en inställning om att köra 60hz också? Jag har för mig att jag sett en sådan inställning. Men den kanske ligger i spelen och inte konsollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan, i min konsoll, ändra Tv Type till tre olika lägen och det är nog där .M avser ang. 60 Hz.

Jag har "det nedersta läget", står nåt om HDMI på det. (Jag kör med komponent)

Sedan finns en annan inställning för formatet, 16:9 & 4:3, om jag nu minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt till komponent och ställde först in på 576i, visst högre upplösning men fortfarande interlaced och bara 50hz. Blev ingen större skillnad. Ändrade då till 480p, och nu flyter det på som vanligt!

Det som nämns i inställningarna är edtv, det är väl någon usa-variant av hdtv. Så det verkar vara tv:ns avkodning av interlaced-signalerna som gjorde att tvn släpade efter litegrann. Och vilken skillnad det blev i övrigt på grafiken, mycket tydligare och lugnare grafik.

Dock känns det ändå lite knepigt att wii bara har vanlig analog utgång, känns ju som onödigt att signalen ska omvandlas från digitalt - analogt - digitalt. Men man får väl kanske investerare i en nyare konsol längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...