Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka data


.mixon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett spelschema i en accessdatabas. I den finns bl.a. kolumnerna datum, matchnr, hemmalag och bortalag. Är det någon som vet hur SQL-satsen ska se ut om jag vill plocka ut ett visst lags nästa fem matcher?

 

Tack på förhand!

 

mixon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du presenterar ditt resultat så kan du enkelt använda dig av en loop som bara visar 5 poster, det tror jag att du vet hur man gör, men jag kan lägga med det oxå...

 

SQL = "SELECT * FROM din_tabell WHERE hemmalag = '"&hemmalag&"' ORDER BY Datum DESC"

 

när du sedan visar dem så kan du göra så här...

 

dim i

i = 0

do until rs.eof or i > 5

'skriv ut vad du nu skall skriva ut

i = i + 1

rs.movenext

loop

 

hoppas att det har klarnat lite för dig ..

 

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller så här:

 

sSQL = "SELECT TOP 5 * FROM tblMatcher WHERE hemmalag='" & lag & "' OR bortalag='" & lag & "' ORDER BY Datum DESC"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Mixon

 

Jag sitter med ett liknade problem, fast mitt är kanske lite enklare. Jag vill ur databasen plocka fram nästa match. Jag har försökt att i recorsetet filtrera fram nästa match med hjälp av en sessionsvariabel som jag satt med =date(), men eftersom jag är ny på detta så förstår jag inte ODBC-felmeddelandet.... Så jag behöver nog lite info om sessionsvariabler.... Jag har angett dom i global.asa

 

//Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke,

jag är oxå ny på ASP men vi gör väl ett försök!

 

Hur lyder ditt ODBC-meddelande?

Hur ser din SQL ut samt databasen?

 

[inlägget ändrat 2001-09-12 09:54:51 av Michael]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. den säger att min variabel inte är av samma typ som den i databasen. Jag gissar att =date() inte ger en variabel där det går att använda <= på i min SELECT rad.....

Kan man omvandla ett datum till ett rent tal?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...