Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Källkod aspx


Falken110

Rekommendera Poster

Hej

 

Har fått ett förfrågan om jag kan titta på en webbsida som använder aspx.

 

Jag har tidigare programmerat php och där kan man ju lätt bara hämta ner källkoden från servern.

Nu undrar jag om man kan göra det på samma sätt när det gäller asp?

Måste man ha Visual Studio för att kunna göra några ändringar?

Är det ens säkert att det funkar om man har VS?

 

Mvh

Falken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Åtminsone vanligtvis finns bakomliggande kod (Filnamn.aspx.cs) som kompileras till dll filer.

Den koden kommer du inte åt efter att den kompilerats utan behöver den riktiga källkoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Så om någon utvecklar en application och lägger upp det på servern och sedan tar sin dator och går så kan man inte fortsätta där han eller hon var uatn att personen ifråga lämnar ifrån sig källkoden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visual Studio har primärt två typer av projekt för webb. Web Application och Web Site. En Web Application är kompilerad till en dll-fil precis som Jonas nämner. Web Site är inte förkompilerad. Ungefär som php. Om det är en Web Site så kan du plocka ned koden med ftp, dock är det en ganska ovanlig projekttyp som de flesta inte använder.

 

Men det är ganska enkelt att dekompilera dll-filen. Man använder till exempel JustDecompile som har en funktion att skapa ett Visual Studio projekt åt dig. Oftast så blir inte kvaliten på koden helt användbar. Utan det är oftast en språkbräda för att återskapa källkod som man av någon anledning inte har kvar. Men i det här fallet så kanske det är så att du måste lösa det på det här viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...