Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Local domän mot en internet domän


baloba

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har för tillfället en fungerande uppsättnging, dock antagligen fel konfigurerad, av windows server samt exchange server.

Jag kör två servrar.

 

Första servern kör: 2008R2 och agerar dc, dhcp, dns, routing/ras. Vi kallar domänen för svettig.nu

Andra servern kör: 2008R2 samt exchange 2010.

Jag äger domänen och har ändrat dns inställningarna på domän-registern till att peka mot mitt externa ip.

 

Jag förstår att vissa uppsättningar kanske inte är optimala men jag kör detta i mitt garage och har begränsad ekonomi samt att jag gör detta för att jag tycker det är kul.

Nu tänkte jag göra lite uppgraderingar och då tänkte jag att jag skall försöka göra det rätt från början :) Därför söker jag lite hjälp :)

 

Efter lite läsande så har jag fattat det som att man inte skall använda sin .se domän i sitt lokala nätverk ?? Man skall tex. använda .local istället.

 

Hur skall man göra då ?? Skall jag ha två dc och dns servrar med olika domännamn ?? Jag fattar ingenting :) Kan ngn förklara hur jag skall lägga upp mitt nät ?

 

 

Mvh Baloba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...Tack för svar.

 

Jag döper alltså min locala domän till tex. home.svettig.nu.

 

Det jag inte fattar är att om jag gör en anv'ändare i den domänen som heter tex. baloba så blir ju mailadressen.

 

baloba@home.svettig.nu eller har jag helt fel ??

 

Jag vill ju att den skall heta baloba@svettig.nu......

 

Mvh Baloba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Exchange Server är inte mitt område men du borde nog kunna skruva till det så baloba@svettig.nu...... funkar - kanske nån Exchange guru rycker in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att din lokala AD-domän blir svettig.local

 

Du kan såklart utan problem ha en internetdomän som är svettig.nu (eller .se/.com eller vad du nu känner för). Det är två skilda saker.

att få webbservrar, mailservrar eller andra servrar för den delen att hantera uppgifter för din internetdomän är inga som helst problem oavsett vad din lokala AD-domän heter.

 

 

Finns inte så mycket om detta på eforum men hittade iaf denna tråd:

//eforum.idg.se/topic/147643-dns-namn-vid-installation-av-ad/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...Tack för svar.

 

Jag döper alltså min locala domän till tex. home.svettig.nu.

 

Det jag inte fattar är att om jag gör en anv'ändare i den domänen som heter tex. baloba så blir ju mailadressen.

 

baloba@home.svettig.nu eller har jag helt fel ??

 

Jag vill ju att den skall heta baloba@svettig.nu......

 

Mvh Baloba

 

 

Det är bara att du gör din domän (i exchangen) medveten om din SMTP adress, sen så sätter du bara i en policy vilken adress du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...