Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej identifiera extern hårddisk


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med en extern HDD av märket Verbatim. När jag ansluter disken i USB-uttaget visas den under "Visa dolda ikoner" i aktivitetsfältet och den visas även under Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering. I Diskhanteraren står det "Felfri (Primär Partion)" om HDD:n. Jag har dock ingen åtkomst till den och den visas inte i Utforskaren. Vad är problemet?

 

Problemet uppstår på båda mina bärbara datorer (som både körs med Windows 7 Home Premium).

 

Tack på förhand.

 

Den externa HDD:n visas även i "Enheter och skrivare", men jag får alltså inte kontakt med diskenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har den för enhetsbeteckning, du kanske måste ge den en bokstav.

 

Hej!

 

Nu sitter jag inte vid den aktuella datorn så jag får kolla när jag kommer hem.

 

Knäpp fråga kanske, men hur gör man för att tilldela en bokstav till en extern enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har den för enhetsbeteckning, du kanske måste ge den en bokstav.

 

Hej!

 

När jag kollar i Diskhanteraren så har den externa hårddisken ingen enhetsbeteckning. Det står bara:

 

Disk 2

Standard

298,09 GB

Online

 

Felfri (primär partition)

 

I Utforskaren visas den som sagt inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Diskhanteraren > välj rätt disk > högerklicka och välj Formatera > skriv ett valfritt namn som disken skall heta (volymetikett) > välj filsystem NTFS > Snabbformatera > OK.

 

post-73434-0-49848300-1347902876_thumb.png

 

post-73434-0-18637800-1347903046_thumb.png

 

Då tror jag att den sedan automatiskt tilldelas en enhetsbokstav när disken är ansluten, men kontrollera först om du nu ser disken i Utforskaren eller Dator.

 

Annars tilldelar du enhetsbokstav efteråt:

Välj rätt disk > högerklicka och välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar > klicka på antingen Lägg till eller Ändra > sedan Ok.

Endast enhetsbokstäver som är lediga kan väljas.

 

post-73434-0-02169900-1347902891_thumb.png

 

[Edit] Jag utgick från att disken var ny och oanvänd, men har du data på den så formatera inte, bara tilldela enhetsbokstav enligt sista instruktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har data på disken som du vill behålla så ska du inte formatera den först. Det räcker om du tilldelar den en ledig enhetsbokstav enligt Flyfishermans beskrivning. Den blir då synlig och åtkomlig från utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har data på disken som du vill behålla så ska du inte formatera den först. Det räcker om du tilldelar den en ledig enhetsbokstav enligt Flyfishermans beskrivning. Den blir då synlig och åtkomlig från utforskaren.

Självklart är det så. Jag utgick från att disken var ny, men så kanske inte är fallet och då skall du följa detta råd.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Diskhanteraren > välj rätt disk > högerklicka och välj Formatera > skriv ett valfritt namn som disken skall heta (volymetikett) > välj filsystem NTFS > Snabbformatera > OK.

 

post-73434-0-49848300-1347902876_thumb.png

 

post-73434-0-18637800-1347903046_thumb.png

 

Då tror jag att den sedan automatiskt tilldelas en enhetsbokstav när disken är ansluten, men kontrollera först om du nu ser disken i Utforskaren eller Dator.

 

Annars tilldelar du enhetsbokstav efteråt:

Välj rätt disk > högerklicka och välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar > klicka på antingen Lägg till eller Ändra > sedan Ok.

Endast enhetsbokstäver som är lediga kan väljas.

 

post-73434-0-02169900-1347902891_thumb.png

 

[Edit] Jag utgick från att disken var ny och oanvänd, men har du data på den så formatera inte, bara tilldela enhetsbokstav enligt sista instruktionen.

 

Hej och tack för svaret!

 

När jag högerklickar på disken i Diskhantering så är alternativet Formatera skuggad, dvs. det går inte att välja Formatera. Det enda alternativet som kan väljas är "Ta bort volym" och "Hjälp"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmdump (PrintScreen/Skärmklippverktyget) av Diskhanteraren och bifoga ditt svar?

 

Är det en ny/oanvänd hårddisk eller innehåller den viktiga filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-73766-0-52072100-1347946877_thumb.jpg

Kan du ta en skärmdump (PrintScreen/Skärmklippverktyget) av Diskhanteraren och bifoga ditt svar?

 

Är det en ny/oanvänd hårddisk eller innehåller den viktiga filer?

 

Hej!

 

Bifogar skärmdump från Diskhanteraren med högerklicksmeny.

 

Disken innehåller dokument men de är inte mer viktiga än att jag kan leva med att de raderas vid en eventuell formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen, trots att det inte är löst.

 

  • Är du inloggad som Administratör?

  • Ser det ut lika om du högerklickar på din C-disk, eller får du möjlighet till alla valen då?
    Obs.Gör ingenting med C-partitionen, bara kontrollera hur det ser ut.

  • Öppna Enhetshanteraren och kontrollera om du ser några gula eller röda symboler vid en enhet, som indikerar att något är fel med den enheten, ta ett skärmklipp och posta.
    Kan vara problem med någon USB-drivrutin eller drivrutinen för USB-disken som inte installerats korrekt.
    Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren.
     
    1. Är det en gul symbol eller om det står "Okänd disk" eller "Unknown disk" så högerklicka på den enheten och välj avinstallera.
    2. Stäng av datorn helt och vänta minst 10sek. > koppla ur USB-disken > Starta datorn och vänta några minuter tills Windows kommit igång och 'stabiliserat sig' > Koppla in USB-disken i en annan USB-port och vänta några sekunder för drivrutiner att installera sig.
    3. Kontrollera igen i Enhetshanteraren hur det ser ut.
    4. Kolla hur det ser ut i Diskhanteraren, om fälten fortfarande är utgråade, kanske t.o.m. disken nu har en enhetsbokstav och då skall denna synas där.

  • Som sista utväg; om du inte tycker att det är något viktigt du har där så kan du välja att 'Ta bort volym' för att därefter högerklicka och skapa en ny volym och formatera denna. Men gör inte det förrän vi kanske hittat någon annan lösning.

 

 

Det finns flera med samma problem:

 

http://answers.micro...130db362?page=5

http://answers.micro...32-a2b2e90b36c2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen, trots att det inte är löst.

 

  • Är du inloggad som Administratör?

  • Ser det ut lika om du högerklickar på din C-disk, eller får du möjlighet till alla valen då?
    Obs.Gör ingenting med C-partitionen, bara kontrollera hur det ser ut.

  • Öppna Enhetshanteraren och kontrollera om du ser några gula eller röda symboler vid en enhet, som indikerar att något är fel med den enheten, ta ett skärmklipp och posta.
    Kan vara problem med någon USB-drivrutin eller drivrutinen för USB-disken som inte installerats korrekt.
    Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren.
     
    1. Är det en gul symbol eller om det står "Okänd disk" eller "Unknown disk" så högerklicka på den enheten och välj avinstallera.
    2. Stäng av datorn helt och vänta minst 10sek. > koppla ur USB-disken > Starta datorn och vänta några minuter tills Windows kommit igång och 'stabiliserat sig' > Koppla in USB-disken i en annan USB-port och vänta några sekunder för drivrutiner att installera sig.
    3. Kontrollera igen i Enhetshanteraren hur det ser ut.
    4. Kolla hur det ser ut i Diskhanteraren, om fälten fortfarande är utgråade, kanske t.o.m. disken nu har en enhetsbokstav och då skall denna synas där.

  • Som sista utväg; om du inte tycker att det är något viktigt du har där så kan du välja att 'Ta bort volym' för att därefter högerklicka och skapa en ny volym och formatera denna. Men gör inte det förrän vi kanske hittat någon annan lösning.

 

 

Det finns flera med samma problem:

 

http://answers.micro...130db362?page=5

http://answers.micro...32-a2b2e90b36c2

 

Hej!

 

Jag får kolla detta när jag kommer hem. Just nu sitter jag vid jobbdatorn (där jag också testat samma externa HDD, samma problem). När jag högerklickar på diskarna i Diskahantering så kan alternativet Formatera väljas för två av datorns interna partitioner (E: resp F:) men inte för Systemdisken (C:) och alltså inte heller för den externa disken.

 

Är osäker på om jag hittar den externa HDD:n i Enhetshanteraren: jag kollar under Diskenheter, där det finns två enheter (Samsung HM320II USB Device samt Toshiba MK3261GSYN), men ingen av dessa enheter har samma namn som min USB-anslutna HDD (Verbatim).

 

Jag vet inte om enheten Toshiba MK3261GSYN är den interna hårddisken i jobbdatorn (som är av märket HP) och i så fall kanske Samsung HM320II USB Device faktiskt är min USB-anslutna Verbatim-disk?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh det är rätt, det går ju inte att formatera den disk som Windows finns på när systemet är uppe och kör.

Och därför finns inte det valet.:blush:

 

Ja Verbatim tillverkar inte egna hårddiskar, så det är fullt möjligt att det sitter en Samsung hårddisk i denna Verbatim-låda.

 

Har du endast en USB-disk och ingen USB-sticka ansluten, så är det sannolikt att det är Samsung HM320II USB Device som är din Verbatim-disk.

 

Det kan du väl enkelt kolla; koppla ur den och sedan kollar du igen i Enhetshanteraren, då syns väl inte den längre och när du kopplar in den igen, så ser du vilken ny disk som dyker upp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh det är rätt, det går ju inte att formatera den disk som Windows finns på när systemet är uppe och kör.

Och därför finns inte det valet.:blush:

 

Ja Verbatim tillverkar inte egna hårddiskar, så det är fullt möjligt att det sitter en Samsung hårddisk i denna Verbatim-låda.

 

Har du endast en USB-disk och ingen USB-sticka ansluten, så är det sannolikt att det är Samsung HM320II USB Device som är din Verbatim-disk.

 

Det kan du väl enkelt kolla; koppla ur den och sedan kollar du igen i Enhetshanteraren, då syns väl inte den längre och när du kopplar in den igen, så ser du vilken ny disk som dyker upp där.

 

Ja, det stämmer. Jag kollade i Enhetshanteraren och nu var Samsung-enheten borta. Det måste mao vara Samsung-disken som är Verbatim-disken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men menar du att disken inte har någon enhetsbokstav och syns i Utforskaren ens på jobbdatorn?

 

Ja då har något hänt med disken, kan jag tro, kanske den blivit urkopplad utan att först kopplats från med ' Säker borttagning av maskinvara'?

Korrupt filsystem eller partitionstabell etc.?

 

Möjligt att någon annan har något tips att ge om detta, annars är det mitt tidigare tips som gäller:

 

  • Som sista utväg; om du inte tycker att det är något viktigt du har där så kan du välja att 'Ta bort volym' för att därefter högerklicka och skapa en ny volym och formatera denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken eventuellt använts i en Mac eller Linuxdator? Då kan filsystemet på disken vara ett som Windows inte kan läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men menar du att disken inte har någon enhetsbokstav och syns i Utforskaren ens på jobbdatorn?

 

Ja då har något hänt med disken, kan jag tro, kanske den blivit urkopplad utan att först kopplats från med ' Säker borttagning av maskinvara'?

Korrupt filsystem eller partitionstabell etc.?

 

Möjligt att någon annan har något tips att ge om detta, annars är det mitt tidigare tips som gäller:

 

  • Som sista utväg; om du inte tycker att det är något viktigt du har där så kan du välja att 'Ta bort volym' för att därefter högerklicka och skapa en ny volym och formatera denna.

 

Ok, så alternativet Ta bort volymen innebär alltså i princip att man raderar/formaterar volymen?

 

(Jag trodde för ett ögonblick att "Ta bort" i detta sammanhang var maffiaspråk för "ståplats i Nybroviken" :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken eventuellt använts i en Mac eller Linuxdator? Då kan filsystemet på disken vara ett som Windows inte kan läsa.

Alternativt kanske att partitionsinformationen har blivit skadad (om det ska vara en NTFS-partition). Då kan man pröva MiniTool Partition Recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kanske att partitionsinformationen har blivit skadad (om det ska vara en NTFS-partition). Då kan man pröva MiniTool Partition Recovery.

 

Tack för tipset. Jag skulle kunna prova MiniTool Partition Recovery när jag kommer hem.

 

En fråga: vad händer om jag väljer "Avinstallera" i Diskhanteringen (Administratörsverktyg), som finns i rutan när jag högerklickar på enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera? Menar du "Ta bort volym" för det syns i din bild?

 

Ursäkta mig, jag blandade ihop Diskhantering och Enhetshanteraren. Det är i Enhetshanteraren alternativet "Avinstallera" visas. Jag förstår ju vad "avinstallera" innebär i bemärkelsen "att avinstallera ett program" men vad händer om jag väljer Avinstallera i Enhetshanteraren för den USB-anslutna HDD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken eventuellt använts i en Mac eller Linuxdator? Då kan filsystemet på disken vara ett som Windows inte kan läsa.

 

Hej!

 

Nej, jag kan inte minnas att jag använt disken på en Mac- eller Linux-baserad dator. Kan det ändå vara så att diskens filsystem på nåt outgrundligt sätt ändrats och att det är det som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig, jag blandade ihop Diskhantering och Enhetshanteraren. Det är i Enhetshanteraren alternativet "Avinstallera" visas. Jag förstår ju vad "avinstallera" innebär i bemärkelsen "att avinstallera ett program" men vad händer om jag väljer Avinstallera i Enhetshanteraren för den USB-anslutna HDD:n?

Det är förståeligt :thumbsup:

Avinstallera en enhet innebär att man avinstallerar dess drivrutin och enheten kan inte nås. När datorn sedan startas om kommer drivrutinen att installeras på nytt. Eftersom du inte har något utropstecken eller annan symbol i Enhetshanteraren samt ser enheten med en partition i Diskhanteraren tror jag inte att det är något drivrutinsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förståeligt :thumbsup:

Avinstallera en enhet innebär att man avinstallerar dess drivrutin och enheten kan inte nås. När datorn sedan startas om kommer drivrutinen att installeras på nytt. Eftersom du inte har något utropstecken eller annan symbol i Enhetshanteraren samt ser enheten med en partition i Diskhanteraren tror jag inte att det är något drivrutinsproblem.

 

:)

 

Ok, innebär det också att eventuellt innehåll som finns på disken försvinner för gott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...