Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DatorSvampen

Hur ska jag uppgradera?

Rekommendera Poster

Hej, min PC börjar bli lite till åren (ca 5 år) och jag funderar på att uppgradera lite. Men bror säger dock att det kom lite nytt när han köpte en ny dator (efter mig). Om jag inte minns fel så var det något med moderkort som skulle göra samarbetet mellan moderkort och grafikkort bättre. Det fick mig att fundera på om ny processor/minneskort/grafikkort skulle passa i min dator, eller om jag även måste köpa nytt moderkort? Och om i så fall mina gamla komponenter kommer passa i den, eller ifall jag helt enkelt ska köpa en helt ny dator?

Så min fråga är, behöver jag tänka på att skaffa nytt moderkort? Och hur kollar jag på ett enkelt och smidigt sätt vad jag har för delar i min dator?

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Speccy

Verkar vara ett program som jag söker, tackar!

Eller satsa på en "ny" dator till lågt pris...

Ett alternativ ja. Priset var inte alltför högt heller så.. Dock kan jag nog nästintill halvera priset så länge nya garfikkort, minnen osv passar till mitt nuvarande moderkort (och att de fungerar bra "ihop".)

Att notera är väl att jag söker en speldator som klarar de nya spelen relativt bra i dagens läge, och kan står sig några år framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de flesta fall går det inte att uppgradera processorn så mycket utan att byta moderkort och då behöver man oftast byta RAM-minnena också, vilket gör att uppgraderingspaket som NordicOne föreslår ofta är bra val. Moderkortsbytet kan medföra att man behöver en ny Windows-licens också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det var lättare att hjälpa mig om jag lade upp specifikationer på min dator genom att köra DxDiag? (Eller Speccy som nämndes ovan, ifall det skulle ge bättre information)

Angående operativsystem så har jag kört WIndows XP och nu den senaste tiden testversionen av Windows 8. Inte riktigt funderat på vad jag ska köra nu, men Windows 7/8 är väl att rekommendera antar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det var lättare att hjälpa mig om jag lade upp specifikationer på min dator genom att köra DxDiag? (Eller Speccy som nämndes ovan, ifall det skulle ge bättre information)

Angående operativsystem så har jag kört WIndows XP och nu den senaste tiden testversionen av Windows 8. Inte riktigt funderat på vad jag ska köra nu, men Windows 7/8 är väl att rekommendera antar jag?

Information om moderkort, nätaggregat, minnen, CPU och grafikkort vore bra. Vad heter datorn?

En del nya spel går inte att spela på XP, t.ex. BF3, så om det är spela det är frågan om behöver du byta operativsystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Information om moderkort, nätaggregat, minnen, CPU och grafikkort vore bra. Vad heter datorn?

En del nya spel går inte att spela på XP, t.ex. BF3, så om det är spela det är frågan om behöver du byta operativsystem.

Körde en DxDiag, hoppas det ger informationen som behövs, det finns bifogat som filen "DxDiag.txt".

DxDiag.txt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde en DxDiag, hoppas det ger informationen som behövs, det finns bifogat som filen "DxDiag.txt".

[/quote

Kör speccy istället. Det är en väldig massa info att bläddra igenom. Jag hittar ingen info om moderkortet. Är det en märkesdator du har?

Redigerad av vertpre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...