Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur spelar man in enkelt ljud på en standard bärbar?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Hur spelar man in vanligt enkelt tal på en bärbar PC? Det är min sambo som ska läsa in en massa engelsk text för ett arbete hon håller på med på sin ganska nya HP (8 månader). Jag visade henne hur hon skulle göra sist hur lätt som helst men nu har jag fått totalt hjärnsläpp och får inte alls till det. Pinsamt och opraktiskt då arbetet måste vara färdigt till imorgon kväll (22/9).

 

Vi avser att använda den inbyggda mikrofonen och högtalarna och har inga som helst krav på bra ljudkvalitet. Bara hennes ord går fram och är hörbara. Vi har inte heller några som helst behov av redigering och mixning. Det enklaste möjliga är vad vi är ute efter. Och eftersom det hördes klart och tydligt sist så jag vet ju att det fungerar. Får skylla på total sömnbrist inatt (måste ju skylla på något, går ju inte att säga att man helt enkelt bara är dum i huvudet). Vet att funktionen finns i datorn redan men jag hittar den helt enkelt inte.

 

Någon som kan ge mig en liten vink eller spark i rätt riktning är jag mycket tacksam,för jag vet ju att det är enkelt.

 

MVH//Lars

 

PS. Visste inte säkert var jag skulle lägga det här inlägget. Här kändes mest logiskt. Annars så var vänlig och flytta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ingen särskild erfarenhet av detta, men i Windows 7 så finns ju inbyggda Ljudinspelaren eller Sound recorder i engelsk Windows version.

Start > i sökfältet skriv ljud och klicka i listan på ljudinspelaren som kommer upp.

 

Och du kan ju skapa en genväg på skrivbordet, genom att högerklicka på denna.

Du hittar den annars under Start > Alla program > Tillbehör => Ljudinspelaren

 

Om du i iallafall vill redigera så finns ju gratis Audacity

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din tid, energi och omtanke Flyfisherman (vi möts ofta här har jag noterat:-))det uppskattas verkligen! Du är en mycket hjälpsam person som är guld värt för forumet. Att även besvara den enklaste av frågor tyder även enligt mig på ett stort mått av ödmjukhet.

 

För jo visst är det så. Tillfälligt hjärnsläpp som sagt. Men jag är inte helt återställd ännu.Start och sedan ljudinspelaren, alternativt söka på ljud. Och det är Svenskt Windows 7 hon har. Det gick hur bra som helst förra veckan, idag fattade jag ingenting, blir kanske så när man hoppar en natts sömn. Nu är datorn undanplockad för natten men imorgon ska jag titta närmare på det. De är ju sådant här sjuåringar kan. Pinsamt. Hoppas att jag får sova bra i natt!

 

Tusen tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen och dina ord.:rolleyes:

Självklart vill jag gärna försöka hjälpa till om det är något av tipsen som kan lösa problemet eller svara på frågan, vilket inte alltid är fallet.

 

Ett förtydligande:

I Windows 7

Klicka på Startikonen post-73434-0-87994300-1348254213_thumb.png > i sökfältet längst ned skriv ljud

post-73434-0-94194900-1348254499_thumb.png

 

Sedan i den lista som kommer upp klickar du på Ljudinspelaren

post-73434-0-86080200-1348254642_thumb.png

 

eller högerklickar och skapar en genväg på skrivbordet

post-73434-0-40920200-1348254816_thumb.png

 

Annars, som sagt, finns den här:

Start post-73434-0-50616600-1348254875_thumb.png > Alla program > Tillbehör => Ljudinspelaren

post-73434-0-63730400-1348254975_thumb.png

 

Om det nu var denna som du efterfrågade, men den är enkel att använda, utan krusiduller.

 

Och visst det där med sömnen känner jag igen; ibland när jag hållit på med något projekt eller arbetat på natten, så funkar inte allt som det ska, man blir trögare i tanken helt enkelt. B)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till, som jag fått göra på min stationära.

Ljudupptagningen av Mikrofonljudet var lite väl svagt tyckte jag, märkt detta i bl.a. Skype, så då korrigerade jag detta lite grann.

 

Men det är inte säkert att det behovet finns hos er, eller att funktionen på den datorn är lika som på min.

Jag aktiverade Mikrofon boost +10db

 

Högerklicka på den lilla högtalaren i Aktivitetsfältet och välj Inspelningsenheter

post-73434-0-25757800-1348258324_thumb.png

 

Eller Start > i sökfältet skriv ljud > i listan som kommer upp klicka på Hantera ljudenheter > fliken Inspelning

 

Markera Mikrofon > klicka Egenskaper

post-73434-0-78092400-1348258608_thumb.png

 

Fliken Nivåer > där drog jag skjutreglagen till följande => Resultatet blev klart bättre när jag pratade i mitt headset på tex. Skype.

post-73434-0-85786800-1348259760_thumb.png

 

Jag tycker att dom inställningar som jag använder på mitt system; Mikrofonnivå på 22 och Mikrofonförstärkning på +10db med mitt headset Sennhesier 350 fungerar perfekt. Det där är nog något som måste provas individuellt för den maskin och installerat ljudkort det gäller.

Jag testade först med Ljudinspelaren hur det blev.

 

Här finns mer info om Ljudinspelaren http://windows.micro...-Sound-Recorder

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...