Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

störande brusljud


karlivar

Rekommendera Poster

Köpt ny dator. Laptop. Allt är bättre än i den gamla burken, förutom ljudet vid skypening. Försökte förbättra ljudkvaliteten (som inte blir så bra i laptopens egen mikrofon och högtalare) genom att koppla in mina gamla högtalare och extern mikrofon. Effekten blir att så fort man slutar prata, hör man ett svagt brus som snabbt ökar i styrka. Låter som en orkan närmar sig. Kan inte förstå hur jag ska återfå den ljudkvalitet (minst) som jag hade i gamla datorn, med samma utrustning. Jag har några knappar att pilla på,( se bif filer), men inga ändringar hittills har givit bra resultat. What´s wrong?

post-69158-0-55919300-1348604678_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det inte så att det blir rundgång? Dvs. att du har externa högtalarna igång samtidigt för nära mikrofonen som är aktiv och då försöker ljudsystemet att kompensera för detta. Följden blir då att ingångsljudets nivå justeras automatiskt efter ljudstyrkan.

 

Ja bara en tanke.

 

Det kan du enkelt testa; dra ned på högtalarvolymen samtidigt som du försöker hålla ett så långt avstånd som möjligt från dessa med mikrofonen - som du då har väldigt nära ljudkällan dvs. munnen.

Blir det lika då?

 

Försök med olika nivåer på dels högtalarna men också på mikrofonen. Har du micken inställd på alldeles för hög känslighet så blir det oönskade sidoeffekter av detta.

 

Jag har ett exempel på hur jag ställt in detta på min stationära, men där använder jag headset, det betyder att det inte kan bli rundgång och därmed enklare. http://eforum.idg.se...ost__p__1588728

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det inte så att det blir rundgång? Dvs. att du har externa högtalarna igång samtidigt för nära mikrofonen som är aktiv och då försöker ljudsystemet att kompensera för detta. Följden blir då att ingångsljudets nivå justeras automatiskt efter ljudstyrkan.

Utgångsläget var normal skype.

Men det gav usel ljudupplevelse.

 

Koppplade in externa högtalare. Effekten blev att när jag lyssnar på t ex win amp radiomusik,jag får bättre ljudkvalitet, men kan höra även vid svagt påkopplat ljud att när en låt tonar bort, så kompenseras någonstans det bortklingande ljudet (som vanligen brukar ske när låtarna slutar) så att det i stället snarare blir högre tills det upphör helt. Egendomlig effekt.

När jag skajpar blir det inte alls bra att koppla in extern mikrofon, (som funkat så bra tidigare på gamla datorer)så där körs tills vidare den inbyggda. Med externa högtalare kommer istället ett växande obehagligt brusljud, så snart vi gör uppehåll i pratet. Uppenbarligen någon komponent i datorn som inte tål tystnaden?

Har försökt flytta ut de små högtalarna maximalt, efter var sin vägg, ca 2m från hörnet där bashögtalaren står. Själv sitter jag vänd mot hörnet med laptopen ca en meter bort från och ovanför bashögtalaren.

Det hela fungerade fint med alla tidigare "normala datorer". Men så icke med denna tunnis (HP Pavilion dv6). Din länk tittade jag på men utan att bli klokare. Det finns för många ställen på en dator att reglera ljudet ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...