Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
HUP151

sp2

Rekommendera Poster

vet att jag fått hjälp med detta tidigare men minns inte hur jag gjorde och hittar inte gamla tråden. har 4 partitioner med C ledigt 13gb av 80, D har jag tömt till E ledigt nu 15, E 52 av 85 och F 108 av 285 gb. jag minns att jag fick tömma D förra gången. nu vill jag alltså öka C igen men kommer inte åt att öka volymen i Diskhanteraren på nån av partitionerna, går bara att krympa D/E och F - ej C och det är ju inte aktuellt heller. lite märkligt på D så kan jag tydligen endast krympa ca hälften trots att disken nu är tom. D kallas i hanteraren logisk och de andra 3 primära. hur ska jag nu göra för att få säg ca 100 gb på C? har en aning att jag fick ta bort hela D senast och sedan efter att C ökats kunde jag göra en ny D med valfri storlek men minns inte hur allt gick till. alla uppdateringar har tydligen tärt på C men de är ju nödvändiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta bort partitionen på disken som ligger "ovanför" den som du vill utvidga. Windows egna diskhanterare kan bara minska partitionen i toppen på dem så att säga.

Skulle nog rekommendera dig att minska antalet partitioner på disken. Min enkla rekommendation är två partitioner. En för system och program, en för användarnas filer.

Fler behövs inte, ger bara problem med utrymmesbrist på någon enhet samt problem att hitta filer.

Om nu du inte kan radera denna partition så finns det andra program som klarar av att flytta partioner lite hur som helst på disken. En del gratis, en del kostar pengar, men oavsett vilket du väljer bör du alltid göra en backup av allt du inte vill riskera att förlora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok - är van med 4 partitioner under 12 år på de olika datorerna. vill inte ha färre än 3. om jag nu kan ta bort D som jag tömt utökas då C per automatik med det lediga utrymme som uppstår eller måste jag göra nån "handpåläggning" - jag tänker då med Diskhanteraren. jag har ett program "Mini Tool Partition Wizard Home Edition" som är installerat men jag vet "nog" inte hur att använda det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskhanteraren, inget annat. Den där du ser hur disken är partitionerad.

Partitioner utökas inte automatiskt men om du frigör utrymme ovan en partition kan Windows lägga till detta till partitionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det förstår jag och därför var jag tvungen att fråga tillbaka eftersom vertpre skrev Enhetshanteraren, nu ska jag bara forska lite hur jag bifogar skärmdumpen som jag tagit med Gadwin Print Screen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det förstår jag och därför var jag tvungen att fråga tillbaka eftersom vertpre skrev Enhetshanteraren, nu ska jag bara forska lite hur jag bifogar skärmdumpen som jag tagit med Gadwin Print Screen.

Använd skärmklippverktyget. Start-Program-Tillbehör. Markera det du vill ta en skärmbild av och spara. Klicka på "Bläddra" och leta upp filen och "Bifoga denna fil".

post-36233-0-52069100-1348524430_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
post-68214-0-19077300-1348580083_thumb.jpgok lätt gjort skriva Enhetsh. istället för Diskh. skärmklippverktyget var nytt för mig - bra. har kopierat bilden av Diskh. och lagt på skrivbordet. jag måste vara hum i duvudet - var 17 hittar jag rutan "bläddra" och för att hitta "bifoga denna fil" nu när jag är inne i tråden?? Redigerad av HUP151

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok lätt gjort skriva Enhetsh. istället för Diskh. skärmklippverktyget var nytt för mig - bra. har kopierat bilden av Diskh. och lagt på skrivbordet. jag måste vara hum i duvudet - var 17 hittar jag rutan "bläddra" och för att hitta "bifoga denna fil" nu när jag är inne i tråden??

När du skriver ett nytt inlägg hittar du dessa under rutan du skriver i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har försökt nu och hoppas det funkar - hmm - verkar hamnat på fel plats

Bilden kom med i alla fall. Eftersom C och D inte ligger bredvid varandra krävs det mer ett ingrepp, för att utöka C.

Först måste du utöka E med D. Sedan minskar du E, men på den sidan som ligger mot C. Sedan kan du utöka C.

Jag använder EaseUS för att minska och utöka partitioner. Än så länge har det fungerat väldigt bra. Mini Tool Partition Wizard Home Edition har jag aldrig använt. Det borde väl i.o.f.s. fungera på liknande sätt.

Det är rekommenderat att man gör backup, innan man ger sig på liknande operationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är enkelt

1: Skaffa en extern hårddisk eller en till intern.

2: Kopia över så mycket data att du kan radera E: och D: (och gärna även F)

3: Utöka C: till 120 GB.

4: Skapa en ny partition och töm nuvarande F:.

5: Utöka sedan så att du har enbart två partitionen på disken,

6: Använd till nya externa disk som en backup-disk.

7: Enda skiljelinjen som behövs på en disk är den mellan operativ och användarens filer. Finns ingen poäng med flera partitioner egentligen.

Backup ska man ALLTID ha på data på en disk. Alltid. Hårddiskar kraschar, frågan är inte om utan när. Alltid en kopia på det du inte vill förlora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaja -med min Mini Tool Partition Wizard har jag ökat D, minskat E och flyttat över allt innehåll från E till D, sedan ökat C från E(tror det var ungefär så jag gjorde badande i svett!) fick en skvätt på 5 gb kvar på E men ska åtgärda den också och har nu 108 gb på C. jag vill ha minst 3 partitioner med windows och tillhörande på C, program (exe-filer etc), alla bilder (fotar mycket)och övrigt på nuvarande D samt filmer etc på F. vad gäller back-up kopierar jag alla självtagna bilder och videofilmer och annat jag anser viktigt till min nyare laptop där mappen Mina Foton alltid förses med senaste datum för ändring. har även en extern hårddisk där samma data finns eftersom den används som länk mellan datorerna. tar en väldans tid att kopiera från dator till den externa hårddisken och vidare till dator men jag gör det. vore ju enkelt om det ginge att via sladd mellan datorerna föra över dessa data istället för mellanhanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns i sig ingen poäng med att ha en egen partition för program. Om du installerar om Windows måste du ändå installera om alla program så att säga.

Enda anledningen på att dela en hårddisk är att separera system och användarens filer så att man enkelt kan köra en Format c: för att rena bort operativet utan risk för att radera användarens filer

Primära problemet man får med massor av partitioner är utrymmesbrist på någon och därmed behov av operationer som den du gör nu.

Föra över mellan datorer? Trådlöst nät?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet att allt försvinner på C vid en formatering. de program jag sparar på annan partition kan jag använda sedan och lägga in på nytt på C efter formateringen - jag pratar alltså program med exe-filer, eftersom jag haft plats bland foton, publikationer, mp3 och gudarna vet vad så har jag inte sett det som konstigt att spara där - förta mig nu inte min glädje över att ha lyckats med detta....Den här datorn kör jag med sladd men nätverk finns här och även i den trådlösa laptopen. undrar om det inte var du som försökte fixa till att jag skulle kunna använda samsung-skrivaren - som ej är trådlös - och ansluten till vistan - till att få kontakt med den trådlösa laptopen men det gick inte trots mycket arbete - kan ha varit nån annan med,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båda datorerna är anslutna till samma nätverk kan du dela ut data mellan dem tämligen enkelt. Bara att sätta upp en mapp på ena datorn som du delar ut. Sök lite på nätet om du undrar, eller fråga här, det är ganska enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter givetvis intressant om det går att skicka filer direkt från dator till dator! men vore tacksam för sedvanlig utförlig guidning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa en mapp

Högerklicka på denna och välj Dela i menyn som ploppar upp. Välj vilka du vill dela med.

Ta upp nätverks- och delningscenter, kontrollera där att delning är aktivt samt om du delar med krav på lösenord.

Ja

MS skriver det bättre

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Share-files-with-someone

Sedan kan du via nätverket gå till den datorn du delar ut en mapp på med vanliga utforskaren.

Inte svårare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte haft möjlighet titta på detta förrän nu. tja inte direkt enkelt för en gammal man men min son kommer hit i veckan och kan säkert följa råden bättre. har i alla fall skapat en mapp för delning. frågor: blir filerna överförda på "riktigt" dvs att de finns kvar i laptopen även om den flyttas utanför nätverkets räckvidd eller är det bara så att laptopen läser den stationära just när de har kontakt? när jag efterhand fyller på mappen "delas" måste jag då göra en ny delning efter varje förändring? när jag kör trådlöst från Vistan (stationära) till tv:n verkar det som jag måste göra en ny delning efter varje förändring i delningsmappen" men från laptopen Windows 7 till samma tv är det enklare med att spela upp i tv:n. om det sker en reell kopiering/överföring går det med samma hastighet som om jag använder ett usb-minne 2.0/externa hårddisken som "mellanlänk"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du delar material, en mapp, innebär det att mappen blir tillgänglig för andra enheter när datorn som delar ut är påslagen.

För en annan dator, som har rättigheter nog att öppna den delade mappen, blir mappen som vilken egen mapp som helst. Dock enbart tillgänglig när de är inom samma nät som standard. Går att på den dator som läser från en delad mapp att ställa in att den ska spara offline-kopior, en cache.

men här handlar det väl om att kopiera filer från en dator till en annan? Då är bästa lösningen att dela ut en mapp, mer skrivrättigheter, från den datorn dit data ska kopieras.

Sedan skriver du från dina andra dator till denna för att spara undan filer.

Hur snabbt det går?

Tja, så snabbt som ditt nätverk tillåter.

Mediadelning är en annan sak. Där är det Windows Media Player som ser till att dela ut på rätt sätt. Starta upp WMP och låt denna gå igenom mapparna så ska du se att du inte måste dela om mapparna vid förändringar.

Om du ska köra mycket med mediadelning rekommenderar jag Serviio

http://www.serviio.org/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar - japp - det är fråga om att föra över typ bilder från en dator till en annan - så försöker med det alternativet. ska läsa på om Serviio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...