Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SSD Disk

Spindeln

Recommended Posts

Byggt ny dator. Vid installation av Windows 7 på SSD disk

så när installationen är klar och det är dags att köra Windows Update

kraschar datorn, blåskärm och autoexet försvinner. Datorn kan inte boota.

Provade installera på en vanlig HD och då inga problem.

Jag har kollat i BIOS men hittar inget som kan orsaka felet med SSD disk.

Jag har kollat det senaste firmware för Crucial SSD m4 2.5 också.

Och bara den SSD är inkopplad.

Min nya dator:

Moderkort Asus P8 Z68-V PRO

Ramminne Kingston 16GB DDR3 2133MHz (4x4)HyperX

SSD Crucial 128 GB

SSD Crucial 64 GB

SSD Crucial 64 GB

SSD Vertex 60 GB

HD Western 160 GB

Det var mer än en disk. Enda tipset på rak arm är att kolla att du kör diskarna i AHCI-läge i BIOS.

Samt att de är uppdaterade med senaste firmware, sin senaste mjukvara.

Ha bara den disk som du ska installera på installerat i datorn för att minimera risken för fel.

blåskärm och autoexet försvinner
Vad menar du med "autoexet"?

Vad stod det på blåskärmen? Informationen där kan ju ge en ledtråd om var felet ligger. Du kan t ex köra BlueScreenView för att se i vilken drivrutin eller liknande som kraschen inträffar.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det kan ju t ex vara Windows Update som försöker installera en drivrutin som inte passar din SSD-disk.

Vad menar du med "autoexet"?

Vad stod det på blåskärmen? Informationen där kan ju ge en ledtråd om var felet ligger. Du kan t ex köra BlueScreenView för att se i vilken drivrutin eller liknande som kraschen inträffar.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det kan ju t ex vara Windows Update som försöker installera en drivrutin som inte passar din SSD-disk.

blåskärmen hinner jag inte läsa. Datorn bootar inte. Och när jag sedan kollar disken med en annan dator så saknas autoexec.bat .

Stäng av att Windows ska starta om automatiskt vid blåskärm, det gör genom att ta upp egenskaper för datorn, avancerade systeminställningar - > Start och återställning.

Låt bli att köra Windows Update innan du själv har installerat drivrutiner från moderkortstillverkaren och kanske finns något för SSD-disken också. Eftersom blåskärmar normalt beror på problem med drivrutiner är det ju stor risk för att Windows Update installerar någon olämplig drivrutin.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...