Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad drar minst ström, vilket håller längst


Kim Johansson

Rekommendera Poster

Vad drar minst ström och hur ska man göra för att laddbara batteriet i bärbara ska hålla längst, ha laddar-sladden i eluttag även att batteriet indikerar att det är full-laddat eller endast sätta i sladden då batteriet behöver laddas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha batteriet laddat till c:a 80% och plocka ur batteriet och kör datorn med endast nätsladd.

Detta gäller om du har datorn på samma plats i månader och nästan aldrig bär med dig den.

 

Litium-jon batterier har en livslängd på minst 500-800 laddningscykler över flera år.

Det betyder att om du hela tiden bara kör på batteriet och sedan laddar upp det igen, för att därefter koppla ur nätsladden igen, så förkortar du batteriets livslängd, genom att det förbrukas laddcykler hela tiden.

Batteriet mår alltså bäst av att plockas ur, om man konstant eller under långa perioder använder nätspänning.

 

Om du flyttar datorn mellan olika platser och ibland använder endast batteriet, så skall du ha nätsladden inkopplad om du använder datorn där vägguttag finns.

Moderna bärbara datorer har en laddkrets som sköter laddning och laddnivåer så inte batteriet tar skada.

 

Helt annat gäller för Li-Polymer, Ni-Mh och Ni-Cd.

 

Batterifakta om batterier för bärbara datorer

 

How to prolong lithium-based batteries

 

Lithium-based Batteries

 

Lithium-ion battery Wikipedia eng.

 

Ovanpå detta så har en modern bärbar dator strömsparfunktioner, när datorn körs på endast batteridrift så klockas processorn ned till lägre hastighet, bildskärmsbelysning sänks och diverse annat - prestandan går ned för att spara ström, så ur detta perspektivet är det också bättre att ha nätsladden inkopplad där det är möjligt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkaren till en bärbar jag har, så kan jag utan vidare ha nätsladden i konstant, och låta den ladda vid behov oavsett hur jag använder den, dagen Lithium Ion batterier behöver inte "lära sig" hur det ska vara.

 

Men det finns flertalet trådar här om detta, och diskussioner om hur man bör göra, åt båda håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkaren till en bärbar jag har, så kan jag utan vidare ha nätsladden i konstant, och låta den ladda vid behov oavsett hur jag använder den, dagen Lithium Ion batterier behöver inte "lära sig" hur det ska vara.

 

Javisst, för datorerna förväntas inte ha en livslängd på så mycket mer än 2-3 år och då behöver man inte tänka på vad som är bäst för batteriet.

 

Det som sliter på batteriet är värme och att det är fulladdat. Man bör heller inte ladda ur det. Det optimala är att aldrig ladda mer än till 80% och aldrig ladda ur mer än till 20%. Ska man inte använda batteriet på ett tag bör laddningen inte vara högre än 50%.

 

Om man inte tar hand om batteriet så blir konsekvensen att kapaciteten sjunker gradvis. Om man kunde använda datorn på batteri i 5 timmar när den var ny kanske det bara räcker i 4 timmar efter ett år, drygt 3 timmar efter två år, osv...

 

Eftersom en bärbar dator blir varm är det en dålig miljö för batteriet, i synnerhet om det är fulladdat, så om man använder datorn mycket ansluten till eluttaget och batteriet sitter i fulladdat kan man räkna med att förlora 30-40% kapacitet på ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det som sliter på batteriet är värme och att det är fulladdat. Man bör heller inte ladda ur det. Det optimala är att aldrig ladda mer än till 80% och aldrig ladda ur mer än till 20%. Ska man inte använda batteriet på ett tag bör laddningen inte vara högre än 50%.

 

Om man inte tar hand om batteriet så blir konsekvensen att kapaciteten sjunker gradvis. Om man kunde använda datorn på batteri i 5 timmar när den var ny kanske det bara räcker i 4 timmar efter ett år, drygt 3 timmar efter två år, osv...

 

Eftersom en bärbar dator blir varm är det en dålig miljö för batteriet, i synnerhet om det är fulladdat, så om man använder datorn mycket ansluten till eluttaget och batteriet sitter i fulladdat kan man räkna med att förlora 30-40% kapacitet på ett år.

 

Samsung har åtminstone på några modeller möjlighet att begränsa laddningen till 80% av maximal laddning .Det kommer säkerligen medföra att batteriets oundvikliga åldring sker långsammare.Vid de tillfällen man har behov av maximala kapaciteten kan det lätt återställas.Smart!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att man inte ska helt ladda ur ett Li-ion batteri helt, det kan skada batteriet, men att värme skulle förstöra ett dylik batteri beror ju också på vilken typ av värme vi pratar om, t.ex. när jag använder dessa batterier till min systemkamera, så har jag s.k. värmekuddar som vid aktivering avger värme, som läggs med batteriet i en speciell isolerad liten väska just för att kunna bibehålla värme några extra timmar, när behovet av värme behövs.

 

Men att man kan behöva byta ut sitt Li-ion batteri efter 2-4 år anser jag vara ganska normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...