Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej identifiera extern hårddisk


saint19

Rekommendera Poster

Nej

 

Hej!

 

Nu har jag kört mini-tool partition recovery på disken och filsystemsformatet verkar vara Ext3.Jag fattar det som att Ext3 bara fungerar på Linux-system. Jag begriper ärligt talat inte hur det blivit på detta viset. Finns det något sätt att läsa disken på Win7 eller måste jag installera Ubuntu?

 

I mini-tool partition recovery står det att jag kan dubbelklicka på den avsökta partitionen för att utforska innehållet. Men d händer inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som gör att ext3 filsystem kan läsas i Windows.

http://www.howtoforg...ns-from-windows

 

Du kan alternativt använda en live-CD linuxdistribution. Ingen installation behövs utan datorn startas och körs från CD:n.

 

Hej och tack för tipset!

 

Verkar som att det är tre olika program och att två av dem läser medan det tredje både läser och skriver från bl.a. ext3: har du testat alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som gör att ext3 filsystem kan läsas i Windows.

http://www.howtoforg...ns-from-windows

 

Du kan alternativt använda en live-CD linuxdistribution. Ingen installation behövs utan datorn startas och körs från CD:n.

 

Kan jag bränna en linux-distribution, t.ex. Ubuntu eller Linux Mint, på cd-r rakt av och sedan köra på min Win7-dator eller måste jag skaffa en särskild live-cd för ändamålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag bränna en linux-distribution, t.ex. Ubuntu eller Linux Mint, på cd-r rakt av och sedan köra på min Win7-dator eller måste jag skaffa en särskild live-cd för ändamålet?

Ja det kan du göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipset!

 

Verkar som att det är tre olika program och att två av dem läser medan det tredje både läser och skriver från bl.a. ext3: har du testat alla?

Jag har inte testat alla. Den första har jag testat med XP. Har i många år kört enbart linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat alla. Den första har jag testat med XP. Har i många år kört enbart linux.

 

Det ena verkar inte funka med 64-bitars Win7, det andra fattade jag inte hur det fungerade (själva enheten visades men gick inte att se innehållet på disken), och tredje alternativet visade visserligen disken men det gick inte att läsa.

 

Vet inte om dessa tre program kan läsa Ext3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mate är deras huvudinriktning så det blir säkert bra. Det handlar om hur användargränssnittet ser ut.

 

Ursäkta att frågor.

 

Vet inte om jag gjort rätt men jag hämtade .iso-filen med Linux Mint. Det är dock en zip-fil. Är det bara att högerklicka på zip-filen och välja "Bränn skivabildning i Windows", eller måste jag packa upp zippen innan jag bränner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packa upp zipfilen och dra ut .iso-filen. Sedan väljer du Bränn skivavbildning i Windows genom att högerklicka på iso-filen och leta rätt på den funktionen i menyn.

 

.ISO är en skivavbildning som måste brännas ut som en sådan. Den består ofta av ett stort antal filer och i detta fallet så görs även DVD-skivan bootbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packa upp zipfilen och dra ut .iso-filen. Sedan väljer du Bränn skivavbildning i Windows genom att högerklicka på iso-filen och leta rätt på den funktionen i menyn.

 

.ISO är en skivavbildning som måste brännas ut som en sådan. Den består ofta av ett stort antal filer och i detta fallet så görs även DVD-skivan bootbar.

 

Hej!

 

Jag hittar ingen fil med tillägget ".iso" i den extraherade zip-filen. Det finns massa filer och undermappar samt en exe-fil som heter "mint4win.exe" i zip-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den är väl inte rätt, den installerar väl Linux Mint på din dator med hjälp av Windows installler och då blir det en Dual boot, som du vid uppstarten får välja antingen Windos eller Linux?

 

Fanns det ingen ISO-fil som du skall bränna ut och köra LIve direkt från DVD-skivan? Alltså då görs ingen Linux installation på din dator.

 

Tyvärr har ingen erfarenhet av Linux Mint men med Ubuntu går ju att köra som Live CD, men här är iallafall Svensk instruktionsbok för Linux Mint:

http://www.linuxmint...swedish_4.0.pdf

 

Det där får någon annan förklara.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den är väl inte rätt, den installerar väl Linux Mint på din dator med hjälp av Windows installler och då blir det en Dual boot, som du vid uppstarten får välja antingen Windos eller Linux?

 

Fanns det ingen ISO-fil som du skall bränna ut och köra LIve direkt från DVD-skivan? Alltså då görs ingen Linux installation på din dator.

 

Tyvärr har ingen erfarenhet av Linux Mint men med Ubuntu går ju att köra som Live CD, men här är iallafall Svensk instruktionsbok för Linux Mint:

http://www.linuxmint...swedish_4.0.pdf

 

Det där får någon annan förklara.

Mvh

 

Tack!

 

instruktionsboken länkar dock till samma sida som jag hämtade zip-filen från tidigare.

 

Har kikat som hastigast på Ubuntu-sidan men är osäker på vilken nedladdning jag ska välja. Det finns:

 

 

Skrivbordsversioner

ubuntu-12.04.1-desktop-i386.iso (rekommenderas)<br style="clear: none; ">ubuntu-12.04.1-desktop-amd64.iso

 

 

Alternativ installations-CD

ubuntu-12.04.1-alternate-i386.iso <br style="clear: none; ">ubuntu-12.04.1-alternate-amd64.iso

 

 

 

 

Vet inte riktigt vilken jag ska välja. Jag vet ju att datorn körs med Win7 64-bitars men är det "Alternativ Installations-CD" jag ska välja om jag vill ha Ubuntu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill komma åt din USB-disk och kika på vilka filer som finns där, räcker det ju med att köra en Live Linux, dvs. utan installation.

Spelar ingen roll vilket operativsystem du kör på din PC, det påverkas inte alls.

 

När du då Bootar upp datorn från Linux-Ubuntu DVD får du några val; då skall du inte välja installera, utan Kör Try Ubuntu så körs detta direkt från skivan och datorns ram-minne - ingenting installeras då på datorns hårddisk.

 

Tex. denna: ubuntu-12.04.1-desktop-i386.iso (rekommenderas) http://ubuntu-se.org/drupal/download

 

Har du några filer på den USB-disken som du vill spara undan och som ev. stöds av Windows, så kan du kopiera ut dessa på en USB-sticka som du sedan ansluter. Använd filhanteraren för detta.

post-73434-0-08092200-1348063558_thumb.png

Välj din disk i listan och sedan kopiera till USB-sticka

 

Därefter så bör du kunna ta bort den ext3 partitionen på USB-disken inifrån Linux och skapa en ny NTFS partition som du formaterar med hjälp av Diskverktyg.

Viktigt att du väljer rätt disk, annars så tar du bort och formaterar befintlig hårddisk på din dator!

 

post-73434-0-16240600-1348063328_thumb.png

 

post-73434-0-62691200-1348063328_thumb.png

 

Obs. att min meny kan skilja sig från den du får upp, men programmen finns där i någon meny.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill komma åt din USB-disk och kika på vilka filer som finns där, räcker det ju med att köra en Live Linux, dvs. utan installation.

Spelar ingen roll vilket operativsystem du kör på din PC, det påverkas inte alls.

 

När du då Bootar upp datorn från Linux-Ubuntu DVD får du några val; då skall du inte välja installera, utan Kör Try Ubuntu så körs detta direkt från skivan och datorns ram-minne - ingenting installeras då på datorn hårddisk.

 

Tex. denna: ubuntu-12.04.1-desktop-i386.iso (rekommenderas) http://ubuntu-se.org/drupal/download

 

Har du några filer på den USB-disken som du vill spara undan och som ev. stöds av Windows, så kan du kopiera ut dessa på en USB-sticka som du sedan ansluter. Använd filhanteraren för detta.

post-73434-0-08092200-1348063558_thumb.png

Välj din disk i listan och sedan kopiera till USB-sticka

 

Därefter så bör du kunna ta bort om den ext3 partitionen inifrån Linux och skapa en ny NTFS partition som du formaterar med hjälp av Diskverktyg.

 

post-73434-0-16240600-1348063328_thumb.png

 

post-73434-0-62691200-1348063328_thumb.png

 

 

Mvh

 

 

Tack för svaret

 

 

är detta för 32-bitars system? ubuntu-12.04.1-desktop-i386.iso eller kan jag lika gärna köra denna: ubuntu-12.04.1-alternate-amd64.iso

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall köra den som jag länkade till (om du väljer Ubuntu vill säga), men det spelar ingen roll för den kommer att fungera på dom flesta PC med eller utan 64-bitarssystem. jag vet för jag har tidigare kört just denna på exakt samma sätt som jag beskrivet ovan på mina olika datorer, allt ifrån 32 till 64-bitars processorer.

 

Bilderna visar däremot just denna Ubuntu installerat virtuellt via VMware Player på min stationära burk. Principen är dock samma för att göra filkopiering och annat..

 

Har du en AMD-CPU, så visst kan du testa den du länkade till, har själv ingen erfarenhet av just denna.

 

Ps. Läste du Cecilias svar ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall köra den som jag länkade till (om du väljer Ubuntu vill säga), men det spelar ingen roll för den kommer att fungera på dom flesta PC med eller utan 64-bitarssystem. jag vet för jag har tidigare kört just denna på exakt samma sätt som jag beskrivet ovan på mina olika datorer, allt ifrån 32 till 64-bitars processorer.

 

Bilderna visar däremot just denna Ubuntu installerat virtuellt via VMware Player på min stationära burk. Principen är dock samma för att göra filkopiering och annat..

 

Har du en AMD-CPU, så visst kan du testa den du länkade till, har själv ingen erfarenhet av just denna.

 

Ps. Läste du Cecilias svar ovan?

 

Hej!

 

Nu gjorde jag det :)

 

Hittar ingen .iso i Ubuntu-mappen heller. Kan det vara så att mina inställningar gör att .iso-filerna associeras med något annat program?

 

Nej, jag har en Intel i7-processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog så att du inte har det inställt i Utforskaren att visa filnamnstillägg för kända filformat.

Dessa filer är .iso och anledningen att du kunde öppna dessa med Winzip, är att det programmet klarar av att öppna även det formatet, men det skall du inte göra. Den mappen du visar är väl dessa filer som du extraherat från .ISO-filen? Ta bort den mappen helt.

 

Du skall alltså först spara ned .ISO-filen till lämplig mapp på din hårddisk som den är och inte öppna den.

.ISO-filen skall brännas ut som den är med Bränn skivavbildningsverktyget som finns inbyggt i Windows 7

 

Om du i Utforskaren ändrar detta, bocka ur Dölj filnamnstillägg för kända filtyper, så skall du kunna se hela filnamnet.

http://windowstips.n...elser-pa-filer/

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog så att du inte har det inställt i Utforskaren att visa filnamnstillägg för kända filformat.

Dessa filer är .iso och anledningen att du kunde öppna dessa med Winzip, är att det programmet klarar av att öppna även det formatet, men det skall du inte göra. Den mappen du visar är väl dessa filer som du extraherat från .ISO-filen? Ta bort den mappen helt.

 

Du skall alltså först spara ned .ISO-filen till lämplig mapp på din hårddisk som den är och inte öppna den.

.ISO-filen skall brännas ut som den är med Bränn skivavbildningsverktyget som finns inbyggt i Windows 7

 

Om du i Utforskaren ändrar detta, bocka ur Dölj filnamnstillägg för kända filtyper, så skall du kunna se hela filnamnet.

http://windowstips.n...elser-pa-filer/

Mvh :)

 

Hej igen!

 

Nu har jag efter ett par försök lyckats boota med Linux Mint. Jag öppnade disken och det var tre för mig helt okända mappar. I två av mapparna fanns ingenting och den tredje gick inte att öppna (den hette lost/found, typ). Är säker på att jag lagrat massa dokument på disken men de kanske blivit överskrivna när disken (oavsiktligt) formaterades om till Ext3. Antar att det är lika bra att formatera om disken. Hur gör jag enklast detta? Är det bara att välja Ta bort volym i Diskhanteringen och sedan formatera om?

 

Det var iaf kul att snabbtesta Linux mint som hade ett snyggt gränssnitt. Jag kanske testar att installera Linux på riktigt framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att någon i misstag skapat ett ext3-filsystem på disken betyder inte att allt datat är överskrivet. Största delen finns kvar. Linux-program som Foremost och Photorec kan återskapa datat.

Båda programmen finns på SystemRescueCD. SystemRescueCD är en live-CD avsedd för att rädda skadade system.

http://foremost.sourceforge.net/

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...