Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med router


kava

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har mobilt bredband via Bredbandsbolaget, modemet är ett Huawai E398 4g, routern en Dovado Tiny (inställd på 3g). Har sladd mellan dator och router, och mellan router och modem.

Ibland går det väldigt trögt att komma ut på nätet om jag ens gör det. Ibland, som tidigare idag hade jag 22 mbit, vilket är skapligt.

Är Dovado-routern för dålig tror Ni? Vad bör jag ha istället som funkar bra och är snabbt?

 

Tacksam för svar.

 

MVH!

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt komma in från ca midnatt till 7 på morgonen.

Svårt komma in på dagen, lite lättare från ca 1700 till 1900

Svårt komma in på kvällen från 1900 och framåt?

=

Bredbandbolaget har kapacitetsproblem.

 

Har sett samma på min mobil med Comviq, dagtid och kväll är det i bästa fall "endast nödsamtal"

Så där från midnatt och framåt kan ringa på på den från vardagsrummet.

Annars dagtid fungerar den endast i köket.

Och 3G har jag ute på gatan.

Mindre än 3 km från Göteborgs centrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt komma in från ca midnatt till 7 på morgonen.

Svårt komma in på dagen, lite lättare från ca 1700 till 1900

Svårt komma in på kvällen från 1900 och framåt?

=

Bredbandbolaget har kapacitetsproblem.

 

Har sett samma på min mobil med Comviq, dagtid och kväll är det i bästa fall "endast nödsamtal"

Så där från midnatt och framåt kan ringa på på den från vardagsrummet.

Annars dagtid fungerar den endast i köket.

Och 3G har jag ute på gatan.

Mindre än 3 km från Göteborgs centrum.

 

Vet inte om jag har de problemen vissa tider, t.ex. kollar jag mycket på streamad hockey som oftast börjar 19:00, oftast bra resultat.

Är arbetslös för närvarande så jag är ju ute på dagarna också, även där blandat resultat.

 

Vad jag ville få reda på är om Dovado-routern är för dålig och om jag bör köpa en bättre och i så fall vilken.

Tack för Din synpunkt iaf:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med Bredbandsbolaget?

 

Vilka tider som fungerar kan ju variera. När jag prövade med mobilt bredband för ett år sedan gick det nästan inte igenom någon trafik mellan 9 och 17, men övriga tider gick bra, troligen pga av alla kontoren i närheten.

 

Något allmänt problem med routern verkar det inte vara med tanke på alla nöjda användare på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=921586

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med Bredbandsbolaget?

 

Vilka tider som fungerar kan ju variera. När jag prövade med mobilt bredband för ett år sedan gick det nästan inte igenom någon trafik mellan 9 och 17, men övriga tider gick bra, troligen pga av alla kontoren i närheten.

 

Något allmänt problem med routern verkar det inte vara med tanke på alla nöjda användare på http://www.prisjakt....kt.php?o=921586

 

Jadå Cecilia:), jag har varit i kontakt med Bredbandsbolaget flera ggr och senast ville de att jag skulle testa router och modem någon annan stans i byn, inte så lätt med en stationär dator.

 

Tack för svaret:-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta med dig modemet och routern till en kompis och stoppar in det i kompisens dator.

 

Kan du inte stoppa in modemet direkt i datorn för att se om det är routern som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta med dig modemet och routern till en kompis och stoppar in det i kompisens dator.

 

Kan du inte stoppa in modemet direkt i datorn för att se om det är routern som är problemet?

 

Jag provade direkt i och det funkade då, men jag har inte haft det så en längre tid t.ex.

Idag funkar internet klockrent utan dippar vad jag märkt. Glappt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan sådant förekomma liksom dåliga kablar, i ditt fall då nätverkskabeln mellan routern och datorn.

 

Vi får se hur det utvecklar sig.

Om jag skulle testa en annan router, vilken skulle Du rekommendera då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av 3G-routrar alls och min router är flera år gammal vid det här laget och säljs antagligen inte längre. Jag föreslår att du startar en ny tråd i kategorin "Tips inför köpet": //eforum.idg.se/forum/151-kopa-natverksutrustning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...