Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fel på adaptern eller batteriet

iMal

Recommended Posts

Det är så att min dator har ställt till med lite problem för mig på sistone. Förra veckan slutade den fungera för att nätadaptern gick sönder, den lös inte grönt när man stoppade in den i eluttaget. Så jag köpte en ny. Idag slutade datorn fungera igen men jag vet inte vad som är problemet. Jag antar att det är batteriet som har slutat fungera men jag spekulerar även i att det kan vara nätadaptern igen.

Grejen är den att nätadaptern är ansluten, den lyser grönt och datorn hittar den men laddas inte. Men jag tycker den gröna lampan ser lite annorlunda ut, svagare liksom.

Till batteriet, jag har under en längre tid behövt ha i nätadaptern då datorn stängs av direkt annars. Men det har alltid stått 100% med kabeln i och jag kan tycka att det är konstigt att den går från 100 till dött batteri bara sådär.

Kan det vara att jag har så otur att nätadaptern går sönder ena veckan och batteriet den andra eller är det nätadaptern som krånglar igen?

Kan man verkligen köra så? Det fungerade inte iallafall. Så då tyder det mer på att det ändå är nätadaptern eller?

Jag vet ju inte vad som gäller för just din dator men alla bärbara jag använt sedan mitten av 90-talet har funkat så..

Har startat utan batteri på fyra olika Fujitsu, två av dessa var i Amilo-serien.

Kanske en kombination av fel - Ex. om batteriet är så trasigt att både första och andra adaptern går sönder pga. det. Lite långsökt, borde finnas skyddskretsar mot det men.. bara en teori..

Eller att den första lagt av pga. åldern och den andra var av undermålig kvalitet? Var köpte du den? Finns kanske garanti?

När jag försöker så lyser powerknappen i någon sekund för att sen stänga av sig så det verkar som nätsdaptern i vilket fall inte ger tillräckligt med ström och att det annars skullebha fungerat att göra så. Jag köpte den på teknikproffset och kan säkert lämna tillbaks den om det kommer till det, men vart kan jag isåfall köpa en som garanterat gör jobbet?

Jag hoppas den långsökta versionen inte stämmer.

Kan man verkligen köra så? Det fungerade inte iallafall. Så då tyder det mer på att det ändå är nätadaptern eller?

Man ska helst inte ha batteriet i, om man kör på adaptern.

Sköt om ditt batteri

Ett batteri har inte hur lång livstid som helst. Kvaliteten är som sagt rätt skiftande bland bärbara datorer. Medan ett bättre batteri kan fungera fint i flera år, kan budgetvarianter hos billigare datorer vara helt värdelösa efter sex månader. Du kan dock påverka detta genom att sköta om ditt batteri.

När du köpt din dator är det bra om du fulladdar batteriet, och sedan använder datorn tills det tar slut, ett par gånger. Då kommer du få bäst prestanda ur det. Är batteriet av typen NiMH ska du helst tömma och fulladda batteriet en gång varje månad.

Om du inte använder din dator under längre perioder, dra ut batteriet när det är fulladdat och förvara det i rumstemperatur. På samma sätt bör du inte ha batteriet anslutet om du har datorn kopplad till strömuttaget. Då laddas nämligen batteriet hela tiden, vilket minskar livslängden. Värme påverkar, så kör du med nätadapter och datorn ofta är varm, kommer det skada batteriet.

Jag gissar på att ditt batteri varit slut en längre tid. Jag hade ett batteri som gick från 100 till 0 på nolltid.

Vad är det för adapter du har köpt? Tycker det verkar som de har sålt fel adapter till dig.

http://www.uklaptoppower.com/item-ac.php/fujitsu-fujitsu-siemens,amilo_pi3540,laptop-ac-adapter/

http://www.duracelldirect.se/barbar-laptop-notebook/fujitsu-siemens/amilo-pi-3540-adapter-multi-kontakt--82ct9w.html

Såg inte att du hade länkat till samma sida när jag skrev mitt inlägg.

Ok så det kan vara både och, fel adapter och slutkört batteri. Jag har redan gjort alla kontakter för att lämna tillbacka min nätadapter utan kostnad.

Är det alltså ok om jag köper adaptern från duracelldirect? Jag tror jag avaktar med batteri sålänge.

När jag isåfall köpt adaptern så får jag köra batterilöst vilket jag ändå i princip gjort senaste åren om än inte bokstavligt. Men om man gör det, är det ok om batterihålet (där batteriet ska sitta) står öppen eller måste man köpa någon slags lucka?

Ok så det kan vara både och, fel adapter och slutkört batteri. Jag har redan gjort alla kontakter för att lämna tillbacka min nätadapter utan kostnad.

Är det alltså ok om jag köper adaptern från duracelldirect? Jag tror jag avaktar med batteri sålänge.

När jag isåfall köpt adaptern så får jag köra batterilöst vilket jag ändå i princip gjort senaste åren om än inte bokstavligt. Men om man gör det, är det ok om batterihålet (där batteriet ska sitta) står öppen eller måste man köpa någon slags lucka?

Jag har aldrig använt någon "lucka" eller täckt för platsen för batteriet, när jag kört laptopen utan batteri.

Se efter vad det står för specifikationer på den gamla adaptern. Stämmer det överens med den som Duracelldirect har, borde det fungera.

Du kan också höra med svenska batterilagret om de har något som passar. Kanske finns en butik eller återförsäljare där du bor.

Ok. Jag har köpt en nätadapter via Duracelldirekt nu. Vi får se om allt fungerar som det ska när jag väl får den.

Men det jag framförallt vill säga är tack till er båda för god hjälp. Det var väldigt vänligt av er och det betyder mycket för mig.

Tusen tack!

Ok. Jag fick min adapter för några minuter sen, gick himla snabbt måste jag säga. Beställde den vid 15-16 igår och den har hoppat från London till Bryssel, från Bryssel till Köpenhamn, och från Köpenhamn till Västerås och därefter direkt till min bostad, imponerande service från både Direktduracell och ombudet Dhl. Direkt när jag fick den så var jag självklart tvungen att testa och det fungerar! Jag sitter nu och skriver på en batterilös dator istället för på min mobil som jag gjorde igår.

Visst, batteriet mitt kanske det också är fel på men det spelar ingen roll då jag inte använt dess primära och enda funktion på ett bra tag och därför använt min laptop som en stationär dator i vilket fall.

Tack ännu en gång! Lyckligt slut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...