Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalendersync mellan Androidtelefon och Windows Live Mail?


Lars Remnefeldt

Rekommendera Poster

Lars Remnefeldt

Hej, efter att jag börjat köra Windows 7 och införskaffat en Android smartphone (SE Xperia Mini Pro) uppstod behovet att kunna synkronisera min kalender i telefonen med kalendern i Windows Live Mail. Det blir ju samtidigt en ökad säkerhet med kalendern på två ställen.

Jag är tacksam för alla tips om hur jag ska lösa det problemet.

 

Tack och vänliga hälsningar,

lasse r.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en X10 Mini. Och då följde det med ett program för att synka mot Exchange servrar. Och eftersom Live Mail använder Exchange så löstes allt av sig självt. Exakt om detta program följer med din lur vet jag inte, glömt vad det heter har jag också. Men det var en gul ikon.

 

Annars så har kanske luren begåvats med att prata direkt med Exchange, då borde det lösa ditt bekymmer. Hur lade du upp din e-post och dina kontakter i luren? Om du valde imap eller liknande, prova att gå tillbaka till den menyn och se om du kan använda Exchange istället. Då borde du få med kalendern utan större bekymmer.

 

Fast nu när jag läser om ditt inlägg så tolkar jag på att det kanske är så att du vill synka med skrivbordsprogrammet Live Mail? Stämmer det? För då måste vi nog tänka om detta lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Remnefeldt

Hej,

tack för tipsen och informationen.

 

Tyvärr har jag måst prioritera andra saker under några dager men tar upp det här problemet igen.

 

Jag kör Windows Vista på en annan PC och där går det att köra Windows Mail som ligger stationärt på PC:n. Inga problem alls.

Med Windows 7 hamnar man i "molnet". Och det är OK för mig för då kan jag nå kalendern även utanför hemmet

 

Sony Ericsson har lagt ned kalendersynkningen och hänvisar till Google, som jag föredrar att inte använda då jag redan kör Windows Live Mail / Hotmail.

 

Exchange Active Sync hittade jag under Konfiguration och Tjänster tillsammans med Google och Facebok.

Tyvärr händer det ingenting när jag klickar på den för att logga in.

Exchange finns inte heller som alternativ till nytt konto under Inställningar och Konton / Synk.

 

Efter lite letande fann jag att Hotmail har en app för Android där synkning av bl a mejl och kalender ingår.

 

Installerade appen och det fungerar, i varje fall till hälften. Dvs om jag skapar en händelse i Windows-kalendern på min PC och synkroniserar, så kopieras den över till min telefon.

 

Om jag däremot skapar en händelse i min telefons kalender och synkroniserar, händer det ingenting i kalkender på min PC.

 

Det finns text på Windows sidor som indikerar att det eventuellt skulle gå att synka åt båda hållen. Jag fortsätter att

leta och tar tacksamt emmot alla bidrag.

 

Även uppgifter om den kalenderapp som ligger förinstallerad i Sony ericsson Xperia Mini Pro.

jag behöver veta vilket filformat som den använder för att se om det går att importera "telefonkalenderuppgifterna"

till "PC-kalendern".

 

Kanske finns det tips om någon annan kalenderapp som fungerar bättre och som jag i så fall kan byta till.

 

Tack och vänliga hälsningar,

lasse r.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...