Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om!


Baoge

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett stort problem och provat allt jag kan komma på själv därför behöver jag hjälp!

 

Jag har en dator som alltid funkat klockrent, inte den nyaste maskinen men dock. Men nu när jag i början av helgen formaterade den och skulle ha lite "höststädning" så har det upstått något märkligt! Datorn starar om sig själv när den själv känner för det, ibland efter 2 min användande och ibland efter en kvart. Under mina försök att reda ut detta så uninstallerade jag drivrutinerna till grafikkortet som jag lagt in efter formateringen och då fungerar den igen. Allting laggar och jag får ju ingenting ut av grafiken som jag önskar, även om jag har koll på vad jag har för grafikkort och hämtar rätt drivrutiner så har jag även provat en hel drös av andra drivrutiner som kanske skulle fungera, nya som gamla. Men ingenting fungerar, så nu sitter jag här med en helt "ren och fin" dator men ingen som helst prestanda gällande grafiken.

 

Oerhört tacksam för hjälp!!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Ja standard Windows VGA drivrutin kan vara ett problem.

 

Vad det är för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Det bör väl stå på en klisterlapp nånstans.

 

Vad är det för operativsystem och 32 el. 64 bitar?

Grafikkort, fabrikat och modellbeteckning?

 

Du kan också ladda hem Speccy och köra detta lilla gratisprogram, så skall den tala om vilken grafik du har.

Kom ihåg att bocka ur eventuella 3:e partsprogram, tex. toolbar etc. dessa vill du inte ha på din dator.

 

Så blir det lättare att hitta rätt grafikdrivrutin som du sedan laddar hem och installerar.

 

Länk: Speccy så talar det om vilken hårdvara (och annat) du har.

Klicka där på fliken Grafik och sedan läser du av och postar vad det står för grafikkorts serie.

 

Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

 

Windows XP

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > i Systemegenskaper klicka på Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > Maskinvara > Enhetshanteraren

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

 

Jag har en ASUS, moderkort, P5GZ-MX, hittar dock ingen klisterlapp, som sagt ingen ny maskin.

OS: Win XP 32-bit

Grafik: Gigabyte GV-NX66128DP, från nvidia, även kallat Geforce 6600

 

Japp under enhetshanteraren har vi utropstecknet för Videostyrenhet (VGA-kompatibel) nu när inte drivrutinerna är installerat, annars står det Geforce 6600 men då utan utropstecknet.

 

Där är även ett utropstecken till vid "Okänd enhet"

 

Utdrag ur Speccy under "grafik"

Skärm

Namn Standard Monitor på

Nuvarande Upplösning 1024x768 pixlar

Arbetsupplösning 1024x738 pixlar

Tillstånd aktiverad, primär

Skärmbredd 1024

Skärmhöjd 768

Skärm Bpp 32 bitar per pixel

Skärmfrekvens 1 Hz

Enhet \\.\DISPLAY1

OpenGL

Version 1.1.0

Vendor Microsoft Corporation

Renderer GDI Generic

GLU Version 1.2.2.0 Microsoft Corporation

Värden

GL_MAX_LIGHTS 8

GL_MAX_TEXTURE_SIZE 1024

GL_MAX_TEXTURE_STACK_DEPTH 10

GL Extensions

GL_WIN_swap_hint

GL_EXT_bgra

GL_EXT_paletted_texture

GL_EXT_bgra

 

men som sagt nu är grafikkortets drivrutiner inte installerade, för att jag ska kunna sitta och söka information på datorn.

 

Stort tack för det snabba "proffsiga" svaret, bara där tändes en strimma hopp!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ladda hem grafikdrivrutiner från Gigabytes sida och installera dessa.

Välj drivrutiner och Windows XP 32, sedan är det översta du skall välja nVidia ver. 186.18 och klicka på Europa så startar nedladdningen.

http://www.gigabyte....spx?pid=1217#dl

Sedan kanske du måste ändra bildskärmsupplösningen och starta om datorn efteråt.

 

[Edit] Men nu så jag i manualen sidan 20 att detta moderkort har inbyggd grafik och om du har ett separat grafikkort installerat och bildskärmen inkopplad till detta, så skall man inte köra in grafikdrivrutinerna som finns för just den inbyggda VGA grafiken (som annars hämtas här).

post-73434-0-41403800-1348421333_thumb.png

 

Så min fråga är; vilken grafikport har du anslutit din bildskärm till, Gigabytes PCI-E grafikkort eller på moderkortets inbyggda?

Nr. 9 är moderkortets inbyggda VGA-port (manualen sidan 26)

post-73434-0-01520300-1348421506_thumb.png

 

Du har inte ändrat på någonting hur bildskärmen är inkopplad eller annat i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av drivrutinerna jag har testat tidigare är just den du rekommenderar ovan, fortfarande omstart, fungerade ej.

Jag har inte ändrat något annat i BIOS eller så, jag är inkopplad på grafikkortet och inte på det integrerade i moderkortet, jag har iofs hämtat alla drivers på nytt direkt från asus hemsida, kan det vara därför det inte vill sig? Jag blir inte klok på detta alltså, aldrig stött på detta klyddet tidigare vad jag kan minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande har ett utropstecken vid okänd enhet, så öppna den i enhetshanteraren. Klicka på Information-Egenskap-Maskinvaru-ID. Kopiera översta raden och klistra in på följande sida.

http://devid.info/en/

Eller klistra in Värdet i din nästa post. Det är möjligt att den drivrutin du saknar är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte vertpres tips fungerar så kan du testa att köra Intel® Driver Update Utility

Den kan visa på fler tillverkares enhetsdrivrutiner, men bara Intels egna fungerar att ladda hem om den skulle hitta sådana, i så fall kommer en Download knapp att visas för just den drivrutinen.

 

Hur ser det ut i BIOS?

Direkt vid uppstart av datorn tryck [Del] och i BIOS Setup meny > gå till Advanced > Chipset och Advanced chipset settings > gå ned med piltangenten till Internal graphics mode select och tryck [Enter] > en undermeny öppnas välj Disabled (kolla först hur det ser ut och skriv ned detta).

Men jag undrar om du inte skall göra detta som sista utväg om det alls är nödvändigt, vad säger du vertpre?

 

Manualen sidan 23-24

post-73434-0-02215600-1348424629_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha, vertpre, jag fick rätt på den "okända enheten" så nu är den installerad, känns bra, tyvärr hjälpte det inte min omstartande burk....

 

Flyfisherman, i min BIOS stod alternativet redan på "Disabled", vad betyder detta? Borde jag prova "8 MB"-alternativet? Eller hur fortskrider jag? Känns som jag snart har provat allt....=(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha, vertpre, jag fick rätt på den "okända enheten" så nu är den installerad, känns bra, tyvärr hjälpte det inte min omstartande burk....

 

Flyfisherman, i min BIOS stod alternativet redan på "Disabled", vad betyder detta? Borde jag prova "8 MB"-alternativet? Eller hur fortskrider jag? Känns som jag snart har provat allt....=(

Ja, sätt den på "Enabled", spara och koppla skärmen till VGA kontakten på moderkortet. Det är värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja, sätt den på "Enabled", spara och koppla skärmen till VGA kontakten på moderkortet. Det är värt ett försök.

 

detta fungerade inte, "ingen signal" bara =( börjar kännas ganska hopplöst nu, försökt allt tycker jag.... men hur f*n kan de va så svårt, de har ju fungerat klockrent innan.... desperat efter hjälp nu!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat övriga drivrutiner, framför allt chipset, från Asus webbplats?

 

japp, alla drivrutiner jag hittar på ASUS hemsida, till det ovannämda moderkortet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sjukaste är att datorn funkar utan att starta om sig om man inaktiverar grafikkortet eller avinstallerar drivers. men så fort jag aktiverar kortet igen i enhetshanteraren och "belastar" det minsta lilla (räcker med att man scrollar sig nedåt på en hemsida) så startar maskinen om sig. börjar bli extremt trött på detta, snart sugen på att bara köpa ett nytt grafikkort för att testa, men med tanke på att allt fungerade felfritt före formateringen känns detta som ett mjukvarufel, eller?! what to do, what to do....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du tidigare hade en äldre drivrutin till grafikkortet i stället för den senaste som nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat alla drivrutiner jag hittar, gamla som nya! Är det möjligt att ett grafikkort i sig bara ballar ur på detta viset, så jag kanske är tvungen att köpa ett nytt?! Eller beror detta på något helt annat, kaos i moderkortet eller vajsing i RAM-minnet? Sitter bara och gissar nu för att slippa lägga pengar på nytt.... Och om jag måste köpa nytt, tips på ett högpresterande och högkvalitativt kort (för prisklassen då) med en prislapp runt 5-600kr, plus minus....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du säger att du testat alla drivrutiner du hittat, vilka typer av drivrutiner menar du då?

Är det enbart för grafikkortet eller även andra?

 

Har du kört Intel Driver update utlity som jag länkade till ovan?

Du har inte möjlighet att testa ett annat grafikkort, kanske få låna ett?

 

Testa minnet med memtest86+

Här finns en guide: //eforum.idg.se/topic/336695-guide-minnestest/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man testat många drivrutiner så kan det ju finnas kvar någon rest av en gammal drivrutin som stör. I så fall kan ju Driver Sweeper vara bra:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

Länken fungerar inte. http://www.guru3d.com/content-page/guru3d-driver-sweeper.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stort tack för hjälpen alla omtänksamma själar! men idag tröttnade jag på bekymmret och knatade iväg och köpte mig ett nytt graffekort, nu funkar allting perfekt!! så de verkar som att kortet hade kraschat på något vänster....? återigen stort tack för alla svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stort tack för hjälpen alla omtänksamma själar! men idag tröttnade jag på bekymmret och knatade iväg och köpte mig ett nytt graffekort, nu funkar allting perfekt!! så de verkar som att kortet hade kraschat på något vänster....? återigen stort tack för alla svar!!

OK, kanske kan vara din "höststädning" som har orsakat det. Jag vet ju inte vad du har gjort, men har du gjort rent inne i dator är det mycket möjligt att något har gått fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, roligt att du fått ordning på detta envisa och enerverande problem.

 

Ett tips; det följde säkert med en skiva från grafikkortstillverkaren som innehåller drivrutiner och annat för ditt nya grafikkort.

Men dessa brukar vara gamla och ibland har kritiska buggfixar och annat åtgärdats med nyare s/w från resp. GPU tillverkare.

 

Ta och ladda hem senaste istället från från antingen AMD eller nVidia beroende på vad du köpte.

Ta hela paketet som innehåller Grafikkontroll center inkl. grafikdrivrutin och Open Cl drivrutin om grafikkortet stöder detta för grafikacceleration i applikationer som stöder detta (avlastar CPU).

 

AMD: http://support.amd.c...ages/index.aspx

nVidia: http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...