Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laddar ner snabbt men hemsidor går riktigt segt


Pele08

Rekommendera Poster

Som rubrik lyder. Jag laddar ner fort men att surfa runt på hemsidor går väldigt väldigt segt.

 

Kör jag bredbandskollen.se så går det så fort som det ska gå.

Laddar jag ner en torrent så kommer den upp i maxfart.

Surfar jag runt på hemsidor(alla möjliga, allt från aftonbladet till idg osv osv) så går det riktigt segt som oftast. Helt plötsligt kan sidorna ladda snabbt, sen inom några sekunder/minuter är det tillbaka till segt igen om jag ens kommer in på sidorna. Får ofta felmedeleande att de inte kan ladda sidorna. Och ja jag har stängt av utorrent och allt annat som kan tänkas stjäla bandbredd.

 

Operativsystem: Windows 7

Browser: Firefox(senaste uppdateringen)

Internet: Bredbandsbolaget 24/1(närmare 24/3 när jag kör bredbandskollen.se) med sladd direkt från modemet in i datorn.

Dator: Acer laptop med 8GB minne, windows på SSD, i7-2630QM 2Ghz processor

 

Har testat explorer också men är samma problem där.

 

 

Har kört igenom datorn med Kapersky Internet Security 2013 men är ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla tillägg som ej var "up to date" var inaktiverade.

 

Uppdaterade alla instickmoduler också utan förbättrar reslutat.

 

Körde igenom med malwarebytes och den hittade inget och problemet kvarstår.

 

 

Jag har även laddat något program där jag ser hur fort det går ner och upp i realtid. Där ser man väldigt tydligt.

 

t.ex youtube, vilket filmklipp som helst. då ligger den och laddar i ca 150-200kB/s men själva klippet laddas inte särkilt fort, sen går den upp i runt 1500kB/s och då laddar klippet som det ska i några sekunder och sedan går tillbaka igen till 150-200 och allt är segt.

 

Samma sak med hemsidor med t.ex mycket bilder, ibland så går det väldigt snabbt och då visar den runt 1500-2000kB/s men oftast så antingen laddar den sidan så man ser konturerna på allt och texten men bilderna tar extremt långtid eller så laddas inte sidan alls och det ser ut i firefox som när man inte har någon anslutning alls och försöker gå in på en sida.

 

Ska testa idag fall det bara är min dator eller fall det är nätverket som krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan starta Firefox utan att några tillägg är igång för att vara säker på att det inte är något av dem som ställer till det trots allt:

Firefox - Hjälp - Starta om utan tillägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr Cecilia så blir det ingen skillnad. Kör det just nu och det tar ca 30 sek att ladda hela denna sida.

 

Det kan inte ha något att göra med internetleverantören, för när jag laddar ner torrents så tycker jag det tar lite längre än vanligt innan den börjar ladda fullt(kan vara nojjig i det läget så är inte helt hundra på att det stämmer) kanske inte rätt uttryck men att den pingar väldigt segt mot massa hemsidor, t.ex blocket, eforum går väldigt segt medans sidor som bytbil och t.ex facebook oftast går fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att hastigheten är bra på Bredbandskollen, men hur är det med svarstiden?

 

Har du flera datorer hemma eller kan du bjuda hem en kompis med bärbar dator?

Så kan man se om det är något med anslutningen eller om det ligger i datorn.

 

Startar Windows och program snabbt som de ska med en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarstiden när jag nu kollade samtidigt som hemsidor gick segt låg på 28ms mot närmsta mätserver enligt bredbandskollen.

 

Windows och program startar snabbt och som de ska. Nu när jag tänker på det så det enda program som går lite smålångsamt är just firefox, startar jag den så låser den sig i ca 2 sek precis när fönstret har kommit upp. Det har den försej gjort ganska länge men internet har blivit nygligen.

 

Jag testade igår med en annan laptop samt även HTPC men självklart så fungera internet bra just då även på denna dator.

 

Men ska testa igen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...