Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva ut etiketter på ark med löpande nummer ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag behöver skriva ut ca 5000 etiketter med löpnummer.

Dvs den första etiketten ska ha exempelvis 120001 och den sista 125000

 

Hur kan jag göra det ?

 

Dessutom ska jag göra en lista på alla nummer i Word eller Excel eller liknande.

Som en inventarielista kan man säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder för detta ändamål *) ett gratisprogram som heter DesignPro Limited Edition.

 

Edit: LÄNK Har dock inte testat just den länken, har installationsfilen kvar.

 

Där kan man skriva ut Serial number eller skriva ut från en databas (dbase III, hanteras av Excel).

Man kan även skapa databasen i programmet.

 

 

*) Jag brukar inte skriva ut 5000 etiketter åt gången!

post-52940-0-69589100-1348515552_thumb.png

post-52940-0-70109800-1348515663_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man börjar med att använda en färdig Template om en sådan finns till sina etiketter eller så skapar man en ny för detta.

Öppna bifogad fil. (Packa upp först)

Klicka på Förhandsgranska.

Klicka på Setup så ser du att jag begränsat antalet etiketter till 50.

 

Edit: Man gör alltså en del inställningar "i programmet" och en del vid utskriftsdialogen.

Man kan ju ex. vilja skriva ut två etiketter av varje nummer osv..

eforum1.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du din "inventarielista" färdig, eller delar av den, i Excel kan du du ladda upp den här så kan jag kika på hur du kan göra med databaskopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inventarielistan existerar inte ännu, den kommer bara att bestå av just serienumren, för produkten är samma för alla serienummer.

 

Tittat lite mer på det nu.

Största problemet jag ser är att det inte verkar finnas tillräckligt små etiketter.

Mina etiketter bör vara max 0,5-0,6 mm höga och sedan kan de vara så långa de behöver beroende på hur stor fontstorlek som ska användas. (men max 30-40 mm)

 

Minsta etiketten som jag hittade var 13x8 men den finns inte att välja i programmet...

 

http://www.avery.se/vgnfiles/OP/en_se/Static%20Files/Label%20Size%20Index/labelsizeindex.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet jag ser är att det inte verkar finnas tillräckligt små etiketter.

Mina etiketter bör vara max 0,5-0,6 mm höga

 

Små etiketter det.. hur ska man kunna läsa? Mikroskop? Hur ska man kunna få loss dem från arket? Mikroskop+pincett?

Svårast torde bli att hitta en skrivare som kan skriva ut så smått...

 

I programmet kan man skapa vilka etikettstorlekar man vill, dock inte så små som de du behöver gissar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har begärt in priser från några etikettillverkare, så får man se.

 

Annars får jag väl göra dem lite större.

Kanske inkludera en barcode också, såg att det kunde göras.

 

Att sätta dit dem är inte mitt jobb, jag ska bara leverera etiketterna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa om du, på vanligt papper, kan skriva ut en text som bara är 0,5 mm och dessutom läsa den!

Tre sådana etiketter skulle rymmas på kanten på en enkrona!

En enkronas kanthöjd är 1,88 mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa om du, på vanligt papper, kan skriva ut en text som bara är 0,5 mm och dessutom läsa den!

Tre sådana etiketter skulle rymmas på kanten på en enkrona!

En enkronas kanthöjd är 1,88 mm

 

Haha, jag är trött i ögat...

Så klart jag menade 5 mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inventarielistan kan se ut så här (bifogad)

Okej, det ska ju funka.. men hur håller man reda på vilka man så att säga redan har klistrat på?

Kan man inte skriva ut 5000 etiketter men inte klistra etikett 5000 förrän man skrivit ut nästa uppsättning?

 

Eller.. så skapar man en fil för varje serie om 5000 etiketter.. finns filen så finns etiketterna...

Men om de är påklistrade eller ej?

 

Börjar bli trött jag med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu inte tittat på programmet som länkats till och det är säkert bra, kanske mycket bra.

 

Men om man har Excel, med en fin tabell, och Word med en bra mall kan man koppla ihop dem ganska enkelt.

Helt enkelt en databas med allt du vill att Word ska skriva ut, serienummer, adress, whatever. Skapa en mall i Word, koppla ihop.

 

Dock ska sägas, har inte testat det för så stora mängder data någon gång men det borde inte vara något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker programmet är mycket bra, särskilt för att vara gratis...

Nu skriver jag inte ut etiketter så ofta men det jag gillar mest är att man enkelt kan skapa egna etikettstorlekar och att de faktiskt stämmer mot utskriften (skrivarmarginaler osv..)

 

Har man tänkt nyttja databaskopplingen och använda dbase III får man ha i åtanke att Excel snabbt, enkelt och gärna sabbar en sådan databas..

 

Bra om man kan använda ett riktigt verktyg för dbase.

 

Att nyttja ODBC är kanske säkrare, kan kolla på det om intresse finns..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...